10 کشوری که بیشترین هزینه نظامی را در جهان دارند/ آمریکا همچنان در صدر

بودجه نظامی و میزان هزینه های نظامی کشورها یکی از نمودهای عینی سیاست های آنها است که میزان نظامی گری این کشورها را نیز بازگو می کند.
کد خبر: ۱۱۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳ - 08February 2014

10 کشوری که بیشترین هزینه نظامی را در جهان دارند/ آمریکا همچنان در صدر

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از باشگاه خبرنگاران، در گزارش ذیل 10 کشور جهان را به لحاظ "بزرگترین صورتحساب هزینههای نظامی" را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لازم به یادآوری است که تمام آمار و ارقام از اطلاعات به روز شده "موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم"،  منبع پیشرو در حوزه اطلاعات ارتشهای جهان، گرفته شده است.

1.  ایالات متحده   

هزینه سال 2013 آمریکا در بخش نظامی: 682 میلیارد دلار- سهم جهانی آمریکا از هزینههای نظامی جهانی : 39٪

ایالات متحده آمریکا با بودجه نظامی 682 میلیارد دلاریاش، در صدر جدول جهانی "هزینه های نظامی" قرار دارد، به تعریفی ساده تر ایالات متحده حدود 20 درصد کل هزینههای دولت فدرال را به خود اختصاص داده است. با توجه به کسری بودجه در بخشهای اجتماعی، مبلغ قابل توجهی است!. حتی بیش از کل تولید ناخالص داخلی نروژ در سال گذشته!

 جالب اینکه سهم ایالات متحده از هزینههای نظامی جهانی، بیشتر از 10 کشور برتر در این بخش است. اگر ما بودجه دفاعی آمریکا را بر حسب حقوق و دستمزد جامعه متوسط آمریکا تقسیم کنیم، با حقوق 14 میلیون نفر برابری خواهد کرد.

 با بحران بدهی فعلی و هزینه های سرسام آور جنگ عراق و افغانستان و 200 هزار سرباز آمریکایی مستقر در بیش از  144 کشور جهان، و متعاقبا بحران اجتماعی درونی آمریکا، جهش در نگرش عمومی مردم آمریکا در خصوص سیاستهای جنگی و رفتارهای سیاسی مقامات آمریکایی را شاهد بودهایم.
اما با این حال، به دلیل سیاستهای فعلی، شکاف بزرگ بین هزینه و درآمد، همچنان ادامه دارد. اکنون کسری بودجه سالانه آمریکا به خاطر هزینه کردن بیش از درآمد، دولت را زمین گیر ساخته است.
 
در نتیجه انتخاب سیاستهای جنگ افروزانه، ایالات متحده محدودیتهای بسیاری را در سرمایه گذاریهای مالی در بخش پرسنل و دیپلماسی، تحقیق و توسعه و طرح های نظامی جدید، تجربه کرده است.

"میراث تصمیمات گرفته شده در جنگ عراق و افغانستان"، بودجه فدرال را در دهههای آینده، به قطع تحت الشعاع قرار خواهد داد.

هزینه پولهای قرض گرفته شده برای پرداخت هزینههای جنگ، این دو جنگ را گرانتر نیز خواهد ساخت. این دو جنگ، 2 تریلیون دلار را به مجموع بدهیهای امریکا اضافه کرده است، یعنی در حدود 20 درصد از بدهیهای متحمل شده بین سال های 2001 و 2012 !!
 
2.  کشور چین
 
 هزینه سال 2013 چین در بخش نظامی: 166 میلیارد دلار -  سهم چین از هزینه های نظامی جهانی : 9.5 ٪

قدرت نوظهور اقتصاد جهان اکنون رده دوم جهانی را به لحاظ هزینه های نظامی در اختیار دارد. چین نزدیک به 1.25 میلیون پرسنل فعال نظامی را در خدمتدارد. با شعله ور شدن تنش چین با همسایگانش، و رقابت اقتصادی پکن با واشنگتن و اتحادیه اروپا، موضوع قدرت نظامی ابرقدرت های جهان برای مهار یکدیگر، این قدرت ها را رو در روی یکدیگر قرار داده است. در نتیجه رقابت در حوزه نظامی شدت یافته است.
 
 3.  روسیه

 هزینه سال 2013 روسیه در بخش نظامی: 90.7 میلیارد دلار - سهم جهانی روسیه از هزینه های نظامی جهانی : 5.2 ٪

در مورد روسیه ،پس از پایان دوره جنگ سرد، باز هم شاید سرمایه گذاری در بخش نظامی و نیروهای پروکسی -همانند رقیب منطقهای خود آمریکا- بوده ایم.
 
4.  انگلیس
 
 هزینه سال 2013 انگلیس در بخش نظامی: 60.8 میلیارد دلار-  سهم جهانی انگلیس از هزینه های نظامی جهانی : 3.5 ٪

نیروهای مسلح انگلیسی کبیر ، که به عنوان "نیروهای مسلح تاج و تخت سلطنتی" نیز شناخته می شوند، به مجموع ارتش انگلستان و ایرلند شمالی گفته میشود، که توسط ملکه الیزابت اداره میشود. در حالی که جمعیت انگلیس کمتر از فرانسه و آلمان است، نیروهای مسلح سلطنتی نه تنها شعار حفاظت از مردم انگلیس را سر میدهند، بلکه برای کنترل سرزمین های غارت کرده خود (در حدود 17 مستعمره) در خارج از کشور و تاج و تخت سلطنتی، هزینههای سنگینی را برخلاف بحران اقتصادی صرف می کنند. این کشور یکی از مهرههای اصلی در ماموریتهای به اصطلاح صلح بانی ناتو محسوب میشود و همین امر تعهدات نظامی این کشور را به طرز زیرکانه ای توجیه میکند.

5 . ژاپن
 
  هزینه سال 2013 ژاپن در بخش نظامی: 59.3 میلیارد دلار -  سهم جهانی ژاپن از هزینههای نظامی جهانی : 3.4 ٪

پس از جنگ جهانی دوم و وعده حفظ صلح ایالات متحده آنهم تحت پیمان همکاری و امنیت دوجانبه، ژاپن محدودیتهای نظامی زیادی را تحمل کرد! متعاقبا هزینههای نظامی ژاپن محدود شد و ایالات متحده به عنوان محافظ این کشور نقش جدیدی را ایفا کرد. در حال حاضر، با مطرح شدن اختلاف ژاپن و چین بر سر جزایر مورد مناقشه و تهدید کره شمالی، ژاپن در سیاستهای نظامی خود و با چراغ سبز آمریکا، تجدید نظر کرده است.

6.  فرانسه  

 هزینه سال 2013 فرانسه در بخش نظامی: 58.9 میلیارد دلار، سهم جهانی فرانسه از هزینههای نظامی جهانی : 3.4 ٪  

کشور پنیر و سیگار ، یکی از بزرگترین ارتش های جهان را در اختیار دارد. با 250 هزار نیروی مسلح ، فرانسه بزرگترین نیروهای مسلح در اروپا و چهاردهمین رتبه جهانی را به خود اختصاص میدهد. در حالی که فرانسه هیچ گونه نیاز احتمالی برای دفاع داخلی خود پیش بینی نمیکند، اما مانند آلمان، یک قدرت بسیار بزرگ در ماموریت های به اصطلاح "حافظ صلح بین المللی" محسوب میشود. در حال حاضر به استقرار نیرو در ماموریت های تهاجمی در مالی و جمهوری آفریقای مرکزی، و پیشتر در لیبی و ساحل عاج به سال 2011 ، می توان فرانسه را یکی از ارتشهای فعال در خارج از کشور نامید.

7.  عربستان سعودی
 
  هزینه سال 2013 عربستان سعودی در بخش نظامی: 56.7 میلیارد دلار، سهم جهانی عربستان سعودی از هزینه های نظامی جهانی : 3.2 ٪

عربستان سعودی به لحاظ بودجه نظامی در خارمیانه رتبه نخست را در اختیار دارد. متحد ریاض یعنی ایالات متحده آمریکا ،در سال 2011 با چراغ سبز پرزیدنت اوباما برای فروش بزرگترین محموله نظامی خود به عربستان سعودی، اعتماد به نفس کاذبی را به این پادشاهی داده است. توجیه امضای یک قرار داد 30 میلیارد دلاری برای ارسال 84 جنگنده پیشرفته اف 35 ، تلاش برای تجهیز ریاض در برابر تهدیدات نظامی ایران اعلام شده بود!

با توجه به حمایتهای نظامی عربستان از آمریکا در جنگ خلیج فارس و جنگ عراق این اقدام چندان هم جای تعجب نیست!. مخالفان کمک نظامی به عربستان، به خاطر سرمایه گذاری عربستان سعودی برای تامین بودجه گروههای تروریستی مانند طالبان و القاعده و نقش آفرینی متفاوت ریاض در ماجرای سناریوی سوریه، این اقدام واشنگتن را نوعی عوام فریبی میدانند. در حال حاضر، کشور سنی عربستان تمایل بسیاری به همکاری با ایالات متحده در مواجهه با یک تهدید ایران شیعی دارد.
 
8.  هند
   
هزینه سال 2013 هند در بخش نظامی: 46.1 میلیارد دلار، سهم جهانی هند از هزینه های نظامی جهانی : 2.6 ٪

دومین کشور پرجمعیت جهان، به عنوان یک سپر منطقهای برای تسلط چین در آسیا ، از سوی آمریکا در نظر گرفته میشود. موقعیت منطقهای هند در میان همسایگان بی ثبات خود پاکستان و افغانستان، نقش هند را به عنوان قدرت نظامی در دهههای آتی برجسته ساخته است.

ساخت موشک بالستیک میان برد، اولین ماهواره نظامی و اولین هلیکوپتر پیشرفته سبک هند، از جمله پیشرفتهای اخیر این کشور بوده است.

9.  آلمان
 
هزینه سال 2013 آلمان در بخش نظامی: 45.8 میلیارد دلار، سهم جهانی آلمان از هزینه های نظامی جهانی : 2.6 ٪

پس از حادثه جنگ جهانی و کشور گشاییهای هیتلر، اکنون آلمان در رده نهم جهانی به لحاظ هزینههای نظامی قرار دارد. هنگامی که در مورد تکنولوژی نظامی پیشرفته بحث میشود، کشورهایی مانند ایالات متحده، اسرائیل و آلمان به ذهن خطور میکند. در واقع، با وجود صرف درصد کمی از تولید ناخالص داخلی خود در بخش دفاعی، صنایع نظامی آلمان یکی از پیچیدهترین و پیشرفتهترین صنایع نظامی جهان محسوب میشود. آلمان سومین صادر کننده بزرگ نظامی پس از ایالات متحده و روسیه است.  
 
 10.    ایتالیا
   
 هزینه سال 2013 ایتالیا در بخش نظامی: 34 میلیارد دلار، سهم جهانی ایتالیا از هزینههای نظامی جهانی : 1.9 ٪

در کنار بحران بدهی، مشکلات مافیا ، ایتالیا در میان اقتصادهای پیشروی جهان قرار دارد. مخارج نظامی سالانه ایتالیا در حدود34 میلیارد است. هزینه های نظامی ایتالیا بیش از کل تولید ناخالص ملی کشورهایی مانند اردن، بولیوی، بحرین است. ارتش ایتالیا در دهههای اخیر در سطح جهانی بسیار فعال بوده است. در 24 ماموریت سطح جهانی دخالت داشته است و در جنگ عراق نیز در کنار آمریکا نقش آفرینی میکرده است. فشارهای اقتصادی اخیر باعث شده تا دولت ایتالیا 6.6 میلیارد دلار را در هزینه های نظامی کاهش دهد که بیشتر مافیای ایتالیا را از این تصمیم خوشنود خواهد ساخت.

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار