جنگ تاریخی "اهرام"؛

ارتش فرانسه با صدها هزار سرباز و تسلیحات نظامی در خاک مصر زمین گیر شد

فرمانده نیروهای فرانسوی، دونفر از سپاه خود را به عنوان سفیرصلح به میان مردم یافا فرستاد ولی آنها توسط مردم این شهر به قتل رسیدند. ناپلئون که از این حادثه بسیار ناراحت و عصبانی شده بود لذا پس از تصرف کامل این شهر، اقدام به قتل عام گسترده نمود و بیش از 2500نفر اسیر را به ضرب گلوله و یا سرنیزه به قتل رساند.
کد خبر: ۱۲۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵ - 21July 2013

ارتش فرانسه با صدها هزار سرباز و تسلیحات نظامی در خاک مصر زمین گیر شد

خبرگزاری  دفاع مقدس: ارتش فاتح فرانسه به فرماندهی ناپلئون بناپارت که سرمست از پیروزی های گذشته در مناطق مختلف دنیا بود، تصمیم گرفت برای قطع کردن دست انگلیس از سرزمین غنی و ثروتمند هند به مصر حمله کند تا از این طریق بتواند مسیر خود را برای رسیدن به هند هموار سازد. علت انتخاب مسیر مصر برای رسیدن به هند نیز به این جهت بود که تقریباً تمامی مسیرها توسط  حکومت عثمانی و همچنین ارتش بریتانیا بسته شده لذا مناسب ترین مسیر برای رسیدن به هند، مصر بود.

ناپلئون بناپارت با ارتشی بالغ بر 38 هزارسرباز فرانسوی و 330 فروند کشتی و ناو جنگی به سمت مصر حرکت کرد و در اول ژوئیه 1978 موفق به تصرف بندر اسکندریه شد.

پس از درگیری هایی که در این منطقه میان ارتش فرانسه و مصر صورت گرفت در نهایت در 23ژوئیه 1978 پس از شکست مرادبیگ، مملوک مصر، قاهره نیز به اشغال نیروهای تحت فرمان ناپلئون درآمد.  

بعد از مدتی از تصرف قاهره به عنوان پایتخت مصر، ارتش ناپلئون که درحال پیش روی های بیشتر در مناطق مختلف مصر بود از یک طرف متوجه حضور ناوگان عظیم ارتش بریتانیا در بندر اسکندریه و از طرف دیگر ایجاد کمربند دشمنان ناپلئون در اروپا شد لذا تصمیم به بازگشت و مبارزه با نیروهای انگلیسی در بندر اسکندریه گرفت که نتیجه آن ازدست دادن بخش زیادی از ارتش خود دراین منطقه بود.

با این حال، ناپلئون بناپارت که همچنان در حسرت رسیدن به هند و قطع کردن دست بریتانیا از این کشور مانده بود لذا دوباره تصمیم به پیشروی های خود در مناطق مختلف مصر و سواحل شرقی مدیترانه گرفت و توانست قبل از آغاز فصل گرما با 15000 سرباز راهی سوریه گردد و پس از العریش و غزه، شهر یافا در قلب فلسطین را محاصره کند.

فرمانده نیروهای فرانسوی دونفر از سپاه خود را به عنوان سفیرصلح به میان مردم یافا فرستاد ولی آنها توسط مردم این شهر به قتل رسیدند. ناپلئون که از این حادثه بسیار ناراحت و عصبانی شده بود لذا پس از تصرف کامل شهر یافا، اقدام به قتل عام گسترده نمود و بیش از 2500 نفر اسیر را به ضرب گلوله و یا سرنیزه به قتل رساند.

اما سربازان فرانسوی در عین ناباوری، تک تک مبتلا به بیماری طاعون گشتند و این بیماری تا انتهای لشگرکشی ناپلئون در شرق ادامه یافت. ولی در نهایت باتوجه به تضعیف شدن قوای نیروهای خودی، تنگ شدن عرصه بر قوای ارتش ناپلئون توسط ارتش بریتانیا، گسترش بیماری طاعون در میان سربازان فرانسوی و کشتارهای فراوان و نارضایتی مردم سرزمین های اشغال شده، ناپلئون از ادامه راه و کشورگشایی بازماند و با بازگشت به بندر اسکندریه توانست مسیری برای برون رفت خود از معرکه ایجاد شده بازنماید و به فرانسه عقب نشینی کند.

ناپلئون بناپارت با از دست دادن هزاران سرباز و صدها کشتی و ناوجنگی و تسلیحات مختلف و عدم رسیدن به کمترین هدف از پیش طراحی شده، دست از پا درازتر در اواخر اوت 1979 به سمت فرانسه فراری شد.

اما این حادثه درس عبرتی شد برای قدرت طلبان طمع کار در مصرکه هیچ گاه نخواهند توانست برخلاف میل مردم دست به اقدامی بزنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار