یادداشت/ اکبر صفرزاده؛

چه کسانی از بهره‌برداری تبلیغاتی «جشنواره فیلم فجر» استفاده می‌کنند؟

کد خبر: ۱۰۹۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴ - 22October 2016
چه کسانی از بهره‌برداری تبلیغاتی «جشنواره فیلم فجر» استفاده می‌کنند؟
گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس- اکبر صفرزاده در یادداشتی نوشت: یکی از مهمترین آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران توجه ویژه به مستضعفین و فراهم کردن بسترهای لازم برای رشد و ترقی طبقه محروم جامعه است. «عدالت» و «برابری» کلید واژه‌هایی است که از سال‌های آغازین انقلاب سرلوحه اغلب شعارهای مردم بوده و پس از پیروزی انقلاب در قالب مفاد قانون اساسی تدوین و تصویب شد.

اصل 28 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چنین می‌گوید: هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.

برخی جشنواره‌های فیلم که در دنیا برگزار می شوند تمامی همت و برنامه ریزی خود را برای پیدا کردن استعدادهای جدید معطوف می کنند، این گونه جشنواره‌ها وظیفه دارند استعدادهای جدید صنعت سینما را شناسایی و بسترهای لازم برای ورود این استعدادها به عالم حرفه‌ای سینما را فراهم کنند. بسیاری از کارگردان‌های مشهور سینمای دنیا شهرت و موفقیت خود را مدیون این گونه جشنواره‌ها هستند. بدون شک اگر این جشنواره‌ها در دنیا وجود نداشت صنعت سینمای دنیا از پویایی و طراوت فعلی برخوردار نبود.

متاسفانه جشنواره فیلم فجر مکانی برای یافتن استعدادهای تازه نیست. بخش اصلی و عمده این جشنواره که سودای سیمرغ نام دارد به فیلم‌هایی می‌پردازد که عوامل آن عمدتا حرفه‌ای هستند، بخش کوچکی از جشنواره هم به فیلم اولی‌ها اختصاص دارد که عوامل اینگونه فیلم‌ها نیز اغلب حرفه‌ای هستند.

برخی از عوامل حرفه‌ای سینما با شرکت دادن فیلمشان در بخش مسابقه جشنواره بیشترین بهره برداری تبلیغاتی برای فلیمشان را از شرایط بسیار مطلوبی که با پول دولت و بیت‌المال فراهم شده می‌برند. استفاده از فضای تبلیغاتی رایگانی که بسترهای آن توسط دولت برای عوامل حرفه‌ای سینمای ایران فراهم شده آن چنان جذابیتی برای برخی کارگردان‌ها یا تهیه کننده‌های سینمای ایران دارد که برای حضور در این بخش حاضرند دست به هر کاری بزنند.

معرفی و تبلیغ رایگان و پهن کردن فرش قرمز برای یک فیلم از طرف دولت و بدین شکل فقط در ایران صورت می‌گیرد، در هیچ کجای دنیا دولت با پول مردم برای معرفی یک فیلم فرش قرمز پهن نمی‌کند، بلکه این خود تهیه کننده یا سرمایه‌گذار فیلم است که باید با بودجه خود مراسم فرش قرمز را برگزار نماید.

علیرغم تاکیدهای مکرر قانون در مورد لزوم فراهم کردن بسترهای لازم برای رشد و توسعه همه مناطق ایران و همه مردم ایران متاسفانه این مساله در مورد صنعت سینما مورد غفلت قرار گرفته و سینمای ما سینمای همه ایران نیست. بسترهای لازم برای تولید فیلم در استان‌های مختلف ایران و دیده شدن این آثار وجود ندارد.

جشنواره فیلم فجر با بودجه‌ای که از دولت دریافت می‌کند می‌تواند محلی باشد برای شناسایی جوانان مستعد در حوزه‌های مختلف سینما اعم از؛ تهیه کنندگی، کارگردانی، بازیگری، گریم، تدوین و... .

صرف بودجه از طرف دولت و مردم برای این جشنواره زمانی توجیه پذیر و عقلانی است که در جهت کشف استعدادهای موجود در کشور ایران به کار گرفته شود.

هم زمان شدن جشنواره فیلم فجر با دهه پیروزی انقلاب اسلامی و لزوم توجه به کلید واژه مهم و اساسی «عدالت» به عنوان مهمترین شعار جمهوری اسلامی ایران ایجاب می‌کند که این جشنواره بسترهای لازم برای رشد و ترقی علاقه‌مندان صنعت سینما در اقصی نقاط ایران را فراهم کند. بدیهی است که با اختصاص جشنواره فیلم فجر به افراد علاقه‌مند صنعت سینما شرایط حضور برای تمامی استعدادهای موجود در ایران که در استان‌های مختلف به صورت بالقوه وجود دارند فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها