رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور مطرح کرد

طیف تهدیدات دشمن متنوع شده است/ ضرورت توجه جدی به پدافند غیرعامل

«جلالی» گفت: تهدیدات دیگر تنها تهدید نظامی صرف نیست و اکنون با طیف متنوع و متعددی از تهدیدات مواجه هستیم و امروزه تهدیدات دشمن منطبق با حوزه‌هایی شده است که فناوری به کشور می‌آورد.
کد خبر: ۱۰۹۳۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴ - 21October 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل پیش از ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص پدافند غیرعامل اظهار کرد: ایشان تأکید زیادی بر این‌گونه پدافند داشتند و پدافند غیرعامل را مصون‌سازی کشور در برابر تهدیدات تعریف کردند. رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر دشمن تهدیداتش را بر ضد کشور عملی کرد، باید با پرداختن به پدافند غیرعامل کاری کنیم که در کشور اتفاقی نیفتد.

وی ادامه داد: اکنون در برهه‌ای از زمان قرار داریم که ماهیت تهدیدات دشمن به‌صورت مستمر در حال تغییر است. تهدیدات دیگر تنها تهدید نظامی صرف نیست و اکنون با طیف متنوع و متعددی از تهدیدات مواجه هستیم و امروزه تهدیدات دشمن منطبق با حوزه‌هایی شده است که فناوری به کشور می‌آورد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: بخش‌هایی از فناوری‌ها در خدمت کشور است، اما بخش‌های دیگر آن کشور را تهدید می‌کند و همین مسئله یک رویکرد هوشمند برای استفاده از فناوری‌ها را طلب می‌کند و نباید چشم‌های خود را بر روی تهدیدات فناوری‌های جدید ببندیم و به آن‌ها بی‌توجه باشیم.

جلالی با اشاره به توسعه فناوری‌های جدید در کشور اظهار کرد: اکنون با توسعه فناوری‌های جدید در کشور به‌خصوص در حوزه سایبری و فناوری اطلاعات مواجه هستیم. امروزه استفاده از خدمات این فناوری‌ها برای همه افراد امکان‌پذیر شده است و رهبر معظم انقلاب هم تأکید زیادی بر حضور روحانیون در فضاهای مجازی داشتند.

وی ادامه داد: اکنون مسئله سواد سایبری مطرح‌شده، یعنی ممکن است فردی استاد دانشگاه باشد، اما نتواند از فضای مجازی استفاده کند و به همین دلیل به او بی‌سواد در فضای سایبری می‌گوییم، مسئله استفاده از فناوری سایبری در جامعه فراگیر شده و این مسئله تهدیدات زیادی را برای کشور به دنبال دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص گسترش فناوری سایبری در حوزه‌های صنعتی تصریح کرد: امروزه از این فناوری در حوزه‌های مختلف کشور همچون بانک‌ها و تأسیسات صنعتی استفاده می‌شود، این مسئله در کنار خدمات زیادش، تهدیدات فراوانی را هم به دنبال دارد. دشمن در جنگ سایری به دنبال ایجاد اختلال و انفجار در تأسیسات صنعتی و نابود کردن آن‌ها است، به‌هرحال اکنون با تهدیدات فراوان و متغیری در حوزه فناوری اطلاعات مواجه هستیم.

جلالی با اشاره به بحث امنیت غذایی در کشور اظهار کرد: در این بحث به دنبال حفظ کمیت، کیفیت و حلیت غذاها در کشور هستیم، اکنون بحث مواد غذایی تراریخته و تغییر ژنتیک در این حوزه مطرح است، برخی گسترش سرطان را مرتبط با این بحث‌ها می‌دانند، علاوه بر آن‌ هم با بحث حلیت مواد غذایی پس از ایجاد تغییرات در آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در خصوص غذاهایی که مردم از آن استفاده می‌کنند، بحث سلامت مطرح است. در کشوری همچون آمریکا ماده غذایی دوره 14 ساله‌ای را پشت سر می‌گذارد تا ثابت شود ضرری برای انسان ندارند، در بحث پدافند غیرعامل در این حوزه، بحث‌های کیفیت، کمیت و حلیت غذاها را مورد توجه قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص وظایف علما در حوزه مواد غذایی تصریح کرد: همان‌گونه که دانشمندان در مورد سلامت غذا تحقیق می‌کنند، علما هم باید در خصوص حلیت مواد غذایی بررسی‌هایی داشته باشند و بگویند که تغییرات در ماهیت مواد غذایی چه تأثیری بر حلال بودن یا نبودن آن دارد و در این خصوص تعیین تکلیف کنند.

جلالی در پایان خاطرنشان کرد: با طیف متعددی از تهدیدات در حوزه‌های مختلف مواجه هستیم، سعی می‌کنیم راه‌حل‌هایی را پیدا کنیم تا در کنار اینکه از یک فناوری استفاده کنیم، تهدیدات آن را هم برای جامعه پایین بیاوریم و با تهدیدات جدید و متغیر دشمن مقابله کنیم. اکنون کشور در حوزه‌های مختلف همچون سایبری، زیستی، پرتویی و شیمیایی با تهدیداتی مواجه است که با پدافند غیرعامل باید با این تهدیدات مقابله کرد و اکنون پدافند غیرعامل با همه ابعاد زندگی مردم ارتباط دارد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها