سردار مؤمنی:

جاده‌های کشور به سامانه‌های مراقبتی هوشمند تجهیز می‌شوند

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در صدد هستیم همه جاده‌ها و خیابان‌های پرتردد را به سامانه‌های مراقبتی هوشمند مجهز کنیم.
کد خبر: ۱۱۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸ - 18February 2014

جاده‌های کشور به سامانه‌های مراقبتی هوشمند تجهیز می‌شوند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار "اسکندر مومنی" در سومین کنگره بینالمللی ایمنی جادهای، به اقدامات جمهوری اسلامی ایران به منظور افزایش انضباط و ایمنی و کاهش سوانح و حوادث ترافیکی در کشور در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: در اواسط دهه ۸۰، ایران یکی از کشورهای پر تصادف در دنیا محسوب میشد، اما با مجموع اقدامات صورت گرفته در همه بخشها با محوریت پلیس راهور توانستیم سوانح و حوادث ترافیکی را کاهش دهیم.

وی به اهتمام جدی مسئولان نظام در خصوص کاهش سوانح رانندگی و تلفات آن اشاره کرد و افزود: سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با دستاندرکاران حوزه ایمنی جادهها بر کاهش سوانح رانندگی تاکید کردند و فرمایشات ایشان برای ما در این خصوص، از جنس مطالبه محسوب میشود.

رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: با مجموع اقدامات صورت گرفته از سال ۸۵ تاکنون با توجه به افزایش تقاضای سفر و خودرو، کشتههای سوانح رانندگی ۴۰ درصد کاهش داشته است؛ در صدد هستیم با اتخاذ رویکرد جدید ۳۰ تا ۴۰ درصد میزان تصادفات و کشتههای آن را تا پایان برنامه کاهش دهیم.

مومنی، آموزش همگانی، اطلاع رسانی و انجام اقدامات فرهنگی، هماهنگی و تعامل جلب همکاری دستگاههای دخیل در امر ترافیک را از اقدامات پلیس راهور در چند سال اخیر برشمرد و افزود: بکارگیری سامانههای مراقبتی هوشمند یکی از رویکردهای اصلی پلیس محسوب میشود؛ در صدد هستیم همه جادهها و خیابانهای پرتردد به این سیستم مجهز شود.

وی با تاکید بر مقوله ایمنی وسایل نقلیه موتوری خاطرنشان کرد: خودروسازان در این زمینه ملزم به رعایت استاندارد در تولید خودروها شدند و تلاش شد که خودروها حداقل استانداردهای لازم را داشته باشند.

مومنی نمادسازی و جلب مشارکت سازمانها و اقشار مختلف در ارتقاء فرهنگ ترافیک را یکی از اقدامات خوب ایران دانست و گفت: بیش از ۱۰ میلیون دانش آموز تحت عنوان همیاران پلیس در ارتقاء فرهنگ ترافیک نقش دارند.

وی مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور را یکی از نقاط برجسته ایران در منطقه دانست و گفت: این مرکز با هدف پاسخگویی به نیازهای ترافیکی مردم راه اندازی شده است؛ در احداث این مرکز از تجربیات روز دنیا استفاده شده است.

مومنی با تاکید بر کاهش سفرهای غیر ضروری مردم به راهاندازی سامانه راهور ۱۲۰اشاره کرد و گفت: این سامانه باعث کاهش سفرهای درون و برون شهری شده است.

وی پیگیری تصویب و اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات را یکی از اقدامات مهم پلیس دانست و افزود: اجرای این قانون نقطه عطفی در کاهش سوانح کشور محسوب میشود.

وی تحول بنیادین در نظام صدور گواهینامه و اعمال قانون (گواهینامههای هوشمند، جریمههای الکترونیک)، تشکیل دورههای استاندارد سازی و تعالی رفتار به منظور افزایش ظرفیت و مهارتهای حرفهای و رفتار کارکنان، تشکیل جامعه اندیشمندان ترافیک با حضور اساتید مجرب و توسعه رویکرد پژوهشمحوری در پلیس راهور را از دیگر اقدامات برجسته این پلیس طی سالهای اخیر عنوان کرد.

وی گفت: در حال حاضر دو رشته کاردانی، سه رشته کارشناسی، دو رشته کارشناسی ارشد و یک رشته دکترا در دانشکده راهنمایی و رانندگی دانشگاه علوم انتظامی امین دائر است.

مومنی ادامه داد: توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و مدیریت تقاضای سفر، تقویت و بهبود دوره استاندارد سازی، پیگیری، اصلاح و روزآمد شدن قوانین و مقررات موجود با هدف ثبت و درج تخلفات رانندگی در سوابق اجتماعی افراد و افزایش نقش مردم در کنترل ترافیک از رویکردهای نوین پلیس راهور جهت کاهش ۳۰ الی ۴۰ درصدی سوانح به شمار میآید.

وی افزود: توسعه مشارکت و همکاری مردم و ا یجا د اعتماد متقابل به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی پلیس راهور محسوب میشود.

مومنی بسط و گسترش و استفاده از فناورییهای نوین و سیستمهای هوشمند کنترل را یکی از رویکردهای جدید پلیس راهور دانست و گفت: در صدد هستیم تا ۴ سال آینده حداقل ۳۰هزار کیلومتر از جادههای پرتردد کشور را به این سامانه نوین تجهیز کنیم.

وی تصریح کرد: راهبرد مدیریت و کنترل سرعت و شتاب در کشور توسط محققان در دست بررسی است؛ طی چند سال اخیر با نمونههای اخذ شده میانگین سرعت پایین آمده و به تبع آن سوانح و حوادث نیز کاهش یافت.

مومنی، استفاده پلیس از ظرفیتهای دوربین و سیستمهای کنترلی، ارتقاء استانداردهای ایمنی و زیستمحیطی موجود، عدم تولید و خروج تدریجی خودروهای پر خطر، رفع نقاط حادثه خیز در کوتاهمدت و میانمدت، آشکارسازی و نصب علائم هشداردهنده این نقاط در کمترین زمان ممکن و نیز افزایش نقش صنعت بیمه در ایمنی و انضباط ترافیکی را از دیگر رویکردهای نوین پلیس راهور برای کاهش ۴۰ درصدی تصادفات دانست.

وی خروج خودروهای فرسوده در کوتاهمدت را یکی دیگر را از رویکردهای نوین برشمرد و گفت: نظام خروج این خودروها طراحی شده که تا ظرف مدت معینی از رده خارج شوند؛ همچنین در این طرح برای خودروها عمر معینی مشخص شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار