رئیس سازمان دارالقرآن الکریم:

سیر تاریخی قرائت قرآن به سبک نوین مستندسازی می‌شود

«قره شیخلو» از آماده شدن طرحی خبر داد که ضمن مستندسازی سیر تاریخی پیدایش قرائت قرآن به سبک نوین، زندگی پیشکسوتان قرآنی را ارایه می‌کند.
کد خبر: ۱۰۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲ - 21October 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «مهدی قره شیخلو» رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: سازمان دارالقرآن الکریم در تلاش است تا سیر تاریخی پیدایش قرائت به سبک نوین را با استفاده از زندگی نامه اساتید قرآنی همچون علی اربابی، محمدتقی مروت و مولایی (ابراهیم پورفرزیب) و آثار آنان مستندسازی کند.

وی افزود: اگرچه نعمت وجود چنین اساتیدی را از دست داده ایم، ولی باید از اساتیدی که در قید حیات هستند، استفاده کنیم و با ارائه آثار شفاهی و مکتوب این بزرگان، گنجینه ای را در اختیار جوانان قرار دهیم.

این قاری ممتاز همچنین گفت: مقدمات مستندسازی زندگی اساتید تلاوت قرآن آماده شده و لذا باید تا زمانی که اساتید نسل اول در قید حیات هستند، الگوهایی را برای نسل جدید آماده کنیم تا این تاریخ حفظ شود.

وی تهیه چنین مستندی را کاری سخت دانست که باید با انجام مصاحبه های صوتی و تصویری، پیاده سازی این گفت وگوها و بررسی اسناد و مدارک موجود این طرح به سرانجام برسد.

قره شیخلو گفت: در مرحله اول حداقل یک گروه 20 نفره با کسب اطلاعات از شاگردان اساتید و پیشکسوتان تلاوت می تواند مقدمات تهیه چنین مستندی را فراهم کند.

وی با اشاره به تلاش برخی از پیشکسوتان قرآنی در شهرهای مختلف گفت: جریان آموزش قرآن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در شهرهایی همچون مشهد، تهران و اصفهان و برخی از استان ها مطرح بوده است و لذا تلاش می کنیم تا آثار این عزیزان نیز گردآوری شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به مشخص نبودن حجم مستندسازی، از تعیین زمانی مشخص برای پایان این کار خودداری کرد و گفت: شناخت فضای آموزش قرآن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برای جوانان امروز ضروری است تا بدانند که نسل های گذشته چگونه در زمانی که قرآن و معنویت رونق نداشت، به فکر قرآن و تبلیغ دین بودند.

وی افزود: مقایسه امکانات آن زمان با دوره کنونی بسیار جالب است. مثلا مرحوم مروت زمانی توانست رتبه اول مسابقات یبن المللی قرآن در مالزی را کسب کند که کمترین امکانات و فضا برای آموزش قرآن وجود داشت. جوانان باید قدر امکانات موجود را بدانند و میراث نسل های قرآنی گذشته را همچون امانتی برای توسعه بیشتر فعالیت های قرآنی در اختیار داشته باشند.

هفته گذشته عباس سلیمی در مراسم بزرگداشت محمدتقی مروت افزود: از رئیس سازمان دارالقرآن شنیدم که این نهاد برنامه دقیقی برای مستندسازی از زندگی اساتید تلاوت قرآن کشورمان با ثبت خاطرات این بزرگان در دستور کار دارد.

وی اضافه کرد: آنچه جوانان درمورد استاد محمدتقی مروت باید بدانند این است که ما هرگز نمی توانیم شرایط زمانی که او، قرائت قرآن را در قالب یک مجاهدت در کشور مطرح کرد، توصیف کنیم.

سلیمی از جوانان و نوجوانان خواست تا درباره اساتید و پیشکسوتان قرآنی شناخت پیدا کنند.

وی افزود: وضعیت قرآنی قابل افتخار امروز جامعه ما به برکت خون 220 هزار شهید، مجاهدت های امام و هدایت های مقام معظم رهبری، تلاش مردانه بزرگانی چون استادان علی اربابی، ابراهیم مولایی، محمد غفاری، مهدی شکوهنده، رضا مختاری، بیوک اصل محمدی و دیگر خوبانی است که مانند یک کهکشان نورانی هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها