صادق کوشکی:

سینمای آمریکا پیشروی وزارت دفاع این کشور است

مدرس دانشگاه و منتقد سینما گفت: ما به سینمای نقاد حاکمیت نیاز داریم اما نه با مبانی بی بی سی و صدای آمریکا بلکه با مبانی قرآن کریم و نهج البلاغه.
کد خبر: ۱۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶ - 13February 2014

سینمای آمریکا پیشروی وزارت دفاع این کشور است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سومین نشست سینما انقلاب با حضور کارشناسان و متفکران جبهه فرهنگی فکری انقلاب اسلامی در تالار سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. در این نشست صادق کوشکی با بررسی اجمالی سینمای ایران در دوره قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مورد نسبت سینمای ایران با سیاست، گفت: ما نمیتوانیم تمدن غرب را بدون سینما بررسی کنیم و این عنصر جزو لاینفکی از تمدن غرب است. با اینکه در سالهای اخیر رقبای بسیارزیادی در کنار سینما قرار گرفته اند اما از جایگاه رفیع سینما در تمدن غرب کاسته نشده است.

 کوشکی افزود: از نظر من سینما برآیندی از اقتصاد، صنعت، فناوری و خلاقیت های هنرمندانه است که این تجمیع عناصر هنری و صنعتی را نمی توان در هنرهای دیگر دید. سینما برآیند همه هنرهای موجود بشری است و دقیقا به همین خاطر است که این جریان فکری هنری نقش بسیار ارزنده در تمدن های غربی دارد.

وی ادامه داد: به طور کلی با تعریف سیاست در غرب می توانیم در تمام ژانرها حتی در سینمای کودک محتوا و درون مایه سیاست را ببینیم که با زیرکی بسیار جالبی برای مخاطب ارائه می شود.در انیمیشن تام و جری به راحتی عنصر تسامح و تساهل می بینیم. ما در این انیمیشن می بینیم که همین تام و جری تا سر حد مرگ با هم می جنگند اما هیچکدام حق و باطل نیستند. آنها حتی در برخی موارد با هم دشمنی نمی کنند و وقتی به صورت کامل این مجموعه را دنبال کنید خواهید دید که حق و باطلی به صورت قطعی وجود ندارد و حق و باطل بر اساس منفعت گره خورده است.

 مدرس دانشگاه تصریح کرد: رمان و فیلم «بر باد رفته» ظاهرا یک داستان عشقی و عاطفی است اما ما در این فیلم تاریخ تحول فئودالیسم به سرمایه داری صنعتی را به دقت می توانیم ببینیم ، اگر ما یک شهروند امریکایی باشیم با دیدن این فیلم به خوبی متوجه می شویم که چرا تمدن غرب از فئودالیسم کشاورزی به سرمایه داری صنعتی رفت.

کوشکی خاطرنشان کرد: برخی از گونه های سینمایی در نظام های غربی وجود دارد که منتقدانه هستند و در نقد سیاست حاکم حرکت می کنند. به عنوان مثال فیلم «فارست گامپ» هجویه ای در نقد سیاست های آمریکاست که سیاستهای آمریکا را به نقد می کشد.

 وی با تاکید بر اینکه سینمای آمریکا پیشروی وزارت دفاع این کشور است، خاطر نشان کرد: زمانی که بحث تهاجم آمریکا مطرح باشد قبل از اینکه وزارت دفاع آمریکا به آن کشور شلیک کند این سینمای آمریکاست که وارد جریان می شود و آن کشور را مورد حمله قرار می دهد. در سینمای هالیوود کار به جایی رسیده که نقش های منفی داستان ها یا ایرانی هستند یا فارسی حرف می زنند، تعداد این آثار به قدری زیاد شده که به راحتی می توانیم متوجه ایران ستیزی و ایران هراسی  نظام غرب باشیم.

 این استاد دانشگاه با اشاره به گزینه های هنرمندان سینماگر در تولید مطلوب آثار سینمایی مرتبط با سیاست و در نقد سیاست گفت: ما در کشورمان شاهد ظهور و بروز انقلابی بودیم که پشتوانه آن اندیشه سیاسی اسلام است. حکومت پهلوی مدت ها تلاش کرد تا برای خودش ایدئولوژی بسازد اما موفق نشد. اگر سینماگران ما بتوانند اندیشه اسلامی را سرمشق کار خود قرار دهند می توانند تا قیامت به فیلمسازی ادامه دهند.

 کوشکی ادامه داد: به نظرم حلقه گمشده سینمای ما این است که سینماگران ما با اندیشه سیاسی اسلام آشنایی بسیار کمی دارند. اگرسینما گران ما  با عدالت خواهی، استقلال طلبی مانوس شوند به طور حتم اثری خلق می شود که در جهان نیز دیده می شود. من در این عرصه هرچقدر جستجو کردم که در سینمایی ایران فیلمی را پیدا کنم که درون مایه عدالت خواهی و اندیشه سیاسی داشته باشد غیر از فیلم «شنا در زمستان» محمد کاسبی چیزی را نیافتم.

 این مدرس دانشگاه با بیان اینکه فضای انقلاب اسلامی با اندیشه های سیاسی مکتب تشیع گره خورده است و فیلمسازان باید برای ترویج این تفکر تلاش کنند خاطر نشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی که برای جهان سخن قابل عرضه دارد نیازمند سینماگرانی است که اندیشه سیاسی اسلام را به خوبی بشناسند و برای ترویج آن از جانشان مایه بگذارند.

وی در پایان عنوان کرد: اثر سیاسی اسلامی تملق حاکمیت نیست. در اندیشه سیاسی اسلام بهترین حمایت، نقد روش مندانه حاکمیت است. اگر اثر هنرمندانه حاکمیت را نقد کند نه تنها به حاکمیت خدمت کرده است بلکه فرصت را از کسانی که آثار سخیف می سازند خواهد گرفت. ما به سینمای نقاد حاکمیت نیاز داریم اما نه با مبانی بی بی سی و صدای آمریکا بلکه با مبانی قرآن کریم و نهج البلاغه.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار