دفاع پرس بررسی کرد؛

برنامه‌های آل‌ سعود برای مقابله با سیاست‌های منطقه‌ای ایران/ دشمنی ریاض با تهران ریشه‌دار‌ است

کد خبر: ۱۰۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷ - 25October 2016
گروه بین‌الملل دفاع پرس؛ سیروس فتح اله اتی‌کندی:‌ عربستان سعودی در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در مقام تقابل با ایران بوده‌است.  وقتی یک تقابل از چنین سطوحی متعددی تشکیل می‌شود، می‌توان به عمق و شدت آن پی برد. سطوح مداخله‌گری و ایفای نقش ریاض در تقابل با ایران به خوبی نشان می‌دهد، که این روابط ستیزه‌جویانه است و از نگاه سعودی، ایران یک رقیب نیست بلکه یک دشمن مهم است که باید کنترل و تضعیف شود. البته این دوران محدود به دوران افراط‌گرایی ملک سلمان و فرزندش هم نیست، بلکه بسیار ریشه‌دارتر است.
 
عربستان سعودی از مدت‌ها پیش تلاش می‌کند با اجرای برنامه‌ و طرح‌های مختلف مانع از صدور آرمان‌های انقلاب اسلامی کشورمان که سال‌ها پیش با رهبری هوشمندانه حضرت امام خمینی‌(ره) به پیروزی رسید و در حال حاضر نیز مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) جانشین شایسته ایشان سکان این انقلاب اسلامی و مردمی را هدایت می‌کنند، در منطقه غرب آسیا به صورت خاص و در جهان به‌صورت عام شود.

رژیم آل سعود که این روزها با دو بحران داخلی و خارجی دست و پنجه نرم می‌کند و نزدیک به بیست‌ماه است که جنگی ظالمانه علیه یمن، فقیرترین کشور جهان عرب با تشکیل ائتلافی آغاز کرده‌ و قادر به خروج از باتلاقی که در این کشور برای خود ساخته است، نیست، به‌دنبال اجرای پروژه‌هایی در راستای «ایران‌هراسی» در منطقه و جهان است تا شاید مانع نفوذ فرهنگی ایران که سیاست منطقه‌ای آن که مبتنی بر استقرار صلح و امنیت در منطقه و حل بحران‌های آن از راه‌های مسالمت‌آمیز است، شود.

عربستان به‌دلیل اینکه در مقابل نفوذ فرهنگی ایران و سیاست منطقه‌ای آن متحمل شکست‌های متعددی شده‌است، لذا اقدام به اجرای برنامه‌های جدید تفرقه‌انگیزی با عنوان ایران‌هراسی پرداخته است که در ذیل به برخی از  مصادیق آن اشاره می‌شود:

عربستان سعودی در گام اول برای اینکه از نفوذ فرهنگی ایران در کشورهای منطقه جلوگیری کند، سالهاست اقدام به تأسیس مدارس و دانشگاه‌هایی با تفکر پلید وهابیت کرده است. ساخت مسجد و چاپ کتاب نیز به زبان‌های مختلف از دیگر اقدامات سعودی‌ها در منطقه است. بیشتر کتاب‌هایی که در موضوع تفکر وهابیت منتشر می‌شود به زبان فارسی است که در کشورهایی مثل ایران، پاکستان و هند توسط مزدوران سعودی‌ها توزیع می‌شود.

دومین گزینه‌ای که سعودی‌ها به‌وسیله آن اقدام به مقابله با نفوذ فرهنگی ایران در منطقه می‌کنند، هدف قرار دادن اقلیت‌های شیعه در برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است؛ به‌عنوان مثال سعودی‌ها با تحریک دولت بحرین شیعیان و رهبران آنها مثل «شیخ عیسی قاسم» و «شیخ علی سلمان» را به بهانه‌های مختلفی مورد حمله قرار می‌‎دهند.

سعودی‌ها با حمایت مالی از دولت مالزی شیعیان این کشور را نیز دچار چالش کرده‌اند؛ این اقدام غیراخلاقی آنها فقط به این کشورها محدود نمی‌شود بلکه چه بلاهایی که بر سر شیعیان نیجریه نمی‌آورند! آنها با حمایت از گروهک تروریستی «بوکوحرام» در نیجریه جنبش وابسته به شیخ زکزاکی را آماج حملات بی‌رحمانه خود قرار می‌دهند.

گزینه بعدی سعودی‌ها برای مبارزه و مقابله با ایران گزینه اطلاعاتی- امنیتی محض است، آنها تلاش می‌کنند ایران را در بحران‌ کشورهای عربی مثل سوریه، یمن، عراق، لبنان و ... به شدت درگیر کنند. سعودی‌ها برای اینکه به این خواسته خود دست پیدا کنند، اقدام به ایجاد و حمایت از گروهک‌هایی ترورویستی مثل داعش، القاعده و سایر گروهک‌های وابسته به آنها که نقش مهمی در تحقق یافتن برنامه‌های آنها ایفا می‌کنند، کرده‌اند.

در ادامه به تلاش‌های امروزی سعودی‌ها در منطقه که بر چند محور اساسی استوار است، به‌صورت اختصار اشاره می‌شود:   

یک: سعودی‌ها تلاش می‌کنند، دولت بشار اسد را به هر نحوی که ممکن است، سرنگون کنند؛ چراکه ریاض وی را به‌عنوان ستون استراتژیک محور مقاومت به شمار می‌آورد و نزدیک به شش سال است که با حمایت همپیمانان منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای خود به این مهم هنوز دست نیافته‌ و نخواهند یافت.

دو: بعد از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت بزرگ جهانی سعودی‌ها تلاش می‌کنند برنامه‌ای هسته‌ای ایران را با نشر اکاذیب متوقف سازند؛ توافقی که باعث رونق اقتصادی ایران و بالطبع منجر به شکوفایی محور مقاومت در مقابل محور شرارت خواهد شد.

سه: عربستان سعودی سعی می‌کند، گروه‌هایی مقاومتی که همسو با سیاست‌های ایران در منطقه فعالیت می‌کنند، در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند.

چهار: ریاض تلاش می‌کند عراق و سوریه را به سه دولت «اهل تسنن»، «کرد» و «شیعه» تقسیم کند تا ارتباط آنها از محور مقاومت قطع شده و در نهایت از نفوذ ایران در این دولت‌‌ها کاسته شود.

پنج: سعودی‌ها اخیرا دست به یک جنگ رسانه‌ای علیه ایران زده‌اند. آنها از طریق شبکه‌های «العربیه»، «الحدث» و «الجزیره» تلاش می‌کنند با نشر اکاذیب و افکار غلط در مورد ایران چهره فرهنگی ایران را در مقابل افکار عمومی جهان ناپسند جلوه دهند.

شش: همکاری با دشمنان ایران مثل رژیم صهیونیستی نیز یکی از راهکارهای سعودی‌ها در مقابله با نفوذ فرهنگی و پیشرفت ایران در عرصه دیپلماسی است؛ به‌طوریه که در سال‌های اخیر شاهد رفت‌و ‌آمد برخی سران سعودی مثل «انور عشقی» به سرزمین‌های اشغالی در راستای عادی سازی روابط با این رژیم غاصب هستیم.

هفت: سعودی‌ها تلاش می‌کنند چهره اقتصادی ایران را در محافل بین‌الملل نامناسب جلوه دهند. آنها کنگره آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهند تا تحریم‌های جدیدی علیه ایران و صنایع داخلی آن وضع کنند. آنها بانک‌های جهانی را نیز تهدید می‌کنند که اگر با ایران مراوده بانکی داشته باشند، دارایی‌های خود را از این بانک‌ها خارج خواهند کرد.

اما ایران اسلامی در مقابل نقشه‌های مختلف و شومی که از سوی سعودی‌ها و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها در راستای کاهش نفوذ فرهنگی ایران در کشورهای منطقه و حتی کشورهای فرامنطقه‌ای مطرح می‌شود، هوشیار است و اجازه عملی شدن آنها را نمی‌دهد و همه آنها را با روحیه مقاومت و ایثارگری ملت خود خنثی می‌کند. با این وجود ایران به یک کشور تاثیرگذار در منطقه و جهان تبدیل شده کما اینکه در حال حاضر کشورهای ابرقدرت به‌نوعی به تاثیرگذاری ایران در حل بحران‌های منطقه‌ای اذعان می‌کنند.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها