گزارشی از جدیدترین دستاورد دفاعی کشور

خانواده موشک‌های بالستیک ایران 2 رقمی شد/ رونمایی از نسل جدید برادران شهاب با کلاهک بارانی

کلاهک‌های بارانی اساساً برای انهدام هدف واحد طراحی نشده؛ بلکه برای آسیب رسانی به محوطه ای شامل اهداف پراکنده و پخش شده مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مثلاً یک پادگان نظامی یا فرودگاه که بالگردها و هواپیماها مستقر هستند و یا یک شناور غول پیکر.
کد خبر: ۱۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲ - 12February 2014

خانواده موشک‌های بالستیک ایران 2 رقمی شد/ رونمایی از نسل جدید برادران شهاب با کلاهک بارانی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از مشرق، موشک های بالستیک، اکنون به عضوی مهم و پر افتخار از ارکان دفاعی کشورمان تبدیل شده اند که تنوع، قدرت و دقت آنها توانسته معادلات بسیاری را در مقابله با جمهوری اسلامی ایران بر هم بزند.

البته ریشه تصمیم نیروهای مسلح کشورمان در بکارگیری موشک های بالستیک را باید در سال های دفاع مقدس جستجو کرد. با حملات سهمگین موشک های «اسکاد» عراقی، ایران نیز به فکر تهیه آنها افتاد. در نتیجه تعدادی از این موشک های ساخت شوروی از خارج تهیه شده و با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت.

تعدادی از این موشک ها نیز برای مهندسی معکوس توسط نیروهای جوانی به فرماندهی شهید حسن تهرانی مقدم جدا شد که در سال های بعد به ثمر رسید. به نظر می رسد کشورمان در میانه سال های دهه 1360 برنامه ساخت موشک های بالستیک خود را آغاز کرده است.

موشک های بالستیک به صورت عمودی شلیک شده و با اوجگیری، رفته رفته به سمت هدف جهت می گیرند. با رسیدن به نقطه اوج، موشک در حالی که کاملاً به سوی هدف جهت دارد شروع به کاهش ارتفاع در یک قوس نزولی می نماید. این موشک ها به طور معمول پس از خاموش شدن موتور (پیشران) قابل هدایت نبوده و بنا بر قوانین علم بالستیک مسیر خود را تا رسیدن به زمین، روی مداری بیضوی که محل هدف یکی از کانون های آن است طی می کنند.

خانواده پر افتخار شهاب

در نخستین قدم گونه ای از موشک اسکاد که از نوع B آن بود با نام شهاب-1 به تولید رسید که از روی پرتابگر همان موشک شلیک می شد. شهاب-1 به عنوان یک موشک کوتاه برد تک مرحله ای سوخت مایع با پرتابگر متحرک که هدایت آن از نوع اینرسی است سرآغاز برنامه موشک های بالستیک ایران شد. بعدها متخصصان کشورمان برای ساخت پرتابگرهای این موشک نیز اقدام  و با این کار موفق به توسعه عملیاتی این موشک در نقاط مختلف کشور شدند.

نوع دوربردتری از موشک اسکاد(نوع C) و یا یک توسعه بومی از شهاب-1 منجر به تولید موشک سوخت مایع یک مرحله ای شهاب-2 شد که ضمن افزایش درصد بومی سازی اجزای سازنده، بهسازی هایی نیز در زمینه های مختلف خصوصاً برد داشت. این موشک از نظر ابعاد تفاوتی با شهاب-1 نداشته ولی با رسیدن به اهدافی در فاصله 500 کیلومتری در حدود 67 درصد برد بیشتری دارد. احتمالاً برخی سامانه های آن نیز تغییراتی نسبت به نسل قبل داشته اند.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار