انفجارهای متعدد در عراق پیامد سیاست های امریکا / آماری از ده سال ناامنی در عراق

پس از حمله امریکا به عراق و اشغال این کشور در سال 2003 شاهد موجی از بی ثباتی سیاسی و ناامنی در این کشور بوده ایم که وقوع انفجارهای متعدد و کشته شدن افراد بی گناه از پیامدهای آن به شمار می رود.
کد خبر: ۱۱۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۹ - 21July 2013

انفجارهای متعدد در عراق پیامد سیاست های امریکا / آماری از ده سال ناامنی در عراق

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از الجزیره، به دلیل شرایطی که در عراق در دوره بعد از حمله امریکا به این کشور حاکم شده است هر روزه شاهد موجی از انفجارهای متعدد در شهرهای مختلف این کشور هستیم که باعث کشته شدن تعداد زیادی از افراد بی گناه شده است که از نمونه های این امر می توان به کشته شدن بیش از 70 نفر در انفجارهای چند روز گذشته اشاره داشت.

در حالی که دولت جورج بوش در سال 2003 و به بهانه از بین بردن سلاح های کشتار جمعی به عراق حمله کرد و در شعارها و سیاست های اعلامی خود ارتقا دموکراسی و بهبود امنیت را در عراق وعده می داد، امروزه بعد از گذشت یک دهه از آغاز اشغال این کشور همچنان شاهد افزایش ناامنی ها و انفجارهای متعدد همراه با بی ثباتی سیاسی در این کشور می باشیم.

در این رابطه بدون در نظر گرفتن تلفات نظامی برای دو طرف به خصوص تعداد گسترده کشته شدگان نظامی، توجه به آمار کشته شدگان غیرنظامی که عمدتا جان خود را بر اثر انفجارهای متعدد از دست داده اند، پیامدهای منفی سیاست امریکا در دخالت و حمله به عراق را آشکار می کند.

طبق آمار رسمی منتشر شده توسط نهادهای مختلف عراقی و همچنین نهادهای بین المللی از سال 2003 تا 2011 یعنی زمانی که امریکا نیروهای خود را از عراق خارج نمود، بیش از 117 هزار غیرنظامی عراق جان خود را تنها به دلیل بی ثباتی های ایجاد شده در این کشور از دست داده اند که به نوعی شکست سیاسی امریکا را در عراق در ایجاد امنیت پس از 8 سال حضور نظامی مستقیم نشان می دهد.

البته این نکته شایان ذکر است که شرایط ایجاد شده در عراق توسط اشغالگران امریکایی با خروج نیروهای امریکایی از این کشور به پایان نرسید و همچنان شاهد تاثیرات و پیامدهای حمله یکجانبه گرایانه امریکا به عراق و ایجاد ناامنی در این کشور می باشیم.

در واقع یکی از پیامدهای مهم و البته خطرناک حمله به عراق تضعیف حاکمیت مرکزی بود که باعث رخنه و نفوذ برخی گروه های تروریستی در این کشور و همچنین قوم گرایی و اختلاف بین گروه های سیاسی- قومی شده است که نشانه های این دو را نیز در تداوم انفجارها و فعالیت های تروریستی به خصوص علیه شیعیان این کشور و همچنین اختلافات سیاسی حل نشده بین گروه های سیاسی عراقی شاهد هستیم.

از جمله پیامدهای نفوذ و حضور گروه های تروریستی در عراق را می توان تداوم وقوع انفجارها و عملیات های خرابکارانه در عراق حتی در دوران بعد از خروج امریکا از این کشور مشاهده کرد. بدین نحو که در سال 2012 و 2013 نیز همچنان شاهد تداوم انفجارها در عراق هستیم که بر اثر آن بیش از 4 هزار نفر در سال 2012 جان خود را از دست داده اند و این روند در سال 2013 نیز در حال افزایش است. به نحوی که طبق اخبار سازمان ملل تنها در ماه گذشته میلادی 761 عراقی غیرنظامی جان خود را از دست داده اند.

همچنین بروز و یا تشدید اختلافات سیاسی غیرقابل حل میان گروه های سیاسی و قومی عراقی را نیز می توان از جمله پیامدهای حمله امریکا به عراق و مداخله در نحوه شکلگیری نظام سیاسی جدید آن ارزیابی کرد به گونه ای که به دلیل اختلافات داخلی در عراق بر شدت ناامنی ایجاد شده در این کشور افزوده شده است.

حال سوال اساسی اینجاست که آیا آنچه بعد از حمله گسترده، به عراق هدیه شد دموکراسی بود؟ آیا هدف آمریکا از حمله به این کشور کمک به تثبیت صلح جهانی و مبارزه با تروریسم بود؟

دو جنگ بزرگ افغانستان و عراق با هزینه های هنگفت و تبلیغات گسترده هیچ کمکی به فرایند صلح خاورمیانه نکرد، بلکه تنها برخی از عناصر وابسته به آمریکا و مهره های قدیمی این کشور را جابه جا و زمین های بازی را عوض کرد.

نظر شما
پربیننده ها