به مناسبت ۸ آبان، سالروز شهادت شهید «حسین فهمیده» و روز نوجوان؛

معجزه امام روح الله؛ تربیت مردان بزرگ

در آستانه سی و هشتمین سالروز ۱۳ آبان چند شهید این روز را می‌شناسیم؟ هر یک از این مردان بزرگ برای ملت ما اسطوره هایی از عشق و آزادگی بوده و هستند. مردانی که برای امامشان امام و رهبر شدند.
کد خبر: ۱۱۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷ - 30October 2016

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، در آستانه فرا رسیدن 13 آبان علی دارابی، معاون استان های سازمان  صدا و سیما متن زیر را در صفحه شخصی اینستاگرام خود منتشر کرد.

روزهای زیادی در تاریخ ایران زمین ارزشمند و شایسته گرامی داشتن و تقدیرند. هشتم آبان از همین روزهاست؛ اما به رغم وجود جمعیت بسیاری که این روز به آنها تعلق دارد، با کمال تأسف، بسیار سطحی به آن پرداخته می شود.

بخشی از دانش‌آموزان و نوجوانان ایرانی در دوران استبداد شاه و استعمار آمریکا، پیاده نظام جشن تولدهای درباری در نهم آبان می شدند و به حکومت وابسته کمک می‌کردند.

همه ابزارها و وسایل ارتباطی نیز در اختیار رژیم قرار داشت و تلویزیون ملی با دو کانال چند ساعته به طور کامل مروج فرهنگ بیگانه بود. کاخ های جوانان و اردوگاه‌های مختلف در تهران، رامسر، نیشابور و ... موقعیتی بود برای بروز رفتارهای سکولار و اختلاط دختران و پسران.

شاه هم تفرعن و با غرور به سوی تمدن بزرگ می رفت! شرایط به نحوی بود که جیمی کارتر در زمستان سال ۱۳۵۶ در سفر به ایران، کشورمان را جزیره ثبات معرفی کرده و قراردادهای چند ده میلیاردی امضا کرد و به آمریکا بازگشت. اما او نمی دانست از چند ماه قبل، با فوت مشکوک حاج آقا مصطفی خمینی در اول آبانماه اتفاقی رقم خورد که مقدمه بازشناسی شخصیت امام خمینی (ره) شد و نوجوانان و جوانان ما برای شناخت بهتر امام (ره) در مساجد و مجالس مذهبی حاضر شدند و کم کم برای ارتباط برقرار کردن با امام (ره) به نوارها و اعلامیه های ایشان دسترسی پیدا کرده و شیفته روح حماسی و انقلابی آن مرد شدند. مردی که مسیر تاریخ را با کمک همین نوجوانان تغییر داد.

در آستانه سی و هشتمین سالروز ۱۳ آبان چند شهید این روز را می‌شناسیم؟ چه کسی از سیدمهدی سید فاطمی نوجوان زیباروی و انقلابی خبر دارد؟ چند نام دیگر از این قهرمانان سراغ داریم؟

سیر تحول در نوجوانان ایران اسلامی به نحوی بود که تا پیروزی انقلاب بسیاری از آنان موجب حضور پدران و مادران و بزرگترهایشان در صحنه انقلاب را فراهم آوردند. با شروع جنگ تحمیلی میدان عرض اندام نوجوانان وسعتی به اندازه جغرافیای دفاع‌مقدس پیدا کرد و بیش از یک سوم مدافعان ایران اسلامی را دانش آموزان تشکیل دادند و سخت ترین وظایف جنگی را داوطلبانه برعهده گرفتند تا جایی که از تخریب تا مهندسی رزمی، ادوات، غواصی و زرهی را پر کردند.

از سعید دلاور نوجوان ایذه‌ای با سن ۱۰ سال و جثه ای کوچک پشت ماشین‌های سنگین راه سازی تا شهید مهرداد عزیزاللهی ۱۲ ساله که در کردستان ماه‌ها در تبلیغات فعالیت کرد و در عملیات فتح خرمشهر به عنوان تخریب چی و در عملیاتهای بعدی با عنوان غواص حاضر شد و سرانجام در لباس غواصی در عملیات کربلای ۴ در جزیره ام الرصاص به شهادت رسيد؛ این‌ها همه نوجوان و دانش آموز بودند.

مهرداد عزیزاللهی یکی از هزاران قهرمان نوجوان ایران بود و شهیدان بسیاری چون او در سرعت بسیار زیاد تحولات انقلاب به فراموشی سپرده شدند. چه کسی می تواند ادعا کند حق قهرمانان نوجوانی همچون شهید بهنام محمدی، شهید محمدحسین فهمیده، پهلوان شهید سعید طوقانی، شهیده سهام خیام و... را ادا کرده است.

هر یک از این مردان بزرگ برای ملت ما اسطوره هایی از عشق و آزادگی بوده و هستند. مردانی که برای امامشان امام و رهبر شدند. آنجا که بی تکلف و به دور از تعارف فرمودند: «رهبر ما آن نوجوان ۱۳ ساله است که با قلب کوچکش به زیر تانک دشمن رفت و آن را منهدم کرد...».

همین امام (ره) شبی از شبها، چهره معصومانه نوجوان رزمنده، مهرداد عزیزاللهی را بر صفحه تلويزيون دید و احساس کرد، این سخنان از دهان یک نوجوان بیرون نمی آید و او را بزرگمردی یافت که همچون مردان الهی سخن مي‌گويد. بلافاصله به دفتر ابلاغ کرد تا اين نوجوان را به محضر او ببرند. در دیدار امام(ره) با مهرداد ایشان بر بازوی او بوسه زدند. بازویی که در پیام پیروزی رزمندگان در عملیات فتح المبین بیان فرمود و تاکید کرد به بوسیدن آن افتخار می کند.

«مهرداد عزیز اللهی»ها امروز هم در جامعه ما هستند و باید با همه توان برای شناخت و معرفی و پاسداشتشان کوشید. مردانی که آینده کشور و انقلاب و منطقه به دست آنان است. به مدافعان حرم نگاه کنید که با وجود عدم امکان حضور در سوریه و عراق چند جوان نورس داریم که عاشقانه جنگیده اند و به شهادت رسیدند.

وجود اسطوره ها و قهرمانانی که ظرفیت الهام گیری برای دیگران دارند، به قدری دارای اهمیت است که برخی از کشورها به دلیل نداشتن این الگوها دست به دامن داستانهای تخیلی شده و به هر قیمتی سعی در معرفی مواردی از این دست دارند.

امبدوارم بنده و همکارانم در رسانه ملی به ويژه شبكه های استانی بتوانیم دين خود را به اين قهرمانان بزرگ ادا کنیم. پایان یادداشت را مزین می کنم به جمله‌ای از وصیتنامه دانش‌آموز شهید پهلوان سعید طوقانی: جسمم را به خاک، روحم را به خدا و راهم را به شما می‌سپارم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار