نقشه «وهابیت» برای تغییر ماهیت «مکه»

شهر "مکه" که مقدس‌ترین مکان برای مسلمانان سراسر جهان است به لطف خاندان سعودی کم‌کم در حال تبدیل‌شدن به «لاس وگاس» است.
کد خبر: ۱۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲ - 07February 2014

نقشه «وهابیت» برای تغییر ماهیت «مکه»

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از وطن امروز، در ۱۰ سال گذشته، شهر مقدس مکه در معرض تغییرات بسیار عظیم قرار گرفته است که در حال تغییر دادن نظر بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان نسبت به این شهراست.

مقامات سعودی به بهانه برآوردهکردن نیازهای تعداد روزافزون زائرانی که هر سال برای سفر حج و زیارت خانه خدا به مکه میآیند، این شهر را با تعداد بیشماری از آسمانخراشها، بازارهای خرید و هتلهای مجلل محصور کردهاند. برای آلسعود، مکه چشماندازی به آینده است، کلانشهری که بر پایههای ثروت عظیم نفتی بنا شده و نشاندهنده غرور ملی آنهاست.
 
این در حالی است که تعداد زیادی از شهروندان بویژه آنهایی که در دو شهر مقدس مکه و مدینه زندگی میکنند بهتزده و حیران هستند از اینکه میراث باستانی و اسلامی کشورشان در دام ساخت و سازهایی افتاده که مورد حمایت گسترده وهابیها قرار دارد. مکه که زمانی پیامبر در آن درس برابری به مسلمانان میداد حالا تبدیل به مامنی برای ثروتمندان شده، جایی که کاپیتالیسم آشکار جای معنویت را گرفته است. با این وجود بسیاری از مردم میترسند درباره نگرانیهای خود در این باره آشکارا صحبت کنند که مبادا حرف و نظر آنها انتقاد به سیاستهای رسمی حکومت پادشاهی خاندان سعودی تلقی شود.
 
همچنین به غیر از ایران و ترکیه، دیگر کشورهای اسلامی هم از ترس به هم خوردن روابط دیپلماتیک و اعمال محدودیت بر ویزای شهروندانی که میخواهند برای حج به عربستان سفر کنند، سکوت اختیار کردهاند.
 
باستانشناسان غربی هم در این باره سکوت کردهاند از ترس اینکه چند مکانی هم که حق بازدید از آنها را دارند به روی آنها بسته شود. اما گروهی از باستانشناسان و تاریخدانان معروف عربستان اعتراض خود را نسبت به این فرآیند نشان دادهاند، زیرا معتقدند فرصت نجات مکانهای تاریخی باقیمانده در این کشور خیلی زود از بین میرود.
 
دکتر عرفان العلوی، مدیر اجرایی موسسه تحقیقاتی میراث اسلامی در این باره میگوید: هیچکسی جرات ندارد بلند شود و این خرابکاری فرهنگی را محکوم کند.
وی میافزاید: ما تاکنون ۴۰۰ تا ۵۰۰ مکان اسلامی و تاریخی خود را از دست دادهایم. من فقط امیدوارم که خیلی طول نکشد تا همهچیز تغییر کند. سامی انگاوی، یک کارشناس مشهور عربستانی در معماری اسلامی که بسیار نگران تغییر چهره شهر مکه است در این باره میگوید: این یک تضاد علنی با ماهیت مذهبی شهر مکه و تقدس خانه خداست.
 
وی خاطرنشان میکند: مکه و مدینه به لحاظ تاریخی و مذهبی تمام شدهاند و در آنها هیچ چیزی جز آسمانخراش نمیبینید. نگرانی اصلی دکتر علوی گسترش ۶۹۰ میلیون پوندی مسجدالنبی، مقدسترین مکان اسلامی است که شامل کعبه نیز میشود. به چشم وهابیها، مکانهای تاریخی و مقدس تشویقکننده «شرک» یعنی گناه بتپرستی هستند و باید تخریب شوند.
 
هنگامی که قبایل «السعود» در دهه ۱۹۲۰ وارد مکه شدند، اولین کاری که انجام دادند تخریب قبرستانهایی بود که بسیاری از شخصیتهای مهم اسلامی در آنها دفن شده بودند. از آن به بعد تاکنون آنها به تخریب میراث عربستان مبادرت ورزیدهاند. در میان مکانهایی که آلسعود اجازه دادهاند در لیست میراث جهانی سازمان ملل قرار داشته باشد هیچ یک مرتبط با اسلام نیستند.
 
ساختمانهایی که کعبه را احاطه کردهاند، آخرین نمونه از اشتهای سیریناپذیر حکومت پادشاهی سعودیها برای از بین بردن میراث تاریخی و اسلامی در این کشور است. «برج ساعت» سلطنتی مکه با ارتفاع ۶۰۱ متر در اوایل سال جاری به عنوان بخشی از تلاشهای گسترده برای گسترش آسمانخراشها افتتاح شد که شامل هتلهای پنج ستاره برای مهمانان بسیار ثروتمند مکه است. در یک طرف مسجدالنبی، خانه خدیجه همسر پیامبر اکرم (ص) تخریب شده و در وضعیت نامعلومی قرار دارد.
 
یکی دیگر از چیزهایی که در برنامه تخریب آلسعود قرار دارد ستونهای داخل مسجدالنبی است که نام یاران پیامبر روی آنهاست، آنچه وهابیها بشدت از آن متنفر هستند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار