سردار جلالی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

مصداقی از ترور بیولوژیک در کشور نداریم/ عدم رعایت ملاحظات ایمنی دلیل آتش‌سوزی پالایشگاه‌ها

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تیم‌هایی برای بررسی آتش‌سوزی پالایشگاه‌ها اعزام و گزارش‌هایی نیز از سپاه، ناجا و وزارت اطلاعات دریافت شد. بر اساس بررسی‌ها و گزارش‌ها دلیل این آتش‌سوزی‌ها عدم رعایت ملاحظات ایمنی بوده و خرابکاری در کار نبوده است.
کد خبر: ۱۰۹۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱ - 23October 2016
مصداقی از ترور بیولوژیک در کشور نداریم/ عدم رعایت ملاحظات ایمنی دلیل آتش‌سوزی پالایشگاه‌هابه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار «غلامرضا جلالی» رییس سازمان پدافند غیرعامل در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب اظهار داشت: یکی از دلایلی که تهدید نظامی دشمن به اولویت چندمشان تغییر یافته، توسعه قدرت دفاعی مان در حوزه پدافند عامل و غیرعامل است.

وی افزود: فناوری ها تهدید و فرصت هستند؛ یعنی همانگونه که خدمتی به ما ارائه می دهند، اطلاعات و داده هایی را به دشمن می دهند، لذا شکل تحریم ها بر اساس دریافت این اطلاعات تغییر پیدا کرده است.

سردار جلالی در خصوص تحریم های اقتصادی گفت: این تحریم های تغییر نیافته است؛ چرا که عناصر و ابزار تحریم تغییری نکرده است و پس از برجام نیز وضعیت به همین گونه بوده است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل عنوان داشت: گوشی های هوشمند در مقایسه با رایانه های شخصی قدیم، قدرت پردازش و حافظه و قابلیت های بیشتری دارند و یک سوپر رایانه شناخته می شود که بسیار پیشرفته است.

وی تصریح کرد: این گوشی ها می توانند بخش زیادی از اطلاعات ما را به صورت هدفمند دریافت کنند. اثر انگشت، صوت، تصویر و اطلاعات حساب ها بخشی از داده هایی است که برای آنان ارسال می شود. گوشی در صورتی هم که خاموش باشد، بسیاری از اطلاعات را مخابره می کند.

سردار جلالی با بیان اینکه عمده مسئولین به مساله معترفند که مسئولین کشورهای دیگر از گوشی های غیرهوشمند استفاده می کنند، گفت: در جلسه ای که با آقای ظریف وزیر امور خارجه داشتم، ایشان بیان داشتند که در جریان مذاکرات وزیر امور خارجه آمریکا با گوشی خاص ارتباط هایش را برقرار می کرد.

وی خاطرنشان کرد: مصوبه ای در سازمان پدافند غیرعامل کشور برای محدود کردن مسئولان برای استفاده از گوشی های هوشمند به تصویب رسیده است. گوشی اگر خاموش هم باشد مکان فرد را به صورت دقیق نشان می دهد. این دسته از مسئولان کسانی هستند که اطلاعات طبقه بندی و محرمانه دارند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: برخی از گوشی های هوشمند را می توان امن سازی کرد که در مرکز تحقیقات نمونه سازی کردیم و جواب داده است و حدود 80 درصد قابلیت تولید انبوه دارد اما برای رعایت جانب احتیاط، همچنان توصیه مان استفاده از گوشی های غیرهوشمند است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حمله پایگاه های اینترنتی مراکز مهم همچون بانک ها گفت؛ مقابله با این حملات در 4 لایه امنیتی صورت می گیرد. لایه نخست، لایه عمومی است که توسط شرکت های تولید کننده و وزارت ارتباطات کنترل می شود. لایه دوم، لایه انتظامی است که پلیس فتا کنترل این لایه را بر عهده دارد. 

سردار جلالی لایه سوم را لایه پنهان دانست که فعالیت های جاسوسی و ضدامنیتی در این لایه انجام می شود و ادامه داد: کنترل این لایه بر عهده وزارت اطلاعات است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل آخرین لایه را لایه جنگ سایبری عنوان کرد و تصریح کرد: در این لایه ارتش سایبری یک کشور به ارتش سایبری کشوری دیگر حمله می کند. رسیدگی در این لایه بر عهده سازمان پدافند غیرعامل است. در این لایه زیرساخت هایی همچون بانک ها، صدا و سیما، برق و انرژی هسته ای در معرض تهدید هستند.

وی در خصوص تهدیدات حوزه انرژی گفت: تهدیدات در این حوزه خیلی خاص است. آمریکایی ها طرحی برای حمله به منابع تهیه کرده بودند اما با کنترلی که انجام دادید، موفقیتی پیدا نکردند.

سردار جلالی در خصوص محصولات تراریخته نیز بیان داشت: تراریخته یک دانش پیشرفته در حوزه بیوتکنولوژی است که محدود به غذا نیست و به حیوانات و گیاهان نیز مربوط است.

وی با بیان اینکه زیرساخت ها برای آزمایش محصولات تراریخته باید تقویت شود، اضافه کرد: احتیاط است که از این محصولات استفاده نکنیم. البته کشوری که از آن خرید می کنیم، مهم است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل در رابطه با جنگ زیستی عنوان کرد: اگر غذا را فقیر کنیم، هوش عمومی کاهش می یابد و نتیجه ی آن چندین سال بعد مشخص می شود. اکنون ابزار قدرت تشخیص ما آزمایشگاهی هستند.

وی در خصوص شایعه هایی مبنی بر خرابکاری در پالایشگاه های نفتی و گازی گفت: تیم هایی برای بررسی مکان های آتش سوزی اعزام شدند و گزارش هایی نیز از سپاه، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات دریافت شد. بر اساس بررسی ها و گزارشات دلیل این آتش سوزی ها عدم رعایت ملاحظات ایمنی بوده و خرابکاری نبوده است.

سردار جلالی گفت: طبق توافق با وزارت نفت در مجموعه هایی که چند مجتمع نفتی وجود دارد، فردی را از نیروهای وزارت منصوب کرده ایم تا هماهنگی های امنیتی را انجام بدهد. این امر در ماهشهر، عسلویه و خارک انجام پذیرفته است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: رویکرد ما در اقتصاد مستشاری و کمک به دستگاه های اقتصادی است. اولین موردی که شبکه اقتصادی کشور را مورد تهدید قرار دهد به دستگاه های ذیربط اطلاع می دهیم.

وی در بخش پایانی این گفت و گو به سوالی درباره ترور بیولوژیک پاسخ داد و بیان کرد: شناخت این نوع ترور 2 شاخصه دارد. نخست؛ اقدامات امنیتی که مربوط به تروریسم است و توسط وزارت اطلاعات کنترل می شود. دوم؛ اقدامات تشخیصی است، یعنی کسی که آسیب دیده باید مورد آزمایش قرار گیرد که این کار توسط پزشک انجام می شود.

سردار جلالی با بیان اینکه امکان‌پذیری ترورهای بیولوژیک جدی است و همه معتقدند چاوز و یاسر عرفات بر اساس این ترور از دنیا رفتند، گفت: اکنون مصداق عینی از ترور بیولوژیک در کشور نداریم.

انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار