سردار باقرزاده: دانشگاه آزاد اسلامي پيشگام در تدفين شهدا در مراکز آموزش عالي است

کد خبر: ۱۱۶۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۶ - 27April 2008
به گزارش "ايسکانيوز"مسئول سازمان حفظ آثار ارزش هاي دفاع مقدس اضافه کرد: متأسفانه تاکنون علي رغم تلاشهايي که صورت گرفته هنوز معماري اسلامي در ابنيه ها و ساختمانهاي کشور نمود ندارد و الگوگيري معماري ما بيشتر از المانها و طراحي کشورهاي غربي است . اميدوارم واحد علوم و تحقيقات با ساخت اين مجتمع بتواند در طراحي معماري اسلامي نيز پيشگام شود.
سردار باقرزاده با تقدير از تلاشهاي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات در ابتکار راه اندزاي مجتمع فرهنگي و يادمان شهدا تأکيد کرد: ايجاد يادمانهاي شهدا در مراکز آموزش عالي با توجه به تعداد و تنوع جواناني که در آن مشغول به تحصيل هستند در سوق دادن آنها به سوي اهداف و آرمانهاي معنوي مانند ايمان، جهاد ، شهادتي و ... در تلطيف فضاي دانشگاه بسيار موثر است.
وي با تأکيد براينکه مقبره الشهدا واحد علوم و تحقيقات بايد به عنوان نقطه عظمت فرهنگي و معنوي دانشگاه تلقي شود ادامه داد: طراحي و ساخت اين يادمانها بسيار مهم است و دست اندرکاران در طراحي و ساخت آن بايد تلاش کنند علاوه بر مواردي چون نورپردازي جلوه نمايي ظاهري ، در معرض ديد قرار گرفتن ،فضاي مناسب و بازنمايي مفاهيم قرآني مانند ولايت ، صبر، ايمان و ... نيز مورد توجه قرار گيرد.
وي ادامه داد : همخواني با مراسم برگزارشده دارا بودن منظره زيبا، رعايت ترتيب توالي براي تشرف و حضور قلب در مقبره الشهدا و مستقل بودن از نظر موضوعي از جمله موارد ديگري است که بايد براي ساخت اين مکان مقدس در آن مورد توجه قرار گيرد.
دکتر خليل علي محمدزاده معاون فرهنگي واحد علوم و تحقيقات با اشاره به اولويت قرار دادن مسائل مرتبط با فرهنگ شهادت و جهاد در برنامه هاي معاونت فرهنگي دانشگاه تصريح کرد: تا کنون از واحد علوم و تحقيقات 6200 نفر دانشجوي شاهد و ايثارگر از فارغ التحصيل شده اند و هم اکنون نيز 1313 دانشجوي شاهد و ايثار گرا در اين واحد مشغول به تحصيل هستند.
وي به برگزاري همايش هاي علمي – فرهنگي و برنامه هاي مختلف مهارتي مانند کلاسهاي آموزش زبان انگليسي براي تقويت علمي دانشجويان اشاره و تأکيد کرد: معاونت فرهنگي با ايجاد سايت خبري ، تصويري و چند منظوره فرهنگي توانسته در جهت تقويت برنامه هاي فرهنگي مرتبط با آرمانهاي شهدا براي دانشجويان نيز گام هاي موثري برداشته شده است .
وي احياء فرهنگ جهاد و شهادت از طريق معرفي افکار و فداکاري شهيدان را از جمله اثربخش ترين برنامه هاي فرهنگي ذکر کرد و گفت : اگر اين نوع برنامه ها عالمانه و با جذابيت لازم به مرحله اجرا گذاشته شود، مورد استقبال دانشجويان خواهد بود .
مهندس صدر مديرعامل پروژه فرهنگي واحد علوم تحقيقات نيز تصريح کرد: مجتمع فرهنگي واحد علوم تحقيقات تا سال آينده از نظر عمراني به پايان مي رسد.
وي با اشاره به اينکه علاوه بر ساخت مجتمع فرهنگي که شامل نمازخانه مرکزي يادمان شهدا ،کتابخانه و ... است گفت: در چشم انداز آينده دانشگاه مقرر شده است که هر دانشکده داراي يک نمازخانه داخلي مناسب با تمام امکانات باشد.
سردار باقرزاده همچنين در ديدار با دکتر عباسپور مشاور رييس دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به توانمند هاي علمي واحد علوم وتحقيقات خواستار همکاري علمي و تحقيقاتي دانشگاه با سازمان دفاع مقدس شد.
وي گفت: هم اکنون اين دفتر 700 هزار برگ سند در خصوص جنگ تحميلي عراق عليه ايران دارد و علاقمند است با همکاري واحد علوم و تحقيقات تاريخ مستند جنگ براي نسلهاي آينده و حتي مردم کشورهاي اسلامي از جمله عراق تبيين شود.
سردار باقرزاده افزود: دفاع مقدس مختص به گروه و نهاد خاصي نيست و بايد بايک کار علمي، اين دوران درخشان و مقدس در نظام جمهوري اسلامي براي آيندگان بازگو شود.
وي اضافه کرد: با کار علمي و تحقيقاتي بهتر مي توان ذهن و نگرش نسل جوان و دانشجو نسبت به دفاع مقدس و آرمانهايي که شهدا داشتند را روشن کرد.
مسئول سازمان حفظ آثار ارزش هاي دفاع مقدس همچنين با يادآوري اقدامات دانشگاه آزاد اسلامي در زمينه فعاليتهاي مربوط به شهدا و دفاع مقدس به خط شکني تصريح کرد: تدفين شهدا در محوطه دانشگاه ها که برخي جاهلان و بيگانگان از آن با عنوان تبديل دانشگاه به گورستان ياد کردند، اقدام مقدسي بود که دانشگاه آزاد اسلامي و شخص دکتر جاسبي در اين زمينه خط شکن بودند و اميدوارم اين خط شکني در زمينه هاي ديگري از جمله تبيين و تاريخ نگاري مستند دفاع مقدس نيز ادامه پيدا کند.
وي فعاليتهاي دانشگاه آزاد اسلامي در زمينه هاي مختلف را ستايش کرد و گفت: کسي که در کار اجرايي فعاليت کرده باشد مي فهمد که ساخت و راه اندازي اين دانشگاه چه زحمت و تلاش مستمري مي خواهد و ساخت دانشگاه آزاد اسلامي با اين همه عظمت نشان دهنده يک مديريت اجرايي قوي است.
دکتر مجيد عباسپور مشاور رئيس دانشگاه آزاد اسلامي نيز در اين ديدار ضمن رضايت از فعاليت هاي موثر فرهنگي در واحد علوم و تحقيقات به اولويت شاخصه هاي علمي و فرهنگي در دانشگاه تصريح کرد: واحد علوم و تحقيقات با توجه به توانايي و ظرفيت هايي که دارد سعي مي کند باطراحي و اجراي برنامه هاي علمي، تحقيقاتي و فرهنگي عميق و موثر به الگويي در بين دانشگاه هاي کشور تبديل شود.
وي طراحي و راه اندازي مجتمع فرهنگي و يادمان شهدا را در اين راستا عنوان و تأکيد کرد: اميدواريم با اجراي اين مجتمع گام موثري در جهت تعميق ارزشهاي معنوي و فرهنگي در بين نسل جوان و دانشجو برداشته شود.
سردار باقرزاده مسئول سازمان حفظ آثار ارزش هاي دفاع مقدس ، مهندس حسن زماني مشاور رئيس دانشگاه آزاد اسلامي و مسئول هماهنگي بسيج و ايثار گران دانشگاه آزاد اسلامي سردار سعيد مسئول و ايثار گران ستاد کل نيروهاي مسلح و هيأت همراه از محل ساخت مسجد مقبره الشهدا واحد علوم و تحقيقات بازديد کردند./
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار