حسن هانی زاده:

ابتکار مهم دولت سوریه، تقویت نیروهای مردمی در کنار ارتش بود

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ارتش سوریه سرانجام پس از نبردهای شدید وارد «باب هود» یکی از مراکز اصلی تجمع تروریستها در شهر حمص شد.
کد خبر: ۱۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶ - 14July 2013

ابتکار مهم دولت سوریه، تقویت نیروهای مردمی در کنار ارتش بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نیروهای ارتش سوریه توانستند پس از نبردهای سخت با کنترل بر منطقه باب هود، ارتباط افراد مسلح در محله حمص القدیمه با مرکز این شهر را قطع کنند. نبردها همچنان میان نیروهای ارتش و مخالفان مسلح ادامه دارد و تک تیراندازها و خودروهای بمب گذاری شده مانع از ادامه پیشروی ارتش هستند.

برای آگاهی از آخرین تحولات در سوریه و چگونگی وضعیت درگیری و ناآرامی در این کشور با «حسن هانی زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه گفت وگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانیم:

آقای هانی زاده! درخصوص آخرین تحولات در سوریه  کمی صحبت کنید، فکر می کنید سرانجام بحران در سوریه به کجا ختم می شود؟

شرایط میدانی سوریه به گونه ای است که نیروهای مسلح این کشور طی روزهای گذشته به یک سلسله موفقیت هایی در زمینه های میدانی دست پیداکرده اند که این پیروزی ها به تغییر موازنه نظامی به سود نیروهای مسلح سوریه کمک کرده است.

پاکسازی جاده استراتژیکی حلب - دمشق یک موفقیت کاملا بزرگ برای نیروهای مسلح سوریه تلقی می شود و از آنجا که حومه دمشق و حمص پاکسازی شده لذا هم اکنون تلاش نیروهای مسلح برای پاکسازی حلب و حومه آن؛ یعنی شهر عدله  آغاز شده و این موضوع نشان می دهد که پیروزی های اخیر نیروهای مسلح سوریه در منطقه استراتژیکی القصیر، شرایطی را ایجاد کرده که گروههای تروریستی به تدریج از مناطق مهم و استراتژیکی شهرهای بزرگ سوریه عقب نشینی می کنند واین موفقیت، شرایط جدیدی را پس از 27 ماه درگیری های خونین در سوریه به سود نیروهای مسلح ودولت این کشور ایجاد کرده و تغییر شرایط میدانی کمک می کند که بازیگران منطقه ای و بین المللی نگاه خود را نسبت به بحران سوریه تغییر دهند و به سمت راهکارهای سیاسی و حل بحران 27 ماهه سوریه از رهگذر گفت وگوهای ملی و راهکارهای سیاسی متوجه شوند.

ایران و ترکیه خواستار آتش بس و آرامش در سوریه شدند، فکر می کنید این اتفاق در ماه مبارک رمضان رخ بدهد یاخیر؟

طبیعی است که  گروههای تروریستی تا آخرین لحظه و آخرین گلوله خواهند جنگید و تلاش خواهند کرد پیشنهاد ایران  را نادیده بگیرند و درگیری ها را  بویژه در ماه رمضان تشدید کنند و  تا قبل از برگزاری کنفرانس ژنو 2 بتوانند ابتکار عمل را به سود خود تغییر دهند؛ اما با توجه به رخدادهای سیاست های اخیر و مخالفت کنگره آمریکا با ارسال سلاح های پیشرفته به گروه های تروریستی، نشان می دهد که بازیگران بزرگ بحران سوریه درصدد یک چرخش 180 درجه ای برای حل بحران سوریه از رهگذر گفتمان های سیاسی  و راهکاری سیاسی هستند.

ضمن اینکه الان گروه های تروریستی بیشترین راه های ارتباطی و مواصلاتی خود را در ترکیه و لبنان از دست داده اند و شرایطی که در لبنان ایجاد شده و شکست گروه های سلفی تکفیری در منطقه صیدا، نشان می دهد که گروههای ترویستی پشتوانه مهم خود را در مرزهای سوریه  و لبنان از دست داده اند و لذا الان دولت با کمک نیروهای مردمی  درصدد پیشروی به سمت مناطقی است که  گروه های تروریستی آن مناطق را اشغال کردند.

فکر می کنید به تأخیر افتادن برگزاری کنفرانس ژنو 2 به چه علتی است  و آیا برگزاری این نشست می تواند به حل بحران در سوریه تا حدودی کمک کند ؟

 با توجه به این که هم اینک شرایط به نفع دولت سوریه تغییر کرده، از این رو کشورهایی مثل عربستان، ترکیه، آمریکا و غرب حوادث و رخدادهای داخلی و میدانی سوریه را دقیقا رصد می کنند تا بر اساس داده های میدانی و نتایج درگیری های داخلی، وضعیت کنفرانس ژنو 2 را بر اساس نتایج درگیری های داخلی سوریه تغییر دهند و اگر دولت سوریه به این شکل ادامه دهد و گروه های تروریستی را سرکوب کند، قطعا در  نشست ژنو 2، دولت سوریه با دست بالاتری شرکت خواهد کرد و امتیازات بیشتری از بازیگران بحران سوریه مثل آمریکا و غرب خواهد گرفت و گروههای تروریستی هم نخواهند توانست حرف قابل قبولی در کنفرانس ژنو 2 بزنند و عزیمت «احمد جربا» رئیس ائتلاف موسوم به ملی سوریه به عربستان برای تحت فشار قرار دادن عربستان برای دادن سلاح و کمک مالی  صورت خواهد گرفت.

لذا الان وضعیت گروههای تروریستی به آنجا رسیده که اینها تلاش می کنند به سمت عربستان متمایل شوند تا سلاح بیشتری دریافت کنند؛ علیرغم این که کنگره آمریکا با ارسال سلاح پیشرفته به گروههای تروریستی مخالفت می کند.

آقای هانی زاده! پیش از جنگ در سوریه سالانه حدود 7 میلیون گردشگر خارجی وارد این کشورمی شد  که اکنون این رقم به کمتر از ۶۰ هزار نفر رسیده است؛ بحران سوریه چه قدر در صنعت گردشگری و همچنین اقتصاد این کشور نقش منفی داشته است؟

در حال حاضر سوریه بزرگترین منبع خود که همان گردشگری است را از دست داده و اقتصاد سوریه کاملا فلج شده و موضوع فروش نفت که سوریه  تا قبل از بحران روزانه 400 هزار بشکه نفت صادر می کرد، همه متوقف شده و شرایط این کشور به گونه ای است که دیگر نمی توان کار اقتصادی قابل قبولی در این کشور انجام داد. ضمن این که ناامن شدن سوریه موجب کاهش شدید  و حتی توقف صنعت گردشگری در سوریه  شده است. از این رو، به نظر می آید بعد از این که نیروهای مسلح سوریه توانستند گروههای تروریستی را سرکوب کنند، قطعا دولت سوریه برای بازسازی کشور و احیای صنعت گردشگری برنامه ریزی خواهد کرد.

در پایان اگر صحبت خاصی در زمینه مسائل سوریه دارید، بفرمایید؟

یکی از ابتکارات  مهم دولت سوریه که هرچند با تأخیر صورت گرفته، تقویت نیروهای مردمی در کنار ارتش دولتی و نظامی است و این گروههای مردمی کارآیی خود را به خوبی در طول یک سال گذشته نشان دادند و توفیقاتی که اخیرا ارتش به دست آورده نشان می دهد که هرگاه درگیری داخلی به سمت مردمی شدن حرکت کند و دولت از وجود جوانان متعهد و مومن استفاده کند، بیشتر به سمت پیروزی ها و پاکسازی مناطق اشغالی حرکت خواهند کرد.

نظر شما
پربیننده ها