به مناسبت ادغام نیروی انتظامی:

سال گذشته امن ترین سال پس از پیروزی انقلاب/ پلیس ایران قطب علمی منطقه و جهان اسلام

مدیرعامل باشگاه خبرنگاران پلیس با اشاره به اینکه امروز با انتصاب پنجمین فرماندهی ناجا (سردار احمدی مقدم ) این سازمان به یک پایداری شایسته ای رسیده است، گفت: با وجود اینکه مسائل بزرگ و حساسی مانند انتخابات، مسائل اقتصادی و ... را در کشور داشتیم، سال گذشته امن ترین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
کد خبر: ۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸ - 19July 2013

سال گذشته امن ترین سال پس از پیروزی انقلاب/ پلیس ایران قطب علمی منطقه و جهان اسلام

سرهنگ دکتر رضا غنی لو، مدیر عامل باشگاه خبرنگاران پلیس وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس، اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وارث دو سازمان سنتی و نهادینه به نام شهربانی و ژاندارمری بودیم که شهربانی (نظمیه سابق را که نظام داروغه گری بود به شکل جدید در داخل شهرها) مسائل انتظامی را سروسامان می داد و ژاندارمری هم به مسائلی مانند مرزبانی و مباحث انتظامی در خارج از شهر و روستاها می پرداخت.

وی افزود: این جریان تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت که پس از آن نهاد خود جوش و مردمی به نام کمیته انقلاب اسلامی برای حفظ انقلاب بنیان گذاشته شد.

عضو هیئت علمی دانشگا علوم انتظامی با اشاره به اینکه تا سالهای بعد از آن به تشخیص و سازماندهی شهید بهشتی نهاد دیگری به نام "پلیس قضایی" برای سازماندهی مسائل اجرای احکام  قضایی در دادگستری جمهوری اسلامی شکل گرفت، ادامه داد: با توجه به اینکه در مسائل نظامی یک اصل به نام وحدت فرماندهی وجود دارد، با پیشرفت انقلاب به مرور سیاست گذاران و مدیران را متوجه این کرد که در مسائل انتظامی جامعه ما دچار یک نوع تداخل و تفرق در فرماندهی هستیم.

وی تصریح کرد: درست است که سه مجموعه از این نیروها زیر نظر وزارت کشور و یکی از آنها زیر نظر قوه قضائیه بود، ولی به هر حال با توجه به شرح وظایف متفاوت آنها و سلیقه هایی که در فرماندهان وجود داشت، گاها باعث پیامدهایی می شد.

این کارشناس رسمی دادگستری ادامه داد: در این راستا مجلس شورای اسلامی پس از بحث و مذاکرات فراوان در سال 1369 قانون ادغام نیروهای انتظامی و گاردهای انتظامی که در سازمان هایی مثل بانک ها، بنادر، شیلات، انرژی اتمی و... قرار داشتند، را صادر کرد.

وی افزود: فرایند عملیاتی این روش از سال 1370 شروع شد که بنا شد پرسنل این سازمان ها برای خودشان باشد و فرماندهان آنها از طریق نیروی انتظامی اعزام شوند.

مدیر عامل باشگاه خبرنگاران پلیس با بیان اینکه ابتدا به خاطر فرهنگ های مختلف سازمانی این روش دچار پیچیدگی هایی شد که شاید همکارانی که در حوزه های مختلف بودند به مدل پیشین عادت کرده بودند، گفت: اما به مرور زمان امروز که 5 فرماندهی از آن دوران گذشته با انتصاب پنجمین فرماندهی آن (سردار احمدی مقدم) این سازمان به یک پایداری شایسته ای رسیده است و درست بودن این تصمیم برای همه روشن شده است.

غنی لو با اشاره به تحولاتی که از روند تاسیس این سازمان تاکنون به وجود آمده، گفت: با توجه به تغییرات اجتماعی گسترده که در دنیا ما شاهد آن هستیم، هم از لحاظ ساختار جوامع و هم از نظر ارزشها و هنجارها موج دیگری تحت عنوان فن آوری های نوین این قضیه را تشدید می کند.

وی افزود: با اینکه ما مسائل بزرگ و حساسی مانند بحث انتخابات، مسائل اقتصادی و ... را در کشور داشتیم، سال گذشته امن ترین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی با بیان اینکه پلیس ایران در اینترپل دارای رتبه قابل قبولی است، گفت: نرم و درصد جرائم در ایران نسبت به کشورهای همسایه و همگون و نیز نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار پایین است.

وی تاکید کرد: در نیروی انتظامی هیچ کاری پیگیری نمی شود، مگر اینکه قبل از آن مطالعات علمی گسترده ای انجام دهیم.

این کارشناس رسمی دادگستری با بیان اینکه بحث بعدی که در نیروی انتظامی جهت گیری شده است جامع محوری، امت محوری و اجتماع محوری است، گفت: پلیس خود را جزیی از بافت اجتماع می داند و در برقراری نظم و امنیت عمومی و کشف جرائم از مشارکت عمومی مردم که سرمایه اجتماعی هستند استفاده می کند.

وی به تجهیز و به روز شدن فن آوریهای اطلاعات اشاره کرد، و گفت: بیشترین توسعه در نیروی انتظامی به جای اینکه در روی تجهیزات و نیروی انتظامی متمرکز شود، بر روی مباحث آی تی و فن آوری های نوین شکل می گیرد، چون ما دنیای آینده را در بستر فضای مجازی می دانیم.

سرهنگ دکترغنی لو افزود: با افتتاح پلیس فتا در سالیان گذشته که یک حرکت پیشرو بود، امروز این حوزه کارنامه قابل قبول و خوبی از خود در شروع کار نشان داده است.

وی تحولات آموزشی را از دیگر رویکردهای پلیس ایران عنوان کرد و گفت: ما امروز به شدت به دنبال ترجمه کتاب های پلیس هستیم و به شدت مطالعات تلفیقی را برای بدست آوردن تجربیات سایر کشورها در دستور کار سازمان قرار داه و از آن بهره می بریم، به طوری که مقام اول را در سازمان های پلیس در چاپ کتاب و مقالات پژوهشی به خود اختصاص داده ایم.

مدیرعامل باشگاه خبرنگاران پلیس گفت: امروز دانشگاه پلیس موفق شده است که در سه رشته درجه دکتری و نزدیک به 10 رشته کارشناسی ارشد و در 6 رشته که پلیس های تخصص هستند، دانشجوی لیسانس تربیت کند.

غنی لو در پایان گفت و گو افزود: کشورهای دیگر دانشجوهای خود را برای دوره های تکمیلی و تخصصی به ایران می فرستند و این باعث شده پلیس ایران قطب علمی منطقه و جهان اسلام هم محسوب شود.

نظر شما
پربیننده ها