سردار جلالی:

«ایجاد پایداری و بازدارندگی در حوزه زیست» ماموریت قرارگاه پدافند زیستی است

رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ماموریت قرارگاه پدافند زیستی ایجاد پایداری و بازدارندگی در حوزه زیست و مصون‌سازی سرمایه‌های جامعه مانند انسان، دام و مواد غذایی است.
کد خبر: ۱۱۰۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸ - 26October 2016
«ایجاد پایداری و بازدارندگی در حوزه زیست» ماموریت قرارگاه پدافند زیستی استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار «غلامرضا جلالی» رییس سازمان پدافند غیر عامل صبح امروز در همایش ملی پدافند زیستی کشور، با اشاره به اینکه 20 دستگاه اجرایی در پدافند زیستی می‌توانند نقش داشته باشند، اظهار داشت: ماموریت قرارگاه پدافند زیستی ایجاد پایداری و بازدارندگی در حوزه زیست و مصون سازی سرمایه‌های جامعه مانند انسان، دام و مواد غذایی است که در این رابطه تاکنون دو دوره کارشناسی ارشد پدافند زیستی را اجرا کرده‌ایم.

وی افزود: برای انجام فعالیت‌ها و ماموریت‌های این قرارگاه «مرفوک زیستی» را راه اندازی کردیم تا بتوانیم نقاط مختلف کشور را از منظر تهدیدات زیستی مانیتورینگ کنیم و بدین وسیله تهدیدات زیستی را مورد تجزیه، تحلیل و آنالیز قرار دهیم.

جلالی با بیان اینکه اولویت بندی در کل استانها از نظر تهدیدات زیستی مشخص شده، بیان داشت: قرارگاه پدافند زیستی برای ماموریت‌های خود و به منظور حضور در صحنه و عکس العمل به موقع، تیم‌های واکنش سریع آشکارسازی تهدیدات زیستی را راه اندازی کرده است.
 
رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تدوین سند راهبردی امنیت غذایی توسط قرارگاه پدافند زیستی، تصریح کرد: این قرارگاه سه برنامه اولویت دار برای خود تعریف کرده که در حوزه‌های ارزیابی کمیت و کیفیت محصولات غذایی از حیث آلودگی بیولوژیک، پرتوی و شیمیایی، ژنتیک، تراریخته، نانو بیوتکنولوژی و حلیت غذا هستند.

وی در ادامه به گام‌های اساسی پدافند غیر عامل نیز اشاره کرد و گفت: تهدید شناسی، محیط شناسی، عملیات پدافند زیستی، امداد و نجات و درمان، تحدید منطقه، رفع آلودگی‌های زیستی، ردیابی و تعقیب تهدید، تولید دارو، واکسن و سرم و فراورده‌های خونی و مستند سازی و ارزیابی منظم، گام‌های اساسی قرارگاه پدافند زیستی است که می‌توان به آنها اشاره کرد.

جلالی با بیان اینکه قرارگاه پدافند زیستی بانک اطلاعاتی در طراز جهانی دارد، عنوان کرد: در تهدیدشناسی باید اول ماهیت تهدید را بشناسیم و در کنار آن آزمایشگاه مدرن به همراه بانک اطلاعاتی جامع نیز داشته باشیم؛ زیرا هر کشوری فاقد آزمایشگاه مدرن و بانک اطلاعاتی جامع باشد در برابر تهدیدات زیستی قربانی می‌شود.

وی تاکید کرد: برای شناسایی و رفع تهدیدات به سازمان‌های جهانی مانند WHO هم نمی‌توان اتکا کرد؛ زیرا تجربه ثابت کرده چنین سازمان‌هایی در بحران‌ها، جانب تهدیدگر را می‌گیرند، به همین علت چنانچه مستقل از سازمان‌های بین المللی نباشیم، قربانی خواهیم بود.

انتهای پیام/ 231
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار