گفت‌و‌گوی دفاع پرس با اسماعیل وکیل زاده؛

«پرستوهای غریب» حکایتی از شهدای کمتر دیده شده است

نویسنده کتاب «پرستوهای غریب» با بیان اینکه این کتاب روایت 46 شهید والامقام مسجد غریبلر تبریز است، گفت: «پرستوهای غریب» حکایتی از شهدای کمتر دیده شده است.
کد خبر: ۱۰۹۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰ - 20October 2016
اسماعیل وکیل زاده در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس در آذربایجان شرقی اظهار داشت: پایگاه مقاومت مسجد غریبلر دومین پایگاه مقاومت در شهر تبریز است، که توسط سپاه پاسداران در سال 1358 شروع به کار کرد. این مسجد به جهت قرار گرفتن در خیابان اصلی شهر تبریز و نزدیکی به دانشگاه تبریز در تظاهرات‌های انقلاب اسلامی در سال‌های 56 و 57 نقش مهمی را در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است.
 
وکیل زاده خاطرنشان کرد: سه جوان برومند این مسجد به نام های رحیم حامدی شهیر، نادر عبدالمنافی و صمد حامی نوبری از شهدای اوایل انقلاب اسلامی سال 1357 می باشند که از اعضای این مسجد در دوران دفاع مقدس در جبهه های حق علیه باطل حضور داشته و در همه اعزامها از این پایگاه نیرو به جبهه اعزام شده است.
 
این نویسنده دوران دفاع مقدس افزود: این پایگاه توسط شهیدان ستار داداشی، ابراهیم وکیل زاده و برادران حاج رحیم صارمی و حاج رحیم ایوب حقیقی تشکیل شده است که 46 شهید از این مسجد تقدیم اسلام و قرآن شده است و 3 خانواده، دو شهید را تقدیم کرده (شهیدان: حبیب و مجید رحیمی، ناصر و منصور رحیم صبحانی، محمد و داود ابراهیم زاده) و 4 شهید این مسجد از سادات بودند (سید مسعود فاطمی، سید حسین فاطمی، سیدرضا موسوی، سید مسعود  موسوی).
 
وکیل زاده در ادامه خاطرنشان کرد: در سال 1387 به نظرم رسید که در معرفی این شهدا قصور بیشتری کرده ایم که به لطف خدا به منازل تعدادی از شهدا رفته و با والدین محترم این عزیزان مصاحبه کردم و پس از مدتی کار جمع آوری و بررسی پرونده شهدا را از آرشیو بنیاد شهید و مراکز دیگر انجام داده و سپس نوشتن کتاب را شروع کردم.
 
وی بیان کرد: به لطف خدا در سال 1394 در کار بازنویسی از آقای محمود عسگری، خانم ها رقیه سپهری، مریم عباسی، منصوره تقی زاده، و الناز پور اشرفی کمک خواستم که آنها نیز با عشق و علاقه در بازنویسی خاطرات تعدادی از شهدا کمک نمودند که جا دارد از همه کسانی که حقیر را یاری نمودند تشکر و قدردانی نمایم خاصه از دکتر ایوب نصیر اغلی که از جانبازان 70% مسجد غریبلر و همسرشان سرکار خانم معصومه سپهری و روح اله رشیدی که در مراحل مختلف بنده حقیر را راهنمایی و کمک نمودند قدردانی کنم.
 
وکیل زاده خاطرنشان کرد: در این کتاب به معرفی خاطرات 46 شهید مسجد غریبلر پرداخته ام که بیشترین خاطرات مربوط به فعالیت خودم با این عزیزان در لشکر عاشورا است.
 
وی افزود: تصاویر مربوط به شهدا در آخر متون هر شهید زینت بخش این کتاب است که هر یک ار آن عکس ها دارای خاطراتی می باشد بخصوص عکس های تئاتر مسجد غریبلر که شهید محمدرضا اسماعیل زاده بازیگر اصلی تئاتر اعزام به جبهه بود.
 
وکیل زاده خاطرنشان کرد: این کتاب توسط انتشارات 31 عاشورا و با مشارکت مسجد غریبلر چاپ شده است.
 
وی در خاتمه از برادران امیر علی خردمند، احمد جلیل زاده، محسن اعلایی، امیر حیدری، حسین دباغ زاده و حاج محمد حبیب الهی در انتشار این کتاب و نیز از سردار عزت اله جعفری و برادر صمد علی بیگلو که در نشر این کتاب تلاش نموده اند قدردانی کرد.
 
گفتنی است این کتاب در هشتم ماه محرم (18 مهر ماه 1395) در یادواره 46 شهید مسجد غریبلر تبریز توسط سردار علی فضلی (جانشین سازمان بسیج مستضعفین) و خانواده های محترم شهدا رونمایی شد.
 
همچنین از آثار منتشره این نویسنده می‌توان به کتب حنجره های زخمی، کلام عاشورایی و علمداران عاشورایی (جلد اول) و ... اشاره کرد.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار