زوایای مختلفی از زندگی شهید سیدحمید طباطبایی‌مهر

سرداری که مزد خوبی‌هایش را از خدا گرفت

برخی می‌گویند سردار شهید سیدحمید طباطبایی بارها از دوستانش خواسته بود برای شهادتش دعا کنند، اما نزدیکان او اعتقاد دارند سیّد مجوز شهادتش را در سفر به خانه خدا به امضاء رساند و برای همیشه در تاریخ ماندگار شد.
کد خبر: ۱۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲ - 26February 2014

سرداری که مزد خوبی‌هایش را از خدا گرفت

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، در آستانه اولین سالگردشهادت سردار رشید سپاه اسلام، سیدحمید طباطباییمهر، از فرماندهان برجسته عملیات نیروی زمینی سپاه، در این نوشتار که شامل سخنان و خاطراتی از شهید طباطبایی مهر است تلاش میشود با نگاهی گذرا به زندگی پر از خیر و برکت این شهید بزرگوار، به اندازه قطرهای از دریا، از سجایا و ویژگیهای این رزمنده بیادعا، به یاران و همرزمانش هدیه شود.

وقتی جنگ تمام شد برخی از ما پایان دفاع مقدس را به منزله بستهشدن درهایی شهادت حساب میکردیم. ولی پیام دلداری حضرت امام(ره) پس از قبول قطعنامه، نوید باز بودن در شهادت را داد و غبار ناامیدی جاماندن از قافله شهیدان را از چهره عاشقانش زدود. امروزه شهادت بازماندگان قافله عشق، هر از چند گاهی عطر روحانگیز وصال یار را بر کوچههای زندگی پرهیاهوی امروزی افشانده و یاد و خاطره معنویات دوران دفاع مقدس و خلوص، پاکی و استمرار خط سرخ شهادت را بر شیفتگانش بشارت میدهد.شهیدان کاظمی، شوشتری، تهرانی مقدم، شاطری و... دهها شهید دیگر از این زمره بودند. شهید سیدحمید طباطبایی مهر از جمله شهدای این خط سرخ است که با نثار هستی خود به "وجهالله" نظر کرد و جاودانه شد.

  

دوران انقلاب

شهید سیدحمید طباطبایی مهر به سال 1338 در منطقه جنوب تهران، حوالی میدان خراسان در خانوادهای مذهبی و شیفته اهل بیت علیهم السلام متولد شده و پرورش یافت. در سالهای انقلاب که دوران نوجوانی و جوانی را سپری میکرد، در نهضت انقلاب، مشارکتی فعال داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه با آغاز جنگ تحمیلی همکاری خود را با نهادهای انقلابی افزایش داد و به جمع یاران سپاهی خود پیوست.

 

دوران دفاع مقدس

در سال 1362 به دلیل علاقهای که به تربیت و آموزش جوانان برومند داشت، پس از ورود به سپاه دوره مربیگری را در پادگان امام حسین(ع) سپری کرده و برای کسب تجارب عملی و آشنایی با نیازهای واقعی صحنههای درگیری، عازم مناطق عملیاتی کردستان شد. جاذبه مناطق عملیاتی و مشاهده مظلومیت مردم کردستان و احساس نیاز به خدمت در این منطقه، او را تا پایان جنگ در این منطقه ماندگار و خانوادهاش را نیز روانه این دیار کرد. تا آنجا که یکی از فرزندان خود را در این راه از دست داد. از همان آغاز حضور در این منطقه، بروز رشادتها  و ابراز لیاقت و شایستگی همراه با مردمداری مثال زدنی و ارتباط صمیمانه با مردم مظلوم کردستان، توسط سیّد، باعث شد تا مسئولیتهای متعددی در نقاط مختلف کردستان از جمله سقز، مریوان، نوسود و... به ایشان واگذار شود. فرماندهی گردان، فرماندهی محور و فرماندهی عملیات، از جمله این مسئولیتهاست.

پس از جنگ

پس از پایان جنگ تحمیلی و اضمحلال گروهکهای تروریستی در منطقه کردستان با حضور در معاونت آموزش نیروی زمینی سپاه نقش سازندهای را ایفا کرد. شاخصترین دوره مدیریت ایشان در معاونت آموزش، مسئولیت مرکز تحقیقات و فناوری آموزشی نیروی زمینی سپاه به مدّت 5 سال بود. در این مرکز ایشان با روحیه خلّاق و مبتکرانه خود منشأ خدمات ارزشمند و تحولاتی شد که نقش زیادی در تحول سامانه آموزشی و تجهیزات کمک آموزشی آموزشگاههای نیروی زمینی سپاه داشت. تجهیز کارگاه سمعی بصری مرکز به تجهیزات پیشرفته برای تولید فیلم های آموزشی و کمک آموزشی، تأمین تجهیزات چاپخانه مرکز و تلاش برای چاپ متون مورد نیاز مراکز آموزشی و طراحی و تولید چندین سلاح ابتکاری و بدیع برای استفاده در جنگهای ناهمگون از جمله این خدمات است.

 در تدارک شهادت

آخرین سالهای خدمت سیّد در معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه گذشت. مسئولیتی که دریچههای شهادت در آن باز بوده و ایشان با به یادگار گذاشتن رشادتها و حماسههای جاویدان در مبارزه عوامل استکبار و دشمنان مردم ایران و کردستان و همچنین ایفای نقش موثر در تأمین امنیت این مرز و بوم که اوج آن ایفای نقش موثر او در سرکوب گروهک تروریستی پژاک به نمایش درآمد.

التماس برای رسیدن به وصال

بارها در سالها و ماههای نزدیک به اسفندماه 91 از دوستان و همرزمان خود برای رسیدن به شهادت التماس دعا گفته و شاید مجوز عروج خود را در سفر به خانه خدا از معبودش گرفته بود. او در چهارم اسفند ماه سال گذشته به آرزوی دیرینهاش رسید و با خیل یاران و همرزمان شهیدش "عند ربّهم یرزقون" و "جاودانه" شد تا خط سرخ شهادت همچنان استمرار پیدا کند و دلباختگان شهادت را امیدوار به وصال یار. به راستی که چه زیبا مجوز عروج خود را در سفر خانه خدا از معبودت گرفتی و با خیل همرزمان شهیدت برای همیشه در تاریخ ماندگار شدی سیّد!

فضایل اخلاقی شهید

از برخی ویژگیهای اخلاقی سیّد که میتواند راهنمای رهپویان شهیدان باشد میتوان به صفات فاضله زیر اشاره کرد:
 
- اهمیت دادن به شعائر دینی و دلباختگی به اهل بیت علیهم السّلام.

 - سخت کوشی، خستگی ناپذیر و پشتکار در انجام وظایف.

 - رعایت نظم و انضباط در محل کار.

 - ولایتمداری، دلباختگی و اطاعت مطلق از ولایت.

 - روحیه شهادت طلبی و شجاعت مثال زدنی در میدان های رزم.

 - اهمیت دادن به خانواده و تربیت فرزندان.

 - توجه ویژه به حفظ بیت المال.

 - دستگیری از مستمندان.

- عطوفت و مهربانی با زیردستان، در عین سختگیری و سختکوشی.

 - اعتقاد به جوانان و بها دادن و اعتماد به آنها.

 - رفاقت و روابط نزدیک با جوانان به ویژه سربازان تحت امر.

 - اهمیت دادن به ورزش و انجام انواع ورزش های رزمی و کوهنوردی.
 
 - احترام به محیط زیست و طبیعت.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار