تشکیل ارتش آزاد مصر و پیامدهای آن / آیا مصر به سرنوشت سوریه دچار می شود؟

رهبران اخوان المسلمین در واکنش به تحولات اخیر مصر، خبر از احتمال تشکیل ارتش آزاد مصر برای بازگرداندن مرسی به قدرت داده اند که در صورت وقوع، این موضوع می تواند پیامدهای مهمی در مصر داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱ - 15July 2013

تشکیل ارتش آزاد مصر و پیامدهای آن / آیا مصر به سرنوشت سوریه دچار می شود؟

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از "الاهرام"، در پی جابه جایی قدرت در مصر و برکناری محمد مرسی از قدرت این کشور روزهای ناآرامی را با تداوم تظاهرات طرفداران مرسی و اخوان المسلمین تجربه می کند، "محمد بدیع" رهبر اخوان المسلمین  از احتمال تشکیل ارتش آزاد مصر توسط اخوان المسلمین برای بازگرداندن مرسی به قدرت خبر داده است که می تواند با پیامدهایی مانند گسترش و تعمیق بی ثباتی سیاسی در مصر و بروز خشونت بین دو طرف همراه شود.


محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین مصر شورای عالی نیروهای مسلح مصر و احزاب مخالف محمد مرسی را تهدید کرد به زودی ارتش آزاد مصر را برای بازگرداندن رئیس جمهور معزول به قدرت تشکیل می دهد. این رهبر اخوان با اشاره به نحوه برکناری مرسی از قدرت به روش غیرقانونی مدعی شده است که حامیان مرسی حق دارند از هر راهی که در نظر دارند برای بازگرداندن رئیس جمهور به قدرت استفاده کنند.
در این رابطه محمد بدیع همچنین تهدید کرده است که آنها در پی بازگرداندن مرسی به قدرت هستند و مصر هرگز آرام نخواهد شد و تا زمانی که هدف ما محقق نشود، دست از تظاهرات و اعتراض نمی کشیم. او همچنین بیان نموده است که ما به زودی ارتش آزاد را برای مقابله علیه ارتش مصر تشکیل می دهیم و این ارتش تنها تضمین کننده بازگشت آرامش و ثبات به کشور است.
رهبر اخوان المسلمین در رابطه با دخالت کشورهای منطقه در امور مصر تأکید کرده است که کمکهای مالی برخی کشورهای عربی بعد از برکناری مرسی برای پنهان کردن فروپاشی اقتصاد مصر و ناتوانی ارتش در ادامه روند جنبش بوده است. در این رابطه با توجه به وضعیت کنونی مصر و واکنش اخوان به این تحولات که بخشی از آن در این سخنان محمد بدیع نمایان است، می توان گفت که اینگونه دخالت ها تنها می تواند به عمیق تر شدن بحران کمک کند. چرا که همانطور که تجربه سوریه نشان داد، حمایت هر کشور خارجی از یکی از طرفین درگیری در یک کشور با خواسته هایی از طرف آنها همراه خواهد بود و دخالت و نقش آفرینی کشورهای عربی در حمایت از دولت جدید مصر می تواند در صورت تداوم واکنش و اعتراضات اخوان المسلمین تنها بحران سیاسی این کشور را عمیق تر نماید.
مساله دیگر در این رابطه به پیامدهای تشکیل ارتش آزاد مصر از سوی اخوان المسلمین بر می گردد. در این رابطه باید خاطر نشان ساخت که هر چند ارتش مصر به صورت غیرقانونی و نامشروع مرسی را از قدرت کنار زده است و دولت موقت جدیدی تشکیل داده است اما اگر واکنش اخوان المسلمین به این موضوع به تشکیل ارتش آزاد مصر منجر شود، می توان هشدار داد که ممکن است آینده ای مانند سوریه در انتظار مصر باشد. چرا که تشکیل این ارتش هدف بازگرداندن مرسی را به قدرت تعقیب می کند و در راستای این هدف حتما شاهد بروز مبارزات مسلحانه ای بین آن و ارتش مصر خواهیم بود که بروز خشونت و تلفات را برای مصر به همراه خواهد داشت.
البته در رابطه با علل رسیدن مصر به وضعیت کنونی نیز باید به اشتباهات اخوان المسلمین و محمد مرسی در دو عرصه داخلی و خارجی مانند عدم تغییر جدی در ارتش و سازمان اطلاعات کشور و همچنین مواضع آن در قبال سوریه و رژیم صهیونیستی اشاره داشت که نتوانست رضایت جامعی برای خود کسب نماید و باعث بروز مخالفت هایی در مصر علیه این دولت شد. اما به نظر می رسد در زمان کنونی بهترین سیاست برای اخوان المسلمین در روند مبارزه با ارتش و دولت جدید این کشور تکیه به حمایت های مردمی در مصر می باشد، چرا که تجربه سوریه نشان داده است که این نوع سیاست بهتر از استفاده از ابزارهای خشونت آمیز و یا جلب کمک خارجی برای مخالفان دولت مفید خواهد بود.

نظر شما
پربیننده ها