۲۰ الزام انتقال پایتخت از زبان سردار صفوی

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در جلسه‌ای با موضوع بررسی طرح انتقال پایتخت، ۲۰ مولفه لازم برای اجرای این طرح را برشمرد.
کد خبر: ۱۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳ - 25February 2014

۲۰ الزام انتقال پایتخت از زبان سردار صفوی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا صبح امروز در نشست مقدماتی بررسی مسئله انتقال پایتخت با موضوع «ابعاد امنیتی طرح انتقال پایتخت» سخنرانی کرد.

وی با بیان اینکه علم جغرافیا توانایی حل بخشی از مشکلات را دارد، گفت: جغرافیای سیاسی مدیریت بهینه مردم و سرزمین است و مهمترین وظیفه هر دولت مردم پایه، ایجاد امنیت و حفظ امنیت در برابر تهدید است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در مقاله ارائه شده خود با تعریفی از مفهوم امنیت از نگاه مونتسکیو و جان لاک، گفت: یک قسمت امنیت برد ذهنی و درونی دارد که منجر به ایجاد امنیت ذهنی و آرامش در افراد جامعه و نظام سیاسی میشود. امنیت شرایط و بستری را برای رسیدن به منافع ملی فراهم میکند.

وی با تقسیمبندی تهدیدات به دو دسته طبیعی و انسانی، یادآور شد: تهدیداتی مانند سیل، حوادث طبیعی، بیماریهای واگیردار، تهدیدات طبیعی و تهدیداتی مانند ناآرامیهای اجتماعی، انقلاب و غیره از جمله تهدیدات انسانی محسوب میشوند و مرکز سیاسی باید به گونهای برنامه ریزی و ایجاد شود که از این تهدیدات به دور باشد و یا حداقل آنها را داشته باشد.

امنیت تهران امنیت ایران محسوب میشود

رحیم صفوی در ادامه مقاله خود با اشاره به مسئله شاخصهای امنیت مرکزیت سیاسی ایران گفت: وجود امنیت در مرکزیت سیاسی برابر است با امنیت ملی ایران و از این نظر امنیت تهران امنیت ایران محسوب میشود چنانچه وقتی کییف سقوط کرد اوکراین سقوط کرد.

فرمانده سابق سپاه پاسداران افزود: در حکومت اسلامی امنیت «مردم پایه» است و اساس قدرت محسوب میشود. مردمی که به یک نظام سیاسی پایبند هستند، مهمترین سرمایه در برابر تهدیدات محسوب میشود.

وی با اشاره به دلایل آغامحمدخان برای انتخاب تهران به عنوان پایتخت گفت: یکی از دلایل این بود که تهران نسبتا از مرزهای روسیه به دور بود و آنرا به عنوان پایتخت انتخاب کرد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه این مسئله باید در بحث انتقال پایتخت مورد توجه گیرد، گفت: اینکه پایتخت در منطقهای باشد که از این تهدیدات به دور باشد، مسئله مهمی است به طوری که امروز تهران بر روی ۱۲ خط گسل زلزله قرار دارد.

ظرفیت جمعیتی تهران لبریز شده است

رحیم صفوی وجود ضعف و ظرفیت را از دیگر ویژگیهای جغرافیای مناسب برای انتخاب پایتخت اعلام کرد و گفت: ظرفیت جغرافیایی مناسب برای جمعیت ساکن و متحرک کشور از جمله مسائلی است که پایتخت باید از آن برخوردار باشد. ظرفیت جغرافیایی تهران از این نظر لبریز شده است و این ظرف در مسائل مختلفی چون مسئله زمین، هوا و غیره کامل شده است.

فرمانده سابق سپاه پاسداران تاکید کرد: در تهران ۴ میلیون خودرو و ۳ میلیون موتورسیکلت قرار دارد که هوا را مملو از آلایندهها میکنند.

وی در ادامه با اشاره به شاخصهای امنیتی مرکزیت سیاسی ایران، گفت: وحدت مدیریت شهری، وجود ساختارها و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، وجود سازمانهای عملیات روانی، وجود نهادهای قانونمند عملیاتی و توانمند در مدیریت بحران ملی از شاخصهای امنیتی است که مرکزیت سیاسی ایران باید آنرا داشته باشد.

رحیم صفوی در ادامه با اشاره به الزامات طرح انتقال مرکزیت سیاسی ایران گفت: وجود و عزم و اراده ملی، وجود دولتی مقتدر که بتوانند در مدت زمان مناسبی به این امر اهتمام ورزد به طوری که در مالزی، ماهاتیر محمد پس از گذشت ۱۲ الی ۱۳ سال توانست پایتخت این کشور را تغییر دهد، داشتن منابع و هزینههای لازم، انجام مکان یابیهای مناسب، تشکیل یک گروه مشاور از اساتید و متخصصان که بتوانند مشورت خوبی در این زمینه به مسئولان دهند در کنار درنظر گرفتن زمان لازم برای این امر (انتقال پایتخت) از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در جمع بندی سخنان خود با اشاره به اینکه بنده رساله دکترای خود را در بعد امنیت در سال ۸۰ از دانشگاه تربیت مدرس دفاع کردم، گفت: از نظر من با توجه به مسائل موجود، مسئله انتقال پایتخت احتمالاً مسکوت باقی میماند.

طرح انتقال پایتخت توسط هاشمی رفسنجانی مطرح شد

فرمانده سابق سپاه پاسداران گفت: طرح انتقال پایتخت توسط آقای هاشمی شروع شد و از سال ۶۸ که آقای هاشمی رفسنجانی ریاست جمهوری را بر عهده داشتند این مسئله را به وزارت مسکن و شورای عالی امنیت ملی واگذار کردند که هزینههای زیادی در این جهت شد، اما نهایتاً طرح انتقال پایتخت مسکوت ماند.

وی در ادامه با اشاره به پیشنهادات خود در این زمینه گفت: برای تعادل بخشی استان تهران و ایجاد یک ساختار تصمیمسازی و تصمیم گیری لازم است که تهران بزرگ شهر ری و لواسانات را یک استان محسوب کنیم و سایر شهرستانها را مثل کرج از تهران جدا کنیم.

رحیم صفوی در ادامه با اشاره به پیشنهادات اجرایی برای این مسئله گفت: این پیشنهادات خروجی پایان نامه دکترای من است که البته برای ۱۲ سال پیش بوده است که خروج مراکز صنعتی از تهران یکی از آنهاست. در حال حاضر ۸۰ درصد از صنایع خودروسازی کشور در غرب تهران قرار دارد. خروج بخشی از مراکز نظامی از تهران، خروج بخشی از وزارتخانهها و سازمانها مانند سازمان بنادر، کشتیسازی و شیلات که بهتر است نزدیک سواحل دریایی باشد، عدم اعطای مجوز به مراکز درمانی و دانشگاهی از دیگر مواردی است که میتوان به آن اشاره کرد. البته من با ساختن هتل بیمارستان گاندی مخالف نیستم، اما ما هرچقدر از این مراکز ایجاد کنیم، جمعیت بیشتری به تهران میآید.

وی افزود: جلوگیری از ساخت وسازهای بیضابطه در ارتفاعات تهران یکی دیگر از این موارد است. به شکلی که امروزه در اتوبان همت بیش از ۲۰ شهرک با جمعیتی یک میلیون نفری حضور دارند که همه آنها خدمات لازم را در این زمینه میخواهند.

فرمانده سابق سپاه پاسداران گفت: وضع قوانین کنترلی نهادها و ارگانها در زمینه جذب نیروهای غیربومی، ایجاد قطبهای جاذب به منظور توزیع جمعیت ایران، توزیع قدرت تصمیمگیری از مرکز سیاسی تهران به استانداریها که حتی بتوانند تصمیمات اقتصادی را خود در مواقع لازم وضع کنند، از دیگر مواردی است که باید در انتقال پایتخت مدنظر قرار گیرد.

رحیم صفوی به ایجاد وحدت مدیریت در کلانشهر تهران اشاره کرد و گفت: در تهران وحدت مدیریت نداریم و اصلا تهران بیصاحب است. معلوم نیست رئیس تهران چه کسی است. استاندار؟ وزیر کشور؟ شهردار؟ معلوم نیست که چه کسی رئیس تهران است. که همین مسئله در بررسی مسائلی چون محیط زیست که نیازمند ورود دستگاههای مختلف است مشکلاتی را ایجاد میکند.

وی هماهنگی سیاستهای کلان نظام با تصمیمات کشوری را از دیگر مسائل لازم در این زمینه دانست و گفت: طرحی از سوی وزارت کشور دنبال میشود که به دنبال تقسیم کشور به ۴۱ استان است که به نظر میرسد باید در این تصمیمات کل کشور و تهران را با هم دید.

رحیم صفوی درپایان گفت: خداوند یک عقل، فکر و علم درست و حسابی به ما دهد که بتوانیم این کشور و ملت را اداره کنیم. مردم ما آسایش داشته باشند و کشور را به پیشرفت، استقلال و عزت برسانیم و آن را به صاحب اصلی آن تقدیم کنیم.

نظر شما
پربیننده ها