کواکبیان در اتحادیه بین المجالس:

نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر را می‌توان در بحران‌های جاری خاورمیانه دید

رئیس هیات ایرانی در اتحادیه بین المجالس مجلس شورای اسلامی، استفاده ابزاری و برخورد دوگانه قدرتها با مقوله حقوق بشر برای اهداف شوم سیاسی و تنگ‌نظرانه را مهمترین ضربه به مفاهیم والای حقوق بشری دانست و گفت.
کد خبر: ۱۱۰۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳ - 26October 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «مصطفی کواکبیان» (شامگاه چهارشنبه) در نشست اتحادیه بین المجالس جهانی ضمن ابراز خرسندی برای حضور در بین نمایندگان کشورهای مختلف افزود: اختصاص شعار و عنوان اصلی اجلاس به موضوع «نقش مجالس در پیشگیری از نقض حقوق بشر بعنوان پیش درآمد بروز مناقشات» بسیار مناسب و متناسب با شرایط جاری در عرصه جهانی بویژه تحولات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.

رئیس هیات ایرانی در اتحادیه بین المجالس با بیان اینکه نقض شدید حقوق بشر موجب تداوم چالشها و بحران ها می شود، گفت: نمونه بارز و عینی نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر را در شرایط فعلی می توان در بحران های جاری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا یعنی در فلسطین، سوریه، یمن، لیبی و بحرین مشاهده کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیشرفت های زیادی که در عرصه تدوین مقررات حقوق بین الملل، حقوق بشردوستانه و حقوق بشر برای تنظیم مراودات و مناسبات میان کشورها، تقویت صلح و امنیت بین المللی و حفاظت و احترام به کرامت انسانی حاصل شده است، شاهد نادیده گرفتن و نقض گسترده و مستمر این مقررات و اصول اساسی ذیربط در نقاط مختلف جهان هستیم.

کواکبیان با بیان اینکه متاسفانه در موارد متعدد، این نقض ها منجر به جرایم شدید شده است، تصریح کرد: مصداق بارز جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی، نسل کشی و پاکسازی قومی در نقاط مختلف جهان است، بنابر این شاهد تضعیف ساختارهای سیاسی- اجتماعی کشورها، گسترش ناامنی و بی ثباتی، گسترش فقر و بی عدالتی، هدر رفتن سرمایه های مادی و انسانی و از دست رفتن فرصت ها و امکانات ملت ها هستیم. به همین خاطر و در نتیجه این وضعیت، حقوق بشر بصورت سیستماتیک در تمامی جنبه ها و اشکال آن شدیدا نقض می شود.

رئیس هیات ایرانی در اتحادیه بین المجالس یادآور شد: از یک طرف بسیاری از این چالش ها و بحران ها با نقض حقوق بشر و نادیده گرفتن حقوق اساسی ملت ها و اشخاص شکل گرفته و ادامه می یابد و از طرف دیگر بروز و استمرار این وضعیت باعث نقض گسترده، مستمر و سیستماتیک حقوق بشر می شود.

کواکبیان افزود: به عبارت دیگر نقض شدید حقوق بشر موجب تداوم چالش ها و بحران ها می شود و استمرار بحران ها زمینه ساز نقض حقوق بشر است. بنابر این باید برای این سیکل معیوب چاره جویی کرد.

وی با بیان اینکه نمونه بارز و عینی نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر را در شرایط فعلی می توان در بحرانهای جاری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا یعنی در فلسطین، سوریه، یمن، لیبی و بحرین مشاهده کرد، اظهار کرد: ملت مظلوم فلسطین بیش از 70 سال است که از کلیه حقوق مسلم و اساسی خود یعنی حق داشتن سرنوشت، سرزمین، حاکمیت و کشور و همچنین زندگی در صلح و آرامش و برخورداری از امکانات اولیه یک زندگی معمول در جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و رفاهی محروم است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: تصور اینکه یک ملت بیش از هفت دهه تحت اشغال، تجاوز، حملات مستمر نظامی، همکاران گرا، محاصره، کشتار، آوارگی و بی خانمانی و محرومیت آن هم در مقطع زمانی که ادعای دفاع از حقوق بشر از جانب بسیاری بویژه قدرت های بزرگ سربه فلک کشیده سخت می باشد. بی تردید رژیم صهیونیستی بدون حمایت گسترده برخی قدرت ها بویژه آمریکا امکان انجام این جنایات را نداشت.

وی در ادامه بیان کرد: این درحالی است که این قدرت ها در داخل کشورهای خود با تبعیض نژادی و نقض گسترده حقوق بشر درگیرهستند اما وقیحانه اقدام به ایراد اتهام علیه دیگران می کنند و به بهانه دفاع از حقوق بشر و گسترش دموکراسی جنایات عدیده ای را در اقصی نقاط جهان مرتکب شده و می شوند.

کواکبیان افزود: بحران سوریه که در همان مراحل ابتدایی امکان حل و فصل از طریق گفت وگو میان طرفهای مختلف سوری داشت، با دخالت برخی قدرتها و کشورهای منطقه و حمایت صریح و آشکار آنان از گروههای افراطی و تروریستی منجر به یک فاجعه انسانی در سوریه شد که تبعات و پیامدهای مخرب انسانی و امنیتی آن نه تنها منطقه، بلکه نقاط مختلف جهان را متاثر کرد.

وی اظهار کرد: البته واقعیت این است که ریشه اصلی شکل گیری القاعده، جبهه النصره، داعش و گروههای مشابه را نباید صرفا به تحولات جاری در سوریه و عراق دانست. ریشه آن به ترویج تفکر افراطی گرایی توسط برخی کشورها در اقصی نقاط مختلف جهان باز می گردد.

رئیس هیات ایرانی در اتحادیه بین المجالس ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مفتخر است از همان ابتدای ظهور این گروهها در منطقه از کشورهای خط مقدم مبارزه با این تروریستها حمایت کرد. همچنین با شناخت عمیق از پیامدهای مخرب گسترش فعالیت این گروهها برای صلح و امنیت بین المللی، ایده جهان علیه خشونت و افراط گرایی خشونت آمیز را به مجمع عمومی در سال 2013 مطرح کرد که با استقبال کشورهای عضو سازمان ملل مواجه شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در شرایط حساس جاری مجالس کشورها مسئولیت ویژه ای در زمینه حفاظت از حقوق بشر، کرامت انسانی و جلوگیری از نقض مقررات حقوق بشر بر عهده دارند. مجالس کشورها در سطح ملی می توانند با تصویب مقررات و قوانین صریح و روشن و نظارت دقیق و مستمر بر اجرای آنها نقش موثری در این زمینه ایفا کنند.

وی ادامه داد: تعامل مستمر نمایندگان مجالس کشورها بایکدیگر ظرفیت بالایی در حل و فصل چالش ها و بحران های جاری در عرصه جهانی را دارد. شعار اصلی نشست جاری اتحادیه بین المجالس موید نقش کلیدی مجالس و این اتحادیه در عرصه حل و فصل چالش های جاری، جلوگیری از نقض حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی است.

رئیس هیات ایران در اتحادیه بین المجالس در پایان تصریح کرد: به نمایندگی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که مبتنی برمکتب انسان ساز و حیات بخش و مدافع راستین حقوق بشر یعنی اسلام ناب محمدی (ص) است آمادگی خود را برای همکاری فعال و سازنده با همکاران خود بصورت دوجانبه و چندجانبه برای تحقق اهداف متعالی حفاظت از حقوق بشر و کرامت انسانی اعلام می نمایم.

منبع: خانه ملت

نظر شما
پربیننده ها