دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

کدام یک زودتر شکست می‌خورد؛ «عربستان در یمن» یا «داعش در عراق»؟

تحولات میدانی در عراق و یمن به‌سرعت در حال تغییر و تحول است. داعش در عراق با شروع عملیات بزرگ موصل نفس‌های آخر را می‌کشد و سعودی‌ها نیز در یمن بعد از 20 ماه حمله به زیرساخت‌های حیاتی یمن از مقاومت نیروهای یمنی درمانده‌ شده‌ و به‌دنبال روزنه‌ای برای خروج از باتلاقی هستند که خود آن‌را ساخته‌اند.
کد خبر: ۱۰۹۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲ - 23October 2016
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، تحولات میدانی در عراق و یمن به‌سرعت در حال تغییر و تحول به نفع نیروهای مقاومت در این دو کشور است؛ داعش در عراق با شروع عملیات بزرگ موصل نفس‌های آخر را می‌کشد و نزدیک است که پرونده این گروه تروریستی- تکفیری در عراق بسته شود.
 
عربستان سعودی در یمن نیز به‌دنبال روزنه‌ای برای خروج از باتلاقی است که بیش از 19 ماهه که در آن گیر کرده‌ است. با این وجود می‌توان گفت که احتمالا شکست سعودی‌ها در یمن با شکست داعش در عراق همزمان شود؛ پس صحنه نبرد در عراق و یمن تبدیل به میدان رقابت در رسیدن به پیروزی بر تروریسم و جنایتکاران شده‌است.

خاندان آل سعود از 20 ماه پیش جنگی را علیه یمن آغاز کردند؛ جنگی که در آن، سعودی‌ها نقش حملات هوایی علیه زیرساخت‌های یمن را بوسیله جنگنده‌ بمب‌افکن‌های غربی و آمریکایی بر عهده داشتند. عملیات زمینی را نیز نیروهای «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن و مزدور سعودی‌ها با کمک برخی از معارضان یمنی که با پترودلارهای خلیجی و وعده‌های خیالی حکومت نا مشروع عبدربه‌ پشتیبانی می‌شوند، عهده‌ار شدند، تا مانع نفوذ ارتش و کمیته‌های مردمی و انصارالله یمن شوند؛ گروهی که به زعم آنها این گروه شورشی است، درحالی‌که این گروه بیش از نصف ملت یمن را تشکیل می‌دهد و توانسته‌است در مقابل نیروهای زیادی از مزدوران سعودی گرفته تا جنایتکاران بلاک واتر و ... ایستادگی کنند.
 
عربستان در یمن یا داعش در عراق؛ کدام یک زودتر شکست می‌خورد؟

صدها مرتبه یگان‌هایی از ارتش اجاره‌ای سعودی‌ها با پشتیبانی یگان‌های زرهی، توپخانه‌ای و ... تلاش کرده‌اند تا از طریق نفوذ به استان‌های «حجة»، «تعز» و «مأرب» به سمت «صنعا» «الجوف» پایتخت یمن پیشروی کنند؛ اما همیشه حملات آنها با مقاومت نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با شکست روبرو شده‌ و شماری از نیروهایشان کشته و یا زخمی شده‌اند، تاجاییکه شکست‌های مفتضحانه نیروهای سعودی با پیشروی‌ نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مرزهای جنوبی عربستان همزمان شده است. 

یورش نیروهای یمنی به داخل خاک سعودی‌ها در جنوب عربستان به‌گونه‌ای برای آنها مشکل‌ساز و تبدیل به یک نبرد باز شده است که روزانه سعودی‌ها در درگیری با نیروهای ارتش  و کمیته‌های مردمی یمن شماری از نیروهای خود را از دست می‌دهند؛ که این مسئله موجب شده‌است، سعودی‌ها از یمنی‌ها درخواست آتش‌بس کنند.

اما در عراق؛ بعد از اینکه داعش خرداد 1393 در اغلب مناطق استراتژیک عراق موجودیت نا مشروع خود را اعلام کرد، دولت، ارتش، حشد الشعبی، گروه‌های مختلف سیاسی عراق با وجود سنگ‌اندازی‌های گسترده‌ای از سوی کشورهایی همچون آمریکا، ترکیه و عربستان تصمیم گرفتند، علیه تروریسم مبارزه و این غده سرطانی را از کشورشان طرد کنند. همانطور هم شد نیروهای عراقی به‌سرعت باهمدیگر متحد شدند و علیه داعش به مبارزه پرداخته و موفق شدند بسیاری از مناطقی که در اثر توطئه برخی طرف‌های داخلی و خارجی به سیطره تروریست‌های داعش در آمده بود، از چنگال تروریست‌ها آزاد کنند.

 
عربستان در یمن یا داعش در عراق؛ کدام یک زودتر شکست می‌خورد؟
 
واضح و آشکار است که نفس‌های داعش در عراق به شمارش افتاده است. موصل آخرین پایگاه داعش در عراق به‌زودی توسط نیروهای عراقی از چنگال ترویست‌ها خارج خواهد شد؛ اما با وجود اینکه تروریست‌های داعش درحال فرار و عقب‌نشینی از این شهر هستند، برخی حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها تلاش می‌کنند تا مانع شکست حتمی آنها شوند؛ چراکه هنوز برنامه و نقشه‌های شوم آنها که می‌خواستند از طریق این گروه تروریستی در عراق پیاده کنند، عملی نشده است.

در پایان می‌توان گفت که صحنه نبرد عراق و یمن هیچ فرقی باهم ندارند؛ چراکه در هر دو کشور مسئله مبارزه با تروریسم مطرح است و نیروهایی که در مقابل این پدیده ایستادگی می‌کنند نیز هیچ تفاوتی در عزم و اراده باهمدیگر ندارند. در هر دو کشور نیروهایی مقاوم و مجاهدی در حال مبارزه با تروریسمی هستند که ملت این دو کشور را با چالش روبرو کرده‌است. ملتی که معادله صبر و پیروزی را به‌خوبی در خود  درونی کرده‌اند.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار