در گفت‌وگوی دفاع پرس با «ابوالقاسم طالبی» مطرح شد؛

ریل سینمای ایران را چه کسانی تغییر دادند؟/ زنگ خطر برای «تحریف مقاومت»

کارگردان فیلم «یتیم خانه ایران» با اشاره به اینکه خطر تحریف مقاومت را تهدید می‌کند، گفت: مقاومت ما در برابر تفکری است که یک طرف آن رقص، مشروب و کافه و طرف دیگر آن خشونت و آدم‌کشی است.
کد خبر: ۱۰۹۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱ - 24October 2016
«ابوالقاسم طالبی» کارگردان فیلم یتیم خانه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر ذائقه مخاطبان سینمای مقاومت در ایران اظهار داشت: واقعیت امر این است که سینماگران ما ذائقه جامعه را تغییر نداده‌اند. سینماگران ما اعم از کارگردانان و نویسندگان هیچ‌گاه ادعایی درباره تغییر ذائقه مخاطب نسبت به سینمای مقاومت ندارند.

وی افزود: واقعیت این است که از سال 1376 به بعد حاکمیت دولت فضایی را ایجاد کرد که ذائقه مردم نسبت به سینما تغییر کند. دولت اصلاحات و وزیر فرهنگ بی‌بی‌سی نشین آن‌ها چنین سیاستی را اعمال کرد که نوع نگاه مخاطبین به سینمای مقاومت تغییر کند و امروز ما شاهد به بار نشستن این سیاست در کشور هستیم.

کارگردان فیلم یتیم خانه ایران خاطرنشان کرد: وقتی هشت سال یک سیاست فرهنگی در کشور اعمال شود، قطعاً بعد از آن مدت بروز و ظهور خواهد کرد. کار فرهنگی همیشه طولانی مدت است و خروجی آن چند سال بعد نشان داده می‌شود. تغییر ذائقه ربطی به سینماگران ندارد و بیشتر ربط به سیاست‌گذاری دولت داشته است.

طالبی با بیان اینکه هر دوران آثار سینمایی متناسب با خود را می‌طلبد، گفت: زمانه و نوع نگاه به مقاومت فرق کرده است. نوع فضا و درامی که باید در فضای سینما ایجاد شود متفاوت شده است، اما انسان فطرتاً به مقاومت علاقه دارد. انسان فطرتاً ظلم را نمی‌پذیرد و ضد زور است. انسان ضد اجبار آفریده شده است و مقاومت را از این جهت دوست دارد.

وی گفت: امروز جریاناتی به دنبال تحریف در ایدئولوژی جریان مقاومت هستند. واقعیت چنین بود که در یک نظم جهانی که بر اساس لیبرالیسم و کمونیسم ایجاد شده بود انسان مجبور به پیروی از یکی آن‌ها بود. رهبری به اسم امام خمینی (ره) از راه رسید و علمدار شد و گفت «نه شرقی، نه غربی»؛ ایشان کل نظم جهان را برهم زدند و عده‌ای جذب این سخن شدند.

کارگردان فیلم یتیم خانه ایران تصریح کرد: غرب و شرق با هم متحد شدند و خواستند این سخن امام (ره) را خفه کنند؛ ولی فهمیدند نمی‌توانند. شرق با فروپاشی شوروی شکست خورد و از بین رفت؛ امروز غرب با تمام قوا مقابل تفکر نه شرقی نه غربی ایستاده است. هم‌اکنون کسانی که این تفکر امام (ره) را قبول دارند، در برابر نظم مورد نظر آمریکا در حال مقاومت هستند.

طالبی مقاومت را ایستادگی در برابر نظم زوری لیبرالیسمی مورد نظر آمریکا دانست و افزود: اگر مردم جهان متوجه جنایات لیبرال‌ها در جهان باشند که غرب با آن تفکر در یک لحظه 200 هزار نفر را در هیروشیما و ناکازاکی می‌کند و فقط این تفکر است که می‌تواند داعش و منافقین را به وجود آورد به هیچ وجه اجازه حیات این تفکر را نمی دهند.

وی با اشاره به جمله بازرگان که «لیبرال‌ها فرزندان من هستند»، گفت: لیبرال‌ها بعداً کسانی شدند که سر آدم می‌بریدند. امروز نیز داعش تحت فرمان وهابیت است و وهابیت نیز ساخته انگلیس است. این موضوعات چیزهایی است که ما در برابر آن مقاومت می‌کنیم. مقاومت ما در برابر تفکری است که یک طرف آن رقص، مشروب، کافه و ... و طرف دیگر آن خشونت و آدم کشی است، همه مردم ایران مقاومت را دوست دارند. ما در برابر این تفکر مقاومت می‌کنیم، در حالی که جریاناتی می‌خواهند مقاومت را تحریف کنند.

کارگردان فیلم یتیم خانه ایران بیان کرد: جشنواره مقاومت و سینمای مقاومت یکی از سلیقه‌های مردم ایران است که باید به آن پرداخته شود. برگزاری جشنواره‌ها و تعدد آن در طول همدیگر باعث رشد جامعه می شوند. خوشبختانه امروز همه هنرمندان در برابر یک تفکرخاص و مشترک مقاومت می‌کنند.

انتهای/ 121


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار