دفاع پرس از آخرین تحولات سیاسی لبنان گزارش می‌دهد؛

دیدار «میشل عون» با «سید حسن نصرالله» درباره انتخابات/ لبنانی‌ها در انتظار گشایش بن‌بست بی‌سابقه ریاست جمهوری

لبنانی‌ها یک هفته فرصت دارند تا رئیس جمهور کشورشان را براساس تفاهم و توافق داخلی انتخاب کنند و به دو سال و نیم خلاء ریاست جمهوری بی‌سابقه در تاریخ کشورشان پایان دهند. در همین راستا نامزد کرسی ریاست جمهوری لبنان به دیدار دبیر کل حزب‌الله لبنان رفت و با وی درباره مسائل سیاسی این کشور گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۱۰۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵ - 24October 2016

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، در شرایطی که کمتر از یک هفته به زمان برگزاری جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور آینده این کشور باقی مانده است، به نظر می‌رسد مواضع و گام‌های همه گروه‌ها و ارکان سیاسی این کشور در این یک هفته حساب شده و با بررسی دقیق تحولات اتخاذ خواهد شد و این در حالی است که نفس در سینه همه لبنانی‌ها برای خروج از بن‌بست سیاسی دو و نیم ساله حبس شده است.

در این راستا ژنرال «میشل عون» سیاستمدار لبنانی که تا کرسی ریاست جمهوری یک گام فاصله دارد، عصر یکشنبه (دیروز) به دیدار سید حسن نصرالله رفت و از حمایت‌های وی تشکر کرد.

به گزارش وبگاه خبری «النشره» لبنان، رئیس فراکسیون «التغییر و الاصلاح» در پارلمان لبنان در این دیدار، از دبیرکل حزب‌الله برای کمک در جهت حل مشکلاتی که بر سر انتخاب خود به‌عنوان نامزد نهایی کرسی ریاست جمهوری وجود داشت، تشکر کرد.

سید حسن نصرالله در مراسمی که شب گذشته به مناسبت شهادت «حاتم حماده»، یکی از فرماندهان مقاومت در حلب که هفته پیش به شهات رسید، اعلام کرد: در جلسه آینده پارلمان در تاریخ 31 اکتبر (دهم آبان ماه) که برای انتخاب رئیس جمهور تشکیل خواهد شد، حزب «الوفاء للمقاومه» با تمامی اعضای خود شرکت خواهد کرد و به ژنرال میشل عون، رئیس حزب تغییر و اصلاح، برای تصدی پست ریاست جمهوری رأی خواهد داد.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد، برای نخست وزیری « سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل که اخیرا با اعلام حمایت خود از نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری درها را برای برگزاری این انتخابات گشود، مانعی وجود ندارد.

اخیرا و پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی، سرانجام «سعد الحریری» رئیس حزب المستقبل و جریان «14 مارس» (وابسته به عربستان و نزدیک به غرب)، مهم‌ترین رقیب سیاسی حزب‌الله و جریان 8 مارس، به گزینه حزب‌الله برای ریاست جمهوری لبنان تن داد و هفته گذشته رسما اعلام کرد که به «میشل عون» رأی خواهد داد.

در دیدار عون با نصرالله، «جبران باسل» وزیر امور خارجه و رئیس حزب «التیار الوطنی الحر» (جریان ملی آزاد)، «الحاج وفیق صفا» مسئول ارتباطات حزب الله و همچنین «الحاج حسن الخلیل» معاون سیاسی نصرالله و مسئول هماهنگی‌های حزب، حضور داشتند.

در این دیدار آخرین وضعیت سیاسی داخلی لبنان و منطقه بررسی و بر ضرورت ادامه تلاش‌ها جهت انتخاب سریع رئیس جمهور در فضایی مثبت تأکید شد.

ژنرال عون بعد از این دیدار گفت: برای تشکر از سید حسن نصرالله و کمک‌های ایشان در حل مشکل پرونده انتخابات ریاست جمهوری امشب به ملاقات ایشان آمدیم.

وی افزود: سید حسن نصرالله تسهیلات لازم را برای حل پرونده انتخابات ریاست جمهوری فراهم کرد و الحمدلله به یک پایان خوب رسیده‌ایم.

رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح و نامزد مورد حمایت حزب‌الله خاطرنشان کرد: امیدواریم امور انتخابات ریاست جمهوری کامل شود.

ژنرال عون تاکید کرد: ما همیشه از کمک‌های راهگشای سید حسن نصرالله در پرونده‌های ملی لبنان برخوردار هستیم.

«سیمون ابی رمیا» عضو فراکسیون تغییر و اصلاح نیز گفت :یازده سال است با حزب‌الله در دولت و حکومت ارتباط داریم و آنها را فقط به صداقت و وفای به عهد می‌شناسیم.

اما این در حالی است که در درون فراکسیون المستقبل شکاف و اختلاف در خصوص حمایت از تصمیم حریری گسترده است، «نبیه بری» رئیس فراکسیون توسعه و بازسازی با صراحت اعلام کرده است که به «سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده رأی می‌دهد، «ولید جنبلاط» رئیس فراکسیون دیدار دموکراتیک در پارلمان لبنان هم هنوز رأی خود را آشکار نکرده‌است. سلیمان فرنجیه تصمیم دارد به زودی در گفت‌وگو با تلویزیون  «LBC» لبنان آخرین مواضع خود را ارائه کند. این در حالی است که گفته می‌شود، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان و رئیس فراکسیون توسعه و آزادسازی که در ژنو بسر می‌برد تا یک روز مانده به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به بیروت باز نمی‌گردد.

برخی شخصیت‌های سیاسی هم مانند« نجیب میقاتی» نخست وزیر سابق لبنان مخالفت خود را با نامزدی ژنرال عون اعلام کرده اند.

حزب جریان آزاد ملی به ریاست «جبران باسیل» اظهارات عصر دیروز یکشنبه سید حسن نصرالله را مثبت توصیف کرده و تاکید کرده است که در این هفته برای رفع موانع مخالفت‌های با ریاست جمهوری ژنرال عون تلاش می کند و در این زمینه با فراکسیون های توسعه وآزادسازی ، جریان آزاد ملی، الکتائب ، دیدار دموکراتیک مذاکره صورت خواهد گرفت.

ناظران در باره تاخیر ولید جنبلاط در اعلام نظر نهائی خود گفته‌اند که او منتظر ملاقات با ژنرال عون و یا هیاتی از حزب جریان آزاد ملی و مشورت های بیشتر با نبیه بری و سعد حریری است.

«سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل نیز از روز شنبه گذشته تاکنون در ریاض بسر می برد و ممکن است به مصر هم قبل از بازگشت به بیروت سفر کند.

روزنامه لبنانی الجمهوریه نوشت که حریری بدون اینکه وقتی برای او برای ملاقات با مقامات ارشد سعودی تعیین شده باشد به ریاض رفته است.

این روزنامه لبنانی به نقل از «سگرید کاگ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در لبنان افزود: ایران و سعودی هیچکدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری لبنان را وتو نمی کنند و نظر سازمان ملل و کشورهایی که به آنها سفر کرده از جمله ایران، این است که لبنانی‌ها خود باید در این باره تصمیم بگیرند.

دست کم برای هواداران ژنرال عون و « جبران باسیل» رئیس حزب جریان آزاد ملی در گفته و عمل ژنرال عون از روز 31 اکتبر رئیس جمهوری لبنان است و از نظر مخالفان هنوز نمی توان با قاطعیت از این نتیجه سخن گفت و هر روز که می گذرد به آرای مخالفان ویا آرای سفید (ممتنع) اضافه می شود.

روزنامه السفیر با بیان اینکه هیاتی روس به زودی وارد بیروت می شود، نوشت: «جروم بونافون» رئیس اداره خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه که اخیرا در لبنان با همه لبنانی ها ملاقات و گفت و گو کرد، مشخص نیست به چه دلیلی به پایتخت های ایران وسعودی سفر نکرد در حالی که درخواست برای این سفر به تهران و ریاض اعلام شده بود.

الاخبار دیگر روزنامه لبنانی هم با بیان اینکه سید حسن نصرالله از قطار انتخابات ریاست جمهوری لبنان در پایان مسیرش و رسیدن به ایستگاه آخر حمایت کرد نوشت: برای نخستین بار منابع نزدیک به سعد حریری از وجود یک توافق بین المللی و منطقه ای در خصوص انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان سخن می گویند.

الاخبار به نقل از منابع سیاسی هم نوشت که برای تائید تفاهم و توافق بر سر انتخاب ژنرال عون بزودی هیاتی سعودی و همچنین هیات‌هایی از کشورهای غربی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وارد لبنان می شوند.

این روزنامه لبنانی به نقل از این منابع افزود: بعداز حمایت رسمی حریری از ژنرال عون و اظهارات دیروز یکشنبه سید حسن نصرالله کار تمام شده و ژنرال عون قطعا رئیس جمهوری لبنان است و موضع سعودی دیگر منفی نیست.

الاخبار به نقل از این منابع همچنین ادعا کرد: در خصوص انتخابات ریاست جمهوری لبنان و انتخاب ژنرال عون که 100 درصد یک تصمیم لبنانی است، برای نخستین بار توافقی ایرانی، سعودی، روسی و آمریکایی شکل گرفته است.

منابع این روزنامه گفته‌اند: سخنان « جان کری» وزیر خارجه آمریکا منفی نبود بلکه تنها از اینکه حمایت حریری از ژنرال عون بی نتیجه بماند و خلاء ریاست جمهوری لبنان ادامه یابد، اظهار نگرانی کرده است.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها