آیت‌الله آملی لاریجانی در مراسم اختتامیه سراسری قرآن کریم:

راه ترقی ما تهذیب نفس است/ قرآن وسیله‌ای برای رسیدن به کمال الهی

رئیس دستگاه قضا گفت: ما فراموش کرده‌ایم آن چیزی که قرآن وسیله رسیدن به اوج کمال الهی است، بنابراین نباید از درک معانی قرآن غفلت کرد و اگر می‌خواهیم به این معانی دست پیدا کنیم باید تهذیب نفس داشته باشیم.
کد خبر: ۱۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹ - 16February 2014

راه ترقی ما تهذیب نفس است/ قرآن وسیله‌ای برای رسیدن به کمال الهی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از باشگاه خبرنگاران، آیتالله "صادق آملی لاریجانی" در مراسم اختتامیه سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان دستگاه قضایی که عصر امروز یکشنبه(27 بهمن ماه) در مجتمع فرهنگی و ورزشی شهید بهشتی قوه قضاییه برگزار شد، اظهار داشت: از همه کسانی که در تشکیل این جلسه قدمی برداشتند تشکر میکنم و از خداوند میخواهم ثوابی ویژه به تمامی افرادی که قدمی برای ترویج فرهنگ قرآنی در قوه قضاییه برداشتند، مرحمت بفرماید. 

 وی با اشاره به کلام وحی تصریح کرد: قرآن خوان نعمت الهی و معرفتالله است و سفره گستردهای است که همه ما به میزان سعه وجودیمان از آن بهره میگیریم. 

 رئیس دستگاه قضا ادامه داد: خصوصیتهای بسیاری از لحاظ زیبایی شناختی در الفاظ قرآن وجود دارد که حتی عربزبانها تلاوت خاصی در آیات قرآن و اصوات قرآنی میدیدند. 

آیتالله آملی لاریجانی افزود: قرآن بحری است که با تامل در مفردات و ترتیبهای آن معانی جدیدی استخراج میکنیم، بنابراین الفاظ قرآن، معارف و معانی بلندی دارند و بحر وحی معانی قرآنی درک نشدنی است.

وی با بیان اینکه مرحله دیگری از قرآن وجود دارد سوای بطن به معنای معنایی است که دارای لایههای مختلف معنایی قرآن است و با تفسیر قرآن با روایت اهل بیت میتوان آنرا فهمید.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: قرآن غیر از لفظ و دلالت مقام دیگری دارد که آن مقام، مقام خاصی است و برای هر کس به دست نمیآید و نصیب هر کس نمیشود، چرا که مرتبهای از قرآن در لوح محفوظ است.

آیتالله لاریجانی گفت: در روایاتی از اهل بیت عصمت و طهارت آمده که این قرآن با ماست و اهل سنت نیز از ام سلمه نقل کردهاند که قرآن با علی و علی با قرآن است.

 وی تصریح کرد: در روایات دیگری در اصول کافی آمده است که درجات بهشت به اندازه درجات آیات قرآنی است، بنابراین آنرا بخوانید و از آن بالا بروید.

رئیس دستگاه قضا اظهارداشت: یکی از این ابزارها که مورد غفلت ماست بیتوجهی به حقیقت قرآن است چرا که از آنجایی که ما به معنای قرآن توجه نمیکنیم تاثیری که باید قرآن بر ما بگذارد حاصل نمیشود.

  آیتالله آملی لاریجانی تاکید کرد: ما فراموش کردهایم آن چیزی که وسیله اوج و ترقی ماست، قرآن است بنابراین نباید از درک معانی قرآن غفلت کرد و اگر میخواهیم به این معانی دست پیدا کنیم باید تهذیب نفس داشته باشیم چرا که راه ترقی ما تهذیب نفس است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم خداوند قلوب ما را با حقیقت معانی قرآن آشنا کند.  
 
گفتنی است؛ در این مراسم حجتالاسلام والمسلمین "محسنی اژهای" دادستان کل کشور، حجتالاسلام "محمدجعفر منتظری" رئیس دستگاه دیوان عدالت اداری، حجتالاسلام والمسلمین "رئیسی" معاون اول قوه قضاییه، حجتالاسلام والمسلمین "صدیقی" امام جمعه موقت تهران، آیتالله "محسنی گرکانی" رئیس دیوان عالی کشور و حجت الاسلام والمسلمین "هادی صادقی"  نیز حضور داشتند.

نظر شما
پربیننده ها