اسماعیل کوثری:

امام(ره)، جنگ را ادای تکلیف می دانست/ پذیرش قطعنامه توسط امام(ره) تدبیری صحیح بود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: امام خمینی(ره)، جنگ را ادای تکلیف می دانست و معتقد بود جنگ در اوایل انقلاب از طرفی تهدید و از طرفی یک فرصت به شمار می رود که مردم بتوانند انسجام و قدرت خود را نشان دهند.
کد خبر: ۱۲۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸ - 20July 2013

امام(ره)، جنگ را ادای تکلیف می دانست/ پذیرش قطعنامه توسط امام(ره) تدبیری صحیح بود

اسماعیل کوثری درگفت وگو با خبرگزاری دفاع مقدس به مناسبت سالروز پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی(ره) گفت: امام(ره) از روز نخستی که ارتش بعث عراق با حمایت 2 ابرقدرت شرق وغرب تجاوز و جنگ را آغاز کرد، آنچنان باصلابت موضوع را تحلیل، تعقیب و فرماندهی کردند که باعث شگفتی دشمنان شد، چرا که آنها فکر نمی کردند چنین توانمندی ای در میان رهبری وملت ایران باشد و همین سبب موفقیت ما شد.

پذیرش قطعنامه به ضرر ایران نبود

وی با اشاره به اینکه قطعنامه 598 به ضرر کشور ما نبود، ولی آن چیزی که مدنظر ایران بود در این قطعنامه به صورت کامل وجود نداشت، گفت: یک سال و چند ماه پس از عملیات کربلای 5 که موضوع قطعنامه از طرف سازمان ملل مطرح شد، مسئولان سیاسی و دیپلماتیک کشوراین مسأله را دنبال می کردند و در نهایت دولت وقت –میرحسین موسوی- هم و غم شان بحث جنگ نبود.

کوثری خاطرنشان کرد: امکانات و نیروی لازم برای اینکه جنگ ادامه یابد دراختیار ایران نبود و فقط در حدی بود که یک عملیاتی بتوان با آن تجهیزات برگزار کرد که در نهایت ستاد کل قوا در آن زمان تشکیل شد و دولت را در این ستاد آوردند و فشار را برای پذیرش قطعنامه به حدی زیاد کردند و از طرفی خاتمی مسئول تبلیغات ستاد کل قوا گفته بود که مردم خسته شده اند و دیگر برای جنگ در صحنه نبرد نمی آیند و باید فکری کرد.

درخواست سپاه نسبت به تأمین امکانات و نیروی انسانی

وی اظهار داشت: در آن زمان میرحسین موسوی به عنوان نخست وزیر و رئیس ستاد کل قوا گفته بود که برای ادامه جنگ پولی نداریم و سپاه نیز اعلام کرد که باید امکانات و نیروی لازم برای ادامه جنگ فراهم شود که در نهایت هاشمی رفسنجانی مسأله را با مسئولان سیاسی کشور در میان گذاشت و خدمت امام (ره) رفته و موضوع را مطرح کرد که امام(ره) در پایان نشست، تصمیم به پذیرش قطعنامه 598 گرفت.

کوثری، عدم اعزام نیروی کافی به جبههها در ماههای پایانی جنگ را یکی از دلایل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ دانست و افزود: در آن زمان ستاد کل نیروهای مسلح تازه تشکیل شده بود که معاون فرهنگی آن سید محمد خاتمی و معاون پشتیبانی نیز بهزاد نبوی و خود میرحسین موسوی نیز جانشین ستاد بود که آنها تمایلی به ادامه جنگ نداشته و از جنگ حمایت نمیکردند.

شرایط پذیرش قطعنامه در آن زمان بسیار سخت بود

فرمانده اسبق لشکر 27 محمد رسول الله، با اشاره به اینکه شرایط پذیرش قطعنامه 598 در آن زمان بسیار سخت بود، گفت: ستاد کل قوا که دولت را برای کمک رسانی دعوت کرده بود، نه تنها کمکی نکرد بلکه طوری عمل کرد که خلاف واقع در صحنه بود، چرا که در آن زمان هم نیروها و هم فرماندهان برای ادامه جنگ آماده بودند که با تمام توان کار را جلو ببرند ولی این مسئولان سیاسی بودند که چنین تصمیمی گرفتند.

کوثری گفت: ستاد کل قوا که باید برای کمک بیشتر برای ادامه جنگ وارد صحنه می شد هدفش این بود که کار را تمام کند و در به دنبال شعارهای حضرت امام (ره) که تأکید داشت «جنگ، جنگ تا رفع فتنه» نبود؛ ولی با این شرایط بعد از پذیرش قطعنامه نیز دیدیم که با آمدن نیرو توانستیم عراق را چنان شکست دهیم که باعث شگفتی همگان شد؛ عراق با بکارگیری منافقان درصدد بود به تهران بیاید که دیدیم رزمندگان در عملیات مرصاد چطور با آنها برخورد کردند که دشمن نتوانست کمر راست کند.

وی افزود: توانایی و روحیه جنگندگی در مردم ما بود و این طور نبود که مردم تمایلی برای حضور درجبهه ها ندارند؛ بلکه این تدابیر مسئولان بود که به پذیرش قطعنامه تن دهند و حتی امام(ره) قبل از پذیرش قطعنامه از مردم به خاطر حضور در صحنه و همراهی با وی تشکر کرد؛ در اینجا بود که بالاخره امام (ره) قطعنامه 598 را پذیرفت و فرمود: «جام زهر را نوشیدم».

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه ما پیروز صد درصدی جنگ بودیم، پذیرش قطعنامه را به معنی عقبگرد ندانست.

قبول قطعنامه 598، نقطه عطفی در دفاع مقدس بود

کوثری با بیان اینکه پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نقطه عطفی در 8 سال دفاع مقدس بود، گفت: قطعنامه ۵۹۸ را نباید تنها به همان روزهای صادر شدنش نگاه کرد، بلکه باید با نگاهی به گذشته و در یک قالب کلی نگریست.

وی خاطرنشان کرد: برخیها میگفتند قطعنامه باید بعد از آزادسازی خرمشهر پذیرفته میشد که این عده برای خود دلایل متفاوتی داشتند.

کوثری با اشاره به دلایل نپذیرفتن قطعنامه بعد از آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: اگر در آن زمان پایان جنگ را میپذیرفتیم قسمتی از خاک کشور در دست دشمن قرار داشت و از طرفی نیز با توجه به اینکه تمامی مجامع بینالمللی از صدام حمایت میکردند نمیشد به صدام اعتماد کرد.

ایران در اوج قدرت خود پیام قطعنامه را شنید

فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله در زمان پذیرش قطعنامه، با بیان اینکه ایران در اوج قدرت خود پیام قطعنامه را شنید، افزود: در عملیات کربلای 5، ۱۳۵ تیپ از عراقیها حضور داشتند که از ۱۰ تا ۹۰ درصد منهدم شدند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر جبهه جنگ به سمت شمال غرب اظهار داشت: این تغییر جبهه با بررسی ابعاد سیاسی صورت گرفته شد که بعدها از قول رهبر معظم انقلاب شنیدیم که با این اقدام مخالف بودهاند و این امر اشتباه بود که این تغییر جبهه، به عملیات والفجر ۱۰ و آزاد سازی حلبچه ختم شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جنگ و گنج
|
-
|
۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
0
0
http://www.jangoganj.ir/post-981

با یاد ده هزار شهید مازندران در دفاع از حرم حضرت زینب(س)
اجتماع بزرگ کفن پوشان حرم برگزار می شود (قائمشهر)
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار