آیت‌الله آملی لاریجانی در جمع علما و روحانیون کرمانشاه:

امروز رهبر معظم انقلاب محور استقلال، استقرار و‌ آرامش کشور هستند

رئیس قوه قضائیه در کرمانشاه با تاکید بر اینکه ولایت‌فقیه امروز محور استقلال کشور است، گفت: امروز شخص آیت‌الله العظمی خامنه‌ای محور استقلال، استقرار و آرامش کشور هستند و همه ما باید قدردان این نعمت ارزشمند باشیم.
کد خبر: ۱۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۹ - 26February 2014

امروز رهبر معظم انقلاب محور استقلال، استقرار و‌ آرامش کشور هستند

بهگزارش خبرگزاری دفاع مقدس، آیتالله صادق آملی لاریجانی، رییس دستگاه قضا، پیش از ظهر امروز در جمع علما و روحانیون کرمانشاه حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس قوه قضائیه در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: از ائمه جمعه و اهل تشیع حاضر در جلسه بابت سخنان دلگرم کنندهشان تشکر میکنم.
 
**فهم کتاب و سنت مهمترین وظیفه ذاتی روحانیت است
 
وی افزود: روحانیت 3 وظیفه ذاتی فهم و درک کتاب و سنت، تبلیغ دین و شرکت در نظام را بر عهده دارند که فهم کتاب و سنت مهمترین وظیفه ذاتی روحانیت است.
 
آیتالله آملی لاریجانی تاکید کرد: وظیفه درک کتاب و سنت از سوی روحانیت در طول تاریخ به انجام رسیده و با زحمات علمای گذشته ما امروز بر خان نعمت معارف قرار داریم، علما در طول تاریخ درباب فقیه، تفسیر و فهم نکات تاریخی اجتهاد کردهاند، چرا که اینها اصول اعتقادی ما است.
 
**در برخورد با نظامهای فکری مختلف همه آنچه را که نیاز داریم تحصیل نکردهایم
 
وی افزود: فهم مجتهدانه کتاب و سنت یک جهاد است، امروز در برخورد با نظامهای فکری مختلف همه آنچه را که نیاز داریم تحصیل نکردهایم.
 
رئیس قوه قضائیه گفت: در امور و اصول اخلاقی نیاز به اجتهاد داریم، چنانکه یک روحانی در منبر اگر روایتی را نقل میکند تمام جهات آن را درک کرده و برای تفهیم حضار بیان کند.
 
وی افزود: روحانیت ما وظیفه دارد پس از درک و فهم کتاب و سنت دین را تبلیغ کند ،به نظر بنده میبایست 2 نوع تحصیل برای فهم کتاب و سنت  و تبلیغ دین وجود داشته باشد، نوع تحصیل مبانی تبلیغی دین متفاوت است و مجتهدان ما در زمینه تبلیغ بر اصولی همچون اخلاق میبایست به اجتهاد برسند.
 
**میتوان برای تبلیغ معارف قرآنی از تمام روشهای مرسوم در دنیا بهره برد
 
آیتالله آملی لاریجانی با اشاره به نیاز امروز بهمنظور استفاده از روشهای متداول در دنیا برای تبلیغ، اظهار کرد: ما امروز میتوانیم برای تبلیغ معارف قرآنی و دینی از تمامی روشهای مرسوم در دنیا بهره ببریم تا بتوانیم ضمن تاثیرگذاری در جامعه به اهداف خود دست پیدا کنیم.
 
رئیس قوه قضائیه شأن سوم روحانیت را شرکت در نظام و به فعلیت رساندن آنچه که نظام اسلامی نامیده میشود، عنوان کرد.
 
وی در ادامه سخنانش بیان کرد: یکی از عدلههایی که امام (ره) برای ولایت فقیه میآوردند میفرمودند که ولایت فقیه عقلانی است و برهان دیگری نیاز ندارد، اما مسلم است که اگر ما قائل به این هستیم که اسلام بالاترین دین است بنابراین همه موظفیم هرچه در دین اعمال آمده در نظام مقدس جمهوری اسلامی اقدام کنیم تا به فعلیت برسد.
 
آیتالله آملی لاریجانی با بیان اینکه احکام قضایی براساس دین اسلام صادر میشود، گفت: اگر قاضی مسلمان و قوانین اسلامی نداشته باشیم کاری عبث است، بنابراین مهمترین وظیفه مشترک ما، تحقق نظام اسلامی است.
 
وی افزود: علاوه بر این موضوع در قانون اساسی وظایف ویژهای برای روحانیون تدوین شده است، به عنوان مثال برای عضویت در مجلس خبرگان همه اعضا باید مجتهد باشند، یا 6 تن از اعضای شورای نگهبان فقیه باشند و همینطور قضات باید یا فقیه باشند یا اصول فقه را درست فهمیده و آشنا باشند تا بر حسب نیاز  و با مراجعه به متون دینی و رسالههای عملیه جهت صدور حکم اقدام کنند.
 
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ریاست قوه قضائیه نیز باید فردی فقیه بوده و ریاست دیوان و دادستانی نیز بر عهده فردی مجتهد باشد.
 
**شأن خاصی برای روحانیت در قانون اساسی لحاظ شده است
 
وی با اشاره به اینکه در قانون اساسی شأن خاصی برای روحانیت محلوظ شده است، گفت: ما به عنوان روحانی در نظام اسلامی باید از کتاب سنت و مقام تبلیغ و به فعلیت رساندن متون اسلامی در جامعه به وظایف سنگینی که به ما محول شده است عمل کنیم چراکه خون جوانان بسیار عزیزی به پای این نظام مقدس ریخته شده است.
 
آیتالله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه عدهای ناراضی حرفهایی را میزنند، اظهار کرد: خوشبختانه حوزههای علمیه با حضور چهرههای ارزشمند و مطرح در حال شکوفایی استعدادهاست، در مباحث تبلیغی روحانیونی آگاه و آشنا به ابزار رشد، گامهای بلند و موثری در برقراری ارتباط با نسل جوان نسبت به دین مبین اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی برداشته و بر میدارند، اما آنچه که تاکنون رخ داده در این امر مهم کافی نیست.
 
وی در ادامه با اشاره به ایجاد شبهاتی که از سوی عدهای در ارتباط با نظام اسلامی مطرح میکنند و حتی نسبت به عقاید ما با زبان امروزی و تکنولوژیهای مدرن مطرح میکنند، نیازمند پاسخهای دقیق، صحیح، علمی و مستند و با بهرهگیری از فهم کتاب و سنت که سرشار از معرفت است، هستیم، افزود: این عده میگویند که کتاب سنت سرپا مصرفکننده است، یعنی نسبت به معارف بیرونی دینی صرف مصرفکننده است که این شبهه بسیار ناصحیح و آثار بسیار مخربی در پی دارد.
 
رئیس قوه قضائیه افزود: مراجعه به کتاب سنت از باب این است که این کتاب معدن معارف بوده و راهنمای زندگی و آنچه در مغرب و مشرق زمینی وجود دارد خلاف این است، زیرا کتاب و سنت راه روشنی را به همه انسانها و به ویژه مسلمانان نشان میدهد.
 
**باید پاسخ قانعکنندهای از سوی روحانیون نسبت به شبهات ارائه شود
 
وی با تاکید بر این موضوع که شبهات باید از سوی آگاهان به ویژه روحانیون فهم صحیح شود و جواب مناسبتری و قانع کنندهای نیز به آن ارائه شود، گفت: روحانیون باید با شناخت دقیق نسبت به کتاب و سنت و همچنین شبهات و پاسخهای قانعکننده با جوانان و نسل جوان ارتباط برقرار کنند.
 
**نظام جمهوری اسلامی ارزان بهدست نیامده است/ همه برای دفاع از اصل نظام وظیفه داریم
 
آیتالله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: مسئولیتیکه ما در تبیین نظام اسلامی داریم این است که این نظام ارزان به دست نیامده و خونهای بسیاری به پای آن ریخته شده تا به اینجا رسیدهایم و به سادگی نمیتوانیم از کنار آنها بگذریم بنابراین بر همه ما واجب است که کمر همت را محکم ببندیم و در این مسیر حرکت کنیم.
 
رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: من نمیگویم که روحانی و روحانیت دولتی شود اما همه وظیفه داریم که در برقراری و دفاع از اصل نظام با مشارکت، همدلی در این مسیر به وظایف خود درست عمل کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه دشمن دائما از هر طرف و در بخشهای مختلف حملات و هجوم خود را ادامه میدهد، گفت: باید این هجوم به ویژه هجوم فرهنگی را که رهبر معظم انقلاب آن را ناتو فرهنگی نامیدهاند، را جدی بگیریم.
 
**امروز رهبر انقلاب محور استقلال، استقرار و آرامش کشور هستند/ نمیخواهیم نسبت به دولت مداحی صورت بگیرد
 
آیتالله آملی لاریجانی افزود: ولایتفقیه امروز محور استقلال کشور است و شخص آیتالله العظمی خامنهای محور استقلال، استقرار و آرامش کشور هستند و همه ما باید قدردان این نعمت ارزشمند باشیم.
 
رئیس قوه قضائیه گفت: ما نمیخواهیم نسبت به دولت مداحی صورت بگیرد اما در نظامی که اینچنین شکل گرفته و ارزان به دست نیامده است و نظام ولیفقیه در آن جلوهگری میکند، باید با دقت و پشتیبانی همهجانبه و تبلیغات صحیح، از متون اسلامی که نظام مقدس برگرفته از آن است، صادقانه تلاش کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه در نظام ولایتفقیه نظام واقعی دموکراسی مردمی و دینی متبلور شده است و در مقابل آن در نظامهای دموکراسی غربی چنین آزادی وجود ندارد، اظهار کرد: برخلاف الزامات اخلاقی که در نظامهای دموکراسی غربی تعریف میشود این الزامات در نظام ولایتفقیه و مقدس اسلامی وجود ندارد؛ چراکه اگر در آن کشورها الزاماتی برخلاف اخلاق نیز با رای حداکثری به تصویب برسد آیا الزامی برای اجرای آن وجود دارد؛ بنابراین در نظام ولایتفقیه و مقدس جمهوری اسلامی تمام رای حداکثری براساس الزامات اخلاقی و دینی صورت میپذیرد و این نشانگر تلفیقی از مردمسالاری و دیانت است که این مهم نیازمند تبیین، تفهیم و تبلیغ صحیح از سوی مسئولان و متولیان امور بوده و همه اینها نیازمند مجاهدت است و همین امر وظایف روحانیت را بسیار سنگین میکند.
 
آیتالله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود توجه به حسن اخلاق و اخلاص در عمل که رکن رکین روحانیت است را بسیار مهم خواند و افزود: اگر فردی 80 سال هم در فلسفه و فقه تلاش کند و آثاری را تحریر و تالیف کند اما عاری از اخلاق باشد به درد دین نمیخورد.
 
رئیس قوه قضائیه افزود: ما معتقدیم از بستری بلند شدهایم که اصل و پایهاش از رسولالله و تمسک به ائمهاطهار گرفته شده و با کتاب قرآنمجید که پیش روی ما در همه حال وجود دارد میتواند ما را به سمت صحیح سوق داده و برای نجات خودمان از آن بهره ببریم.
 
وی تاکید کرد: ما روحانیون بیش از دیگران موظفیم که به خودمان و اعمالمان برسیم و با نگاه به عقبه و خسرانی که در باطن داشتهایم نسبت به اصلاح رفتار و نگاه بیش از پیش به دین طوری عمل کنیم که در روز جزا، حسرت آخر عمر را نداشته باشیم.
 
آیتالله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه تمام آیات قرآنی ما را به اخلاق سوق میدهد، گفت: متاسفانه به این موضوع بسیار مهم توجه نمیشود، بدانیم که تنها اعمال صالح که سرشار از خلوص باشد برای ما باقی میماند.
رئیس قوه قضائیه در پایان ابراز امیدواری کرد که همه با رجوع به حق تعالی و با نگاه به او و طلب شفاعت از پیامبر گرامی و توسل به ائمه اطهار(ع) راهی به باطن بیابیم و در صراط مستقیم زندگی کنیم.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار