فرزند علامه «فضل‌الله»:

اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای برگرفته از افکار امام خمینی(ره) است

فرزند علامه «فضل‌الله» با اشاره به اینکه اندیشه‌های رهبری انقلاب ایران ریشه در افکار امام خمینی دارد، تصریح کرد که به‌واسطه برخورداری از چنین اندیشه‌هایی ایشان توانسته به ساختارها و آینده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران سمت و سو دهد.
کد خبر: ۱۲۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹ - 24February 2014

اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای برگرفته از افکار امام خمینی(ره) است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، "سید جعفر فضلالله" فرزند مرحوم آیتالله علامه سید «محمدحسین فضلالله»، از مراجع شیعیان لبنان با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران از خرد و اندیشه ژرفی برخوردار است، خاطرنشان کرد: خردمندی و اندیشمند بودن ایشان موجب شده است که این رهبر فرزانه بتواند دیدگاههای خود را با صراحت هرچه تمامتر به ملت ایران منتقل کرده به این ترتیب همه آحاد ملت این کشور را با خود همراه و همگام سازد.

مشروح این گفتوگو بهشرح ادامه است:

حضرتعالی که در خارج از جغرافیای ایران سکونت دارید، حضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران را طی ۳۵ سال گذشته چگونه شخصیتی یافتهاید؟

فضلالله: حضرت آیتالله خامنهای از درایتی برخوردار است که شاید بتوان اذعان داشت چنین درایتی بین علمای اسلامی بهندرت مشاهده شده است. اندیشههای آیتالله خامنهای در افکار و اندیشههای ناب حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران ریشه دارد و ایشان بهواسطه برخورداری از چنین اندیشههایی تاکنون بهخوبی توانستهاند به ساختارها و آینده سیاسی، اقتصادی، داخلی و بینالمللی جمهوری اسلامی ایران سمت و سو داده دست تجاوز سودجویان و فرصتطلبان را از رسیدن به اهداف پلید خود کوتاه سازند.

علاوه بر اینها، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران از خرد و اندیشه ژرفی برخوردار است و همین خردورزی و اندیشمند بودن موجب شده است که این رهبر فرزانه بتواند دیدگاههای خود را با صراحت هرچه تمامتر به ملت ایران منتقل کرده به این ترتیب، همه آحاد ملت این کشور را با خود همراه و همگام سازد. شفافیت و صراحت در مسائل مملکتی نیز موضوعی است که حضرت آیتالله خامنهای در برقراری ارتباط با عموم مردم ایران همواره مد نظر داشته و به این وسیله، مقدمات لازم برای بقای نظام را فراهم ساختهاند.

به تأثیر عمیق اندیشههای امام راحل بر مقام معظم رهبری اشاره کردید. تا چه اندازه به تأثیر این شخصیت گرانقدر بر نسلهای مختلف اعتقاد و باور دارید؟

فضلالله: تأثیر عمیق اندیشههای حضرت امام خمینی (ره) بر نسلهای بعد از خود و تمامی افرادی که با ایشان در ارتباط بودند بر هیچکسی پوشیده نیست. پیش از وقوع انقلاب اسلامی ایران ملتهای مسلمان بر این باور بودند که دین تنها با عبادتهای فردی در ارتباط است و هیچگونه میانهای با زندگی اجتماعی و سیاسی انسانها ندارد؛ اما حضرت امام خمینی (ره) با هدایت و رهبری انقلاب اسلامی ایران در حقیقت عقاید و باورهای ملت ایران را هدایت کردند و به این وسیله توانستند دین را از حالت عبادی مطلق به یک شیوه زندگی تبدیل کنند. حضرت امام خمینی (ره) در دوران حیات خود نوعی از دینداری را پایهگذاری کردند که در آن پاکی و طهارت بهعنوان یکی از ارکان جداناشدنی فعالیتهای سیاسی و عبادتهای فردی و اجتماعی تبدیل شد و به این وسیله اسلام را از انزوا و تکبعدی بودن خارج ساخت. هماینک آنچه حضرت امام خمینی (ره) در دوران حیات پربرکت خود پایهگذاری کرده بودند به چراغ راهی برای مسلمانان تبدیل شد و در جریان بیداری اسلامی تجلی یافت.

پس شما اعتقاد دارید موجی که تحت عنوان جریان بیداری اسلامی در خاورمیانه و شمال آفریقا شکل گرفته است، در انقلاب اسلامی ایران و اندیشههای امام راحل ریشه دارد؟

فضلالله: قطعاً همینطور است. انقلاب اسلامی ایران تنها برای سرنگونی نظام شاهنشاهی این کشور شکل نگرفت، بلکه انقلابی برای احیای مجدد دین اسلام و بازگرداندن این دین آسمانی به همه ابعاد زندگی بشر بوده است. انسان در همه زمینههای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به دین نیاز دارد و دین اسلام بهعنوان آخرین دین آسمانی تنها دینی است که به همه جنبههای زندگی بشری توجه داشته است. آنچه امروزه در کشورهای اسلامی میگذرد واقعیتی است که در ۳۵ سال گذشته در کشور ایران اسلامی به وقوع پیوسته و احساس نیاز به حضور دین در جوامع انسانی را بهخوبی نشان میدهد. از این رو میتوان با قاطعیت اعلام کرد که وقوع بیداری اسلامی در جهان اسلام، وامدار انقلاب اسلامی ایران است.

 حضور دین در زندگی انسانها تا چهاندازه میتواند سرزندگی و پویایی را برای ملتها و جنبشهای مردمی بههمراه داشته باشد؟

فضلالله:
نمونه بارز این مسئله را میتوان در پویایی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران مشاهده کرد. ملت ایران از بعد از پیروزی انقلابشان در سال ۵۷ تاکنون موانع و مشکلات بسیاری را تجربه کردهاند و هیچیک از مشکلات بدون حضور دین قابل تحمل نبود. آشکارا میتوان مشاهده کرد که اگر حضور دین میان تودههای مختلف مردم ایران نبود این ملت سرافراز نمیتوانستند از مسائلی مانند جنگ تحمیلی و حوادث ریز و درشت قبلی و بعدی عبور کنند و بعد از گذشت ۳۵ سال همچنان استوار و قدرتمند باقی بمانند و ۳۵سالگی انقلاب خود را با افتخار هرچه تمامتر جشن بگیرند. علاوه بر ملت ایران، همه ملتها و جنبشهای آزادیبخش دنیای عرب و اسلام نیز این اقبال را داشتهاند که از آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران مورد حمایت این نظام اسلامی قرار بگیرند و تحت حمایتهای اینچنینی همچنان به حیات پیروزمند خود در دنیای عرب و جهان اسلام ادامه میدهند.

استکبار جهانی طی ۳۵ سال گذشته تلاشهای بسیاری را برای ناکام گذاشتن جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته است. بهنظر حضرتعالی قدرتهای استکباری چرا بعد از گذشت بیش از سه دهه از عمر این انقلاب اسلامی همچنان خواستار شکست انقلاب و حکومت اسلامی ایران هستند؟

فضلالله: استکبار جهانی از قدرت یافتن و نیرومند شدن جمهوری اسلامی ایران هراس دارد؛ زیرا انقلاب اسلامی، تجربهای بوده است که بسیاری از ارکان مثبت، آگاهیبخش و روشنفکرانه را در خود جای داده و به این وسیله تأثیر بسیار عمیقی بر جنبشهای آزادیخواهانه جهان گذاشته است، تأثیری که طی ۳۵ سال گذشته هیچگاه فروکش نکرده و در عوض در جریانی با عنوان جریان بیداری اسلامی تجلی پیدا کرده است. به همه دلایل ذکرشده، آمریکا، صهیونیستها و حتی برخی از کشورهای عربی راه سوءاستفاده از جنبشهای اسلامی و آزادیخواه منطقه و کشورهای عربی را در پیش گرفته و تمام توان خود را به کار بستهاند تا با انحراف مسیر این جنبشها، آنان را از هدف اصلی خود دور ساخته و به این وسیله بتوانند همچنان به یکهتازی در جهان پرداخته به اجرای نقشههای استبدادی و استعماری خود در جغرافیای جهان اسلام ادامه دهند.

استکبار جهانی به چه میاندیشد و در کشورهای اسلامی و جغرافیای جهان چه اهدافی را دنبال میکند؟

فضلالله: استکبار جهانی به این مسئله واقف است که دین تنها عامل و موتور محرک ملتهای مسلمان منطقه و جهان است، از این رو، تمام توان خود را برای جلوگیری از گسترش اسلام در جهان به کار گرفته است. استکبار جهانی همه امکانات و منابع کشورهای اسلامی و غیراسلامی را برای خود میخواهد و برای رسیدن به این هدف راهی بهجز سلطه و سیطره بر کشورهای اسلامی ندارد. قدرتهای استکباری و استعماری برای اینکه به اهداف خود در کشورهای اسلامی دست پیدا کنند، راههایی مانند اشاعه اعتقادات سطحی و جاهلانه را در پیش گرفتهاند تا با تحریک عواطف و احساسات ملتها آنها را از اتحاد و یکپارچگی در برابر هرگونه تجاوز و دخالت قدرتهای استکباری در کشورهای خود بازدارند. با قاطعیت میتوان اعلام کرد که طی ۳۵ سال گذشته، ایران تنها کشور اسلامی است که توانسته است با تکیه بر شعار «نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی» در برابر همه قدرتهای استکباری ایستادگی کرده با تمام قوا روی پاهای خود بایستد و ازآنجایی که انقلاب اسلامی ایران به تجربهای بیبدیل برای همه انقلابهای منطقه و جهان تبدیل شده، استکبار جهانی تمام قوای خود را بر ممانعت از گسترش تجربه سیاسی و انقلابی ایران متمرکز ساخته است؛ اما تا زمانی که ملت ایران یکپارچه در همه صحنههای کشور حضور فعال داشته باشد و راه حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب خود را در پیش بگیرد هیچ آسیب و گزندی به نظام اسلامی ایران وارد نخواهد شد.

کشورهای اسلامی و ملتهای منطقه و جهان اسلام برای پیاده کردن تجربه موفق انقلاب اسلامی ایران در کشورهای خود، چه فاکتورهایی را باید چراغ راه خود قرار دهند؟

فضلالله: از مسلمانان انتظار میرود خویشتن را بشناسند و به مسلمان بودن خود افتخار کنند. علاوه بر این، بهدور از همه تقسیمبندیهای فرقهای و مذهبی راه اتحاد و یکپارچگی را در پیش بگیرند و از چالشهای گذشته پرهیز کنند تا بتوانند مسیر پیشرفت و تعالی را طی کنند. ملتهای مسلمان منطقه و جهان اسلام باید بدانند و آگاه باشند که انقلابی مانند انقلاب اسلامی ایران تجارب تلخ و شیرین بسیاری را پشت سر گذاشته و میتواند بهعنوان یک الگو برای انقلابهای نوپا در منطقه و جهان اسلام عمل کند. انقلاب اسلامی ایران هرچند که انقلابی بدون کم و کاست نیست، اما الگوی موفقی است که توانسته است ۳۵ سال پر از فراز و نشیب را بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر در کارنامه خود به ثبت برساند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار