امیر والی اویسی در گفتگو با دفاع مقدس عنوان کرد:

هیچگاه مغلوب تحریم ها نشدیم

خلبان بازنشسته والی اویسی گفت: ما با خودباوری به خود اتکایی رسیدیم و فهمیدیم برای دفاع از ناموس و میهنمان نباید مغلوب تحریم ها بشویم و امروزه به جایی رسیدیم که در حوزه ساخت شبیه سازهای پرواز جزو معدود دارندگان این تکنولوژی هستیم
کد خبر: ۱۱۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۲ - 09February 2014

هیچگاه مغلوب تحریم ها نشدیم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، امیر سرتیپ دوم خلبان والی اویسی یکی از پیشکسوتان و خلبانان بازنشسته نیروی هوایی ارتش است که پرواز با دوجنگنده F5و F14را در شرایط جنگی تجربه کرده است و در کارنامه خدمتی او انجام عملیاتهای بمباران برون مرزی، موفقیت درسرنگونی دو فروند جنگنده دشمن (از جمله یک فروند میراژ پیشرفته عراقی) و شلیک اولین موشک هاوک هواپرتاب (موسوم به سجیل) با تامکت را به ثبت رسانده است.

امیر اویسی در مورد جایگاه ارتش و به خصوص نیروی هوایی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: نیروی هوایی یکی از ارکان ارتش بود که غرب به روی آن حساب ویژه ای باز کرده بود، همچنین به دلیل اینکه اکثریت کارکنان این نیرو در خارج از ایران تحصیلی می کردند و امکانات ظاهری نسبی برای آنها فراهم بود هیچگاه رژیم فکر آن را نمی کرد که این نیرو به آنها پشت کند و آن حرکت انقلابی را به نام همافران به ثبت برساند.

وی در توضیح چگونه برگزار شدن رژه همافران خاطر نشان کرد: در آن روز با شکوه فقط همافران نبودند بلکه افسران و خلبانان و بعضا نفراتی هم از دیگر نیروها حضور داشتند که بعد از خارج شدن با لباس شخصی از پادگان ها، به هنگام رسیدن به مدرسه علوی به لباس نظامی ملبس شدند و بعضی نیز با همان لباس شخصی و با نشان دادن کارت شناسایی در رژه حضور پیدا کردند. به عبارت دیگر در روز 19 بهمن بود که رژیم متوجه شد کمرش شکسته است و چند روز بیشتر طول نکشید که انقلاب به پیروزی رسید. درباره ارزش این حرکت اینچنین می توان گفت که اگر این حرکت در روز 19 بهمن ماه انجام نمی شد و ارتشیان به ندای رهبرشان لبیک نمی گفتند، یقیناً مدت زمان بیشتری طول می کشید تا انقلاب به پیروزی برسد و چه بسا متحمل هزینه های بیشتری می شدیم. و حتی پس پیروزی انقلاب بعضی از گروهک شعارانحلال ارتش را سر دادند، که امام در 29 فروردین گفت ارتش باید بماند ولی ارتش مکتبی، هر چند آنها شیطنتشان را ادامه دادند ولی امام با تدبیر ارتش را حفظ کرد.

امیر اویسی در مورد دلایل پیوستن نیروی هوایی به توده مردم می افزاید: با توجه به سطح و طبقه متوسط و بعضا پایین این افراد و داشتن باورهای مذهبی  انتظار می رفت که اگر دستور و فرامینی از سوی مراجع تقلید صادر بشود، آنها پیروی خواهند کرد و همینگونه هم شد. حتی در دوران تحصیل این افراد در غرب نیز، فرهنگ غربی نتوانست بر آنها غالب شود و فرهنگ اصیل خود را فراموش کنند.

اویسی با بیان اینکه غربی ها معتقد بودند که با خروجشان از کشور نیروی هوایی به کلی فلج خواهد شد ادامه داد: وقتی مستشاران رفتند و من در پایگاه دزفول بودم یک آمریکایی که استاد من نیز بود، می گفت ما میریم و چند وقت دیگر بر خواهیم گشت و اعتقادش بر این بود که ما نمی توانیم این سیستم هایی که در اختیارمان قرار دارد عملیاتی کنیم و حتی نتوانیم ساده ترین هواپیما که  F5 بود را نگهداری کنیم. و ما خودمان نیز آن موقع باور نداشیم که می توانیم چرا که ما را طوری آموزش داده بودند که فقط اپراتور باشیم، یعنی فقط نحوه کار کردن را بلد بودیم ولی از چگونگی تعمیرات چیزی سر در نمیاوردیم و حتی به متخصصین ما اجازه داده نمی شد که دستگاه را باز کنند و ببینند چگونه کار می کند، و اجزای تشکیل دهنده آن را بشناسند.

ولی همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند جنگ برای ما نعمت بود، بعد پیروزی انقلاب و شروع جنگ و تحریم ها ، ما مجبور شدیم این دستگاهها را باز کنیم و تعمیرش کنیم و به این باور رسیدیم که می توانیم و به جایی رسیدیم که الان بر همین اساس هواپیما می سازیم. و مهم تر آنکه خیلی از کشورها در دنیا هستند که توان ساخت هواپیما را دارند ولی تکنولوژی ساخت شبیه سازهای پروازی را معدود کشورهایی هستند که در اختیار دارند و با افتخار می گویم ما جزو آن معدود کشورها هستیم.

ما حتی در همان بطن جنگ موفق به ساخت شبیه ساز PC7شدیم که الان کشورهای اروپای شرقی به سراغ ما آمده اند و درخواست همکاری در این حوزه به ما داده اند. همچنین شبیه سازهایی را که خریده بودیم و از حجم بسیار بزرگی برخوردار بود و بسیار جا می گیرفت اینها را همکاران متخصص ما به یک کامپیوتر کوچک تبدیل کردند که جای بسیار کمی را می گیرد که اصلا از نظر مقیاس قابل مطرح شدند نیست. وهمه اینها در راستای فرمایشات امام بود که می گفت جنگ برای نعمت است، ما این نعمات را بدست آوردیم.

ما خودمان را باور کردیم و فهمیدیم که کسی به ما کمک نمی کند و به خود اتکایی رسیدیم. و فهمیدیم بایستی از خود دفاع کنیم و نباید مغلوب تحریم بشویم. ما برای اینکه بتوانیم از مرز و بوممان از ناموسمان دفاع کنیم از اسلام و از مرزهای هوایی زمینی و دریایی دفاع کنیم بایستی خودمان را باور می کردیم، رفتیم ساختیم و به جایی رسیدیم که در منطقه ما الان قادر به ساخت آذرخش و صاعقه هستیم.

حتی در بحث تعمیرات اساسی هواپیما، میگ 29 روسی که در اختیار داشتیم را اگر می خواستیم طبق کتابچه راهنمایش عمل کنیم باید بعد از بیست سال از رده خارج می کردیم، ولی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری آمدیم گفتیم که بعد از اینکه عمر این قطعه تمام شود عمر انقلابی به وسط می آید، ما به آن عمر دهی کردیم و بروز رسانیش کردیم تا جایی که روس ها آمدند از ما تبعیت کردند. و این بسیار با ارزش است که کشور سازنده هواپیما آمده از ما تبعیت کرده و از ما الگو گرفتند.

در پایان باید گفت که تمام اینها خلاصه می شود در اینکه ما رهنمودهای بسیار خوبی گرفتیم و خودمان را باور کردیم و ایمان داشتیم به هدفی که دنبال کردیم و در نهایت به نتیجه رسیدیم.

نظر شما
پربیننده ها