شیخ نعیم قاسم:

مواضع ضدتروریسم آمریکا، دوگانه است

معاون دبیرکل حزب الله لبنان با دعوت از لبنانی‌ها برای انتخاب رئیس جمهوری در فضائی آرام و افزایش تماس‌ها و گفت‌وگوهای گروه‌های سیاسی برای تعامل و همکاری در این زمینه، گفت که سیاست آمریکا در جنگ علیه داعش در سوریه و عراق دوگانه است و به ادامه بحران سوریه منجر می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۳۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶ - 21October 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان در گفت وگو با پایگاه خبری شبکه المنار که امروز منتشر شد، خاطرنشان کرد: برگزاری نهائی انتخابات ریاست جمهوری بیش و پیش از موضعگیری های بی فایده وغیرموثر، نیازمند گفت وگوها و تعامل در فضائی آرام و افزایش تماس ها برای نزدیک کرده دیدگاه های گروه های سیاسی است.

وی پیش از پرداختن به پرونده های داغ منطقه با بیان اینکه« تماس های حزب الله با حزب جریان آزاد ملی و جنبش امل ادامه دارد و قطع نشده است»، تصریح کرد :حزب الله بیش از آنکه نقش واسطه داشته باشد، تلاش دارد تا گروه های مختلف را به دیدار با یکدیگر و بحث و گفت وگو ترغیب کند.

معاون دبیرکل حزب الله اظهارداشت: امیدواریم تماس ها و گفت وگوها به تفاهم و توافق هرچه بیشتر گروه های سیاسی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان مقرر منجر شود، بنابر این باید منتظر بمانیم و ببینیم اوضاع چطور پیش می رود.

شیخ نعیم قاسم تاکید کرد که موضع حزب الله در خصوص انتخابات ریاست جمهوری لبنان کاملا روشن است و نیازی به تاکید دوباره آن نیست.

** سرنگونی دولت خودخوانده داعش در عراق بزودی

معاون دبیرکل حزب الله تاکید کرد: همه علائم و نشانه ها حکایت از این دارد که نبرد در موصل عراق جدی است و تصمیم منطقه ای ، بین المللی و داخلی بر این اصل قرار گرفته که باید به حضور داعش در موصل خاتمه داده شود بنابراین شکست داعش فقط نیازمند زمان است.

شیخ قاسم تصریح کرد: تصمیم برخی کشورهای منطقه ای باعث شد تا داعش وارد موصل شود و در آنجا حکومت خودخوانده خود را برپا کند اما امروز این تصمیم عوض شده است چون نگاه ایالات متحده و متحدان آن به نقشه منطقه تغییر کرده است.

وی افزود: آمریکا از جنگ با داعش در عراق حمایت می کند اما هنوز به نقش داعش در سوریه و ایجاد نگرانی ها برای نظام آن و تخریب سوریه امید دارد.

** چند ماه بعد وضعیت عراق و سوریه به چه صورت خواهد بود؟

معاون دبیرکل حزب الله در پاسخ به این سوال گفت: خلافت داعش در عراق سقوط می کند و تنها برخی گروه ها و افراد به صورت پراکنده باقی می مانند و به اقدامات مخرب در گوشه و کنار عراق دست می زنند.
« جمع کردن داعش در منطقه دیرالزور و ریف آن در سوریه باعث می شود یک منطقه جغرافیایی مهم در منطقه الجزیره و جنوب دیرالزور در مرحله آینده در دست این گروه تروریستی باقی بماند تا آمریکایی ها در آینده از آن برای تعدیل قوا و تحمیل برخی شرط و شروط ها بر سوریه بهره برداری کنند و اگرچه معتقدم این نقشه مورد انتظار قابلیت موفقیت درسوریه را ندارد اما بحران آن را طولانی تر خواهد کرد».

** ترکیه و دل مشغولی سلطنت

شیخ نعیم قاسم اظهارداشت: اقدامات ترکیه در سوریه از بلند پروازی های « رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری آن حکایت دارد و اظهارات اردوغان نشان می دهد که او دل مشغولی برپایی سلطنت عثمانی و الحاق اراضی شمال سوریه به ترکیه را دارد.

وی گفت: تحقق بلندپروازی های اردوغان نیازمند ترسیم مجدد مرزهای جغرافیایی و ترسیم نقشه جدید کل منطقه است و این مساله در برهه کنونی و یا آینده نزدیک مطرح نمی باشد.
«ترکیه سعی دارد با استفاده از وقت تلف شده و درجا زدن های سیاسی زمان حاضر جایگاه خود را در منطق شمال سوریه تقویت کند و با جدا ساختن کردها از یکدیگر مانع از برپایی دولت کردی در شمال سوریه شود و راه ها را بر آنها ببندد».
« ترکیه همچنین سعی دارد در راه حل سیاسی پیش رو جایگاهی برای خود رزرو کند و تصور نمی کنم ترکیه بیش از این کار دیگری بتواند انجام دهد، یعنی حضور میدانی که مشارکت او را در راه حل سیاسی آینده تضمین می کند».

** تماس بین نهادهای نظامی مصر و سوریه هیچ وقت قطع نشده است

معاون دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: موضع مصر به یک اصل ثابت مرتبط و ائتلاف ها و مواضع سیاسی خود را بر اساس آن بنا کرده است، این اصل ثابت عبارت از آن است که رابطه با سوریه باید مستحکم باشد و تماس بین دو نهاد نظامی مصر و سوریه هیچگاه متوقف نشود.

«موضع مصر در قبال سوریه با موضع آمریکا ، سعودی و ترکیه تفاوت دارد و این مساله در رای منفی مصربه طرح فرانسه در شورای امنیت علیه سوریه بروز پیدا کرد».

شیخ نعیم قاسم در پاسخ به این سوال، چرا مصر به این طرح رای منفی داد با این که می دانست وتوی روسیه می تواند کار را یکسره کند؟، گفت: مصر تعمد داشت موضع خود را علنی اعلام کند و با این کار گفت که موضع گیری آن بخشی از این اعلام است.

«مصر می خواست از رای آن به نفع طرف مقابل که قاهره با مواضع آن مخالف است، سوء برداشت نشود».

** دولت جدید آمریکا و بحران های منطقه

معاون دبیرکل حزب الله تشدید موضع اخیر آمریکا علیه سوریه را ناشی از آن دانست که بعد از گذشت پنج سال و نیم از بحران و ایستادگی سوریه کفه ترازو به نفع محور مقاومت سنگین شده است.

«دولت آمریکا از یک سو نمی خواهد در سوریه مرتکب دخالت مستقیم نظامی شود و همچنان تمایل دارد به گروه های مسلح تکیه کند و از سوی دیگر بقای سوریه مقاومت و در راس آن «بشار اسد» رئیس جمهوری را نمی خواهد و بنابر این خواستار تغییر نظام سوریه است».

وی با اشاره به تلاش های فراوان آمریکا برای بازسازی، تجدید قوا و تسلیح ، تغییر نام و ادغام گروه های مسلح در یکدیگر، گفت: همه این تلاش ها شکست خورده و نتوانسته است گروه های مسلح را به عنوان معارضان معتدل و یکدست که زمام میدان را در دست دارند، معرفی کند، اکثریت میدان ها هنوز هم در دست داعش و النصره است و هیچ یک از این دو نمی توانند آلت دست مستقیم آمریکا قرار گیرند.

شیخ نعیم قاسم افزود: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در دو سال اخیر و بعد از ورود روسیه توانست جایگاه نظامی خود را بهبود بخشد و با وجود بحران ثابت کرد که سوریه از ارتش یکدست ، قوی و از حمایت متحدان همسو و هماهنگ برخوردار است و نیروهای ارتش سوریه همچنان مناطق حساس و اصلی کشور را در دست دارند، اینها باعث شده پرونده آینده سوریه بدون حضور اسد کاملا بسته شود.

« دولت اوباما تصمیم دارد تا مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از هراقدامی خودداری کند، برای همین نیز وضعیت سوریه تا ماه مارس آینده و تحویل قدرت به دولت جدید به همین وضع باقی خواهد ماند یعنی اینکه راه حل ها موقتی است و بحران متوقف نخواهد شد«.

معاون دبیرکل حزب الله، هدف سرسخت شدن مواضع اخیر آمریکا را مهار پیشروی های دولت سوریه و متحدان آن دانست و گفت:حلب که نقطه ثقل تمرکز گروه های مسلح بود به طرز وحشتناکی سقوط کرد، امروز شرق حلب برای تروریست ها در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارد و برای همین نظام سوریه و متحدان آن تصمیم گرفته اند تکلیف بخش شرقی حلب را یکسره کنند البته این مساله فقط نیاز به کمی زمان دارد، دیگر ممکن نیست حلب به دست گروه های مسلح بیفتد و ابزاری در دست محور آمریکا باشد.

** حزب الله خواهان حفاظت از دولت سوریه به عنوان حامی مقاومت است

شیخ نعیم قاسم در پاسخ به سوالی درباره نقش روسیه در سوریه و رابطه آن با متحدان نظام گفت: یک اتاق عملیات وجود دارد که کار هماهنگی بین گروه نیروهای مختلف را انجام می دهد.

وی افزود: حزب الله در سوریه بلند پروازی های جغرافیایی را دنبال نمی کند بلکه اهداف سیاسی دارد، حزب الله می خواهد نظام سوریه به عنوان نظام حامی مقاومت محفوظ بماند و همچنان پشتیبان مقاومت باشد.

«علاوه بر این اگر همین فردا مردم سوریه به تفاهم رسیده و مصالحه کنند و نظام سوریه دیگر نیازی به حضور نیروهای مقاومت نداشته باشد، حزب الله با فوریت از سوریه خارج خواهد شد ».

اما در رابطه با حضور روسیه، شیخ نعیم قاسم گفت: در مورد این مساله با دولت سوریه هماهنگی وجود دارد و هر دو طرف به هم احتیاج دارند.

«روسیه نیازمند جای پایی برای تاثیرگذاری در سیاست های منطقه ای است و سوریه نیز نیاز به یک حامی دارد تا از موجودیت آن حمایت کند، برای همین نیز باید حضور میدانی پایدار وجود داشته باشد».

«فکر می کنم حتی در صورت حل بحران سوریه، پایگاه های روسیه در قالب توافق با نظام سوریه به مدت طولانی در خاک سوریه باقی خواهند ماند، این توافق باعث ناراحتی ما نمی شود و راه ما را سد نمی کند».

** وضع یمن بعد از کشتار مراسم عزا مانند قبل نیست

دبیرکل حزب الله تاکید کرد:از چند ماه پیش بحث هایی درباره جنگ یمن بین سعودی و دولت آمریکا جریان دارد، آمریکایی ها هیچ افقی برای این جنگ نمی بینند و اهداف آن را غیر قابل تحقق می دانند، اما در مقابل، سعودی ها اصرار بر ادامه تجاوزگری دارند و نتیجه این شد که آمریکایی ها با ادامه جنگ موافقت کردند چرا که ضررهای جنگ به آنها نمی رسد.

وی خاطرنشان کرد:اما کشتار وحشتناک سعودی ها در بمباران مجلس عزا در جنوب صنعا نقطه تحولی در روند جنگ یمن شد، سنگینی بعد انسانی این فاجعه به حدی بود که موجب برقراری نوعی آتش بس در یمن شد.

«هنوز معلوم نیست آیا آتش بس مقدمه ای برای راه حل سیاسی است یا اینکه سخن گفتن از آغاز اقدام برای راه حل سیاسی هنو زود است، اما می توان با قاطعیت گفت که بعد از این کشتار وضعیت یمن مانند قبل آن نخواهد بود».

« نمی دانم سعودی ها خواهند فهمید که وارد یک جنگ بیهوده شده اند یا نه، زیرا یمنی ها هرقدر هم جنگ به طول بیانجامد، آماده ایستادگی هستند پس سعودی ها اگر به این فهم و باور سیاسی برسند آن وقت گام های بعدی برای راه حل سیاسی برداشته خواهد شد».

شیخ نعیم قاسم اظهار داشت: فاجعه د اخیر باعث شد آتش بس در یمن برقرار و فرصتی برای گفت وگوهای سیاسی فراهم شود اما باید منتطر ماند و دید آیا جدیتی در کار هست یا نه و بعد از آن می توان گفت که راه حل به انتخابات آمریکا ربط دارد و یا نه.
 
منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها