دکتر راشد الراشد در گفتگو با دفاع مقدس:

40 عالم برجسته بحرینی در زندان‌های آل خلیفه به سر می‌برند

یک فعال بحرینی در آستانه سومین سالگرد انقلاب مردمی بحرین با اشاره به آخرین تحولات این کشور گفت: در حال حاضرحدود 40 عالم برجسته دینی در زندان های آل خلیفه به سر می برند و بدون دلیل مورد تعرض و آزار قرار می گیرند.
کد خبر: ۱۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹ - 13February 2014

40 عالم برجسته بحرینی در زندان‌های آل خلیفه به سر می‌برند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "راشد الراشد" دارای دکتری فلسفه مدیریت از دانشگاه هاوایی آمریکا و از فعالان و مبارزان سیاسی و  رهبران جنبش الامل اسلامی بحرین است. راشد بیش از ۳۵ سال است که در این جنبش فعال است. وی تاکنون ۱۵ کتاب در موضوعات سیاسی، فرهنگی ومذهبی به چاپ رسانده و به دلیل فعالیتهای تبلیغی و سیاسی خود علیه آل خلیفه برای بازگشت به بحرین ممنوعیت دارد.

راشد الراشد در باره آخرین تحولات بحرین وانحلال شورای علمای بحرین در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: این اولین باری نیست که حکومت آل خلیفه دست به چنین اقداماتی میزند، چنان که پیش از این حدود ۴۰ مسجد را منهدم ساخته و آل خلیفه خصومت خود را علیه ملت بحرین در هر جا که توانسته بروز داده و منحل کردن مجلس علمایی بحرین نیز یکی از آنان است. در ادامه به گفتگوی وی با خبرگزاری دفاع مقدس در رابطه با این اقدامات آل خلیفه می پردازیم:
 
انقلابیون بحرین و علمای مجامع اسلامی چه اقداماتی را علیه  اقدامات آل خلیفه انجام میدهند؟
 
علمای بحرین همیشه در مقابل اقدامات خصمانه و کینه توزانۀ آل خلیفه ایستادگی کردهاند و رژیم آل خلیفه با منحل کردن مجلس علمایی تنها قالب رسمی فعالیتهای آنان را از بین برده است نه نقش آنان را و این اقدام قطعاً علما را از حرکت باز نمیدارد، بلکه باعث فعالیت بیشتر و حضور گستردهتر علما در صحنه خواهد شد.
 
مرکز حقوق بشر بحرین چه نظری درباره انحلال مجلس علمای اسلامی بحرین دارد؟
 
مرکز حقوق بشر در بحرین همواره در برابر اقدامات ظالمانۀ رژیم آل خلیفه به صورتهای مختلف ایستادگی کرده است که در مورد مسألۀ انحلال مجلس علمای اسلامی هم این طور بوده است.
 
موسسه "خانه آزادی" یا "فریدم هاوس" با صدور بیانیهای لغو قانون جدیدی که در آن توهین کنندگان به پادشاه بحرین به مجازات زندان متهم میشوند را محکوم کرده؟ برای لغو این قانون چه اقدامات دیگری انجام میشود؟
 
همانطور که گفته شد، ملت بحرین در اصل مشرعیت این حکومت را قبول ندارند و در نتیجه صدور هرگونه قانون از حکومت فاقد مشرعیت، بیارزش و بیاعتبار است. ملت بحرین آشکارا فریاد مرگ بر حمد، مرگ بر شاه سر میدهند و با برپایی تظاهرات به گوش جهان میرسانند که خواستار فروپاشی رژیم آل خلیفه هستند.
 
تعداد علمای زندانی در بند زندان آل خلیفه چه تعداد است؟
 
اکنون ۴۰ عالم برجسته و فعال در زندان آل خلیفه به سر میبرند که از آن جمله آقای "عبدالجلیل المقداد" استاد دروس خارج حوزه و شیخ "محمد علی المحفوظ" رهبر جریان الامل اسلامی هستند. البته صدها عالم مذهبی در بحرین بدون دلیل مورد تعرض، تجاوز و شکنجه قرار گرفتند و میگیرند، تا با ایجاد رعب و وحشت از ابراز نظر خودداری کنند.
 
آخرین آمار شهدا و زندانیان اعم از زنان و مردان در بحرین چه تعداد است؟
 
تعداد شهدای بحرین حدود ۲۰۰ شهید است؛ اما آنچه مسلم است این است که فضای خفقانآور سیاسی در بحرین مردم را وادار میکند تا از ترس تهدیداتی که با آن مواجه هستند، نام قربانیان را اعلام نکنند، چنان که بسیاری از مردم بیگناه از پیر و کودک و جوان توسط مزدوران آل خلیفه به طرز وحشیانهای مثله و در گوشهای از خیابان افکنده میشوند و خانوادههای آنان به خاطر تهدیدات آل خلیفه مجبورند، مصیبتشان را در خود خفه کنند، و برای همین آمار اعلام شده تعداد کمتر را واقعیت را نشان میدهد.
 
رژیم آل خلیفه و رسانههای وابسته به عربستان تلاش میکنند انقلاب مردم بحرین را طائفهای و مذهبی جلوه دهند. آیا این مطلب درست است؟
 
انقلاب بحرین یک انقلاب مردمی است نه طائفه ای؛ رژیم آل خلیفه همیشه سعی دارد این انقلاب را انقلابی طائفه ای جلوه دهد در حالی که اینگونه نیست. این انقلاب یک انقلاب مردمی با هدف دستیابی به حکومتی با ارادۀ ملی است. از اینکه بگذریم باید بدانیم که بیش از ۸۵ درصد از ملت بحرین شیعه هستند و تنها ۱۵ درصد باقیمانده را قشر سنی در برمیگیرد و اینکه تأثیر آنان تا چه اندازه خواهد بود را صندوقهای رأی در یک حکومت دموکراتیک نشان خواهد داد.
 
در آستانه سالروز۱۴فوریه قرار داریم، انقلاب در این مدت چه وضعیتی دارد؟ و آیا خواستههای مردم تحقق پیدا کرده است؟
 
سومین سالگرد انقلاب ۱۴ فوریه با وجود محاصرههای نظامی از سوی رژیم آل خلیفه و سرکوبگریهای آنان ادامه دارد. با وجود آنکه رژیم برای سرکوب ملت، مزدوران را از کشورهای یمن، پاکستان و اردن اجیر کرده و در این راستا ارتش اشغالگر سعودی، اماراتی، کویتی، قطری و عمانی نیز کمک مهمی برای آن بوده؛ اما نتوانست ملت بحرین را متوقف سازد و مردم بحرین در راه انقلاب همچنان با استواری و ثبات، فعالیتهای انقلابی خود را گسترش خواهند داد.
 
برنامه رهبران احزاب آزادی بخش بحرین در آستانه ۱۴ فوریه چیست؟ چه تعداد احزاب در بحرین وجود دارد وتنوع مذاهب آنها چگونه است؟
 
رهبران احزاب مخالف سیاسی خواستار سرنگونی رژیم آل خلیفه هستند و این حکومت دیکتاتوری قبیلهای را رد میکنند و تمام تلاش این احزاب در این راستا است که در نهایت حکومتی برپا گردد که بر روی بازوان این ملت و ارادۀ آنان قرار گرفته باشد. در روزهای اخیر پانزده تحصن در بحرین صورت گرفته که همگی آنها خواستار یک اصل مهم؛ یعنی فروپاشی رژیم قبیلهای آل خلیفه بودهاند.
 
به طور کلی نیروهای انقلابی در بحرین، شامل ائتلاف جوانان انقلاب چهارده فوریه، جریان "وفا" به رهبری "عبدالوهاب حسین" که به حبس ابد محکوم است، جریان "حق" به رهبری "حسن المشیمع" که آن هم به حبس ابد محکوم است، جریان الامل اسلامی به رهبری "شیخ محمد علی المحفوظ"، حرکت آزادگان بحرین به رهبری "دکتر سعید شهابی" و حرکت "خلاص" است.
 
انجمن "وفاق" و چند انجمن دیگر از راه سیاسی تلاش میکنند، و همگی این احزاب بر لزوم تغییر وضع موجود و مبارزه با ظلم و تبعیض در بحرین اتفاق نظر دارند.
 
نقش عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در تحولات بحرین را چگونه ارزیابی میکنید؟

 
عربستان سعودی در بدترین دورۀ تاریخی از زمان تاسیس قرار دارد و اگر حمایت ایالات متحدۀ آمریکا از آن نبود در واقع قدرت این کشور هیچ به حساب میآمد؛ اما در حال حاضر عربستان سعودی با حمایت ایالات متحدۀ آمریکا که خود برای دخالت این کشور در بحرین راه را برای آن باز گذاشته است، پشتوانهای برای حکومت آل خلیفه به حساب میآید؛ ولی جوانان ما برای ادامۀ راه انقلاب هیچ عاملی را مانع ندانسته و همچنان برای رسیدن به آزادی و استقلال در تلاش هستند.
 
 توقعات مردم بحرین از حکومت آل خلیفه چیست؟
 
ملت بحرین اساساً این حکومت را مشروع نمیدانند که از آن خواستهای داشته باشند. ملت بحرین تنها خواستار یک اصل اساسی هستند و آن فروپاشی حکومت فاقد شرعیت آل خلیفه است. مردم ما سالهاست خواستار محاکمۀ آل خلیفۀ قاتل و تحویل آنان به قانون هستند و همیشه گفتگو با این رژیم دیکتاتوری را رد کردهاند.
 
وضعیت مساجد و مراکز مذهبی شیعیان در بحرین چگونه است؟
 
وضعیت آنها مانند وضعیت انسانها در بحرین است. حکومت آل خلیفه همیشه ملت و مظاهر و اماکن مذهبی آنان را مورد هجوم و تعدی قرار داده است و در این راه تا جایی پا را فراتر از حد گذاشته که بارها به برپادارندگان نماز در مساجدی که منهدم کرده، حملهور شده است.
 
از زمان دعوت ولیعهد بحرین برای گفتگو در ژانویه امسال تا به این لحظه ۱۰۳ نفر بازداشت شدهاند، آیا این گفتگوها به نتیجه میرسد؟
 
لازم است این نکتۀ مهم بیان شود که حکومت طاغوتی که ولیعهد نامیده میشود در واقع به گفتوگو دعوت نکرده و این مسأله به طور رسمی از سوی حکومت اعلام نشده است. رژیم آل خلیفه هر بار مسألۀ گفتوگو را در بین مردم شایع میکند تا به خیال خود مردم را از هدفشان منحرف کرده و آنان را مشغول به این موضوع کند و این باور غلط را جا بیاندازد که حکومت به دنبال گفتوگو و اصلاحات است، و از سوی دیگر از این ترفند برای گسترش روابط عمومی بهره میبرد.
 
گفتگو: وجیهه سادات حسینی
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار