وحید جلیلی:

«کربلا، کربلا ما داریم می آییم» نگاه نوستالوژیک به کربلا و دفاع مقدس ندارد

مداحی «کربلا، کربلا ما داریم می آییم» به دلیل اینکه کربلا را پیش روی خود می داند نه پشت سرش، نشان دهنده آن است که نگاه نوستالوژیک به کربلا و دفاع مقدس ندارد.
کد خبر: ۱۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰ - 05March 2014

«کربلا، کربلا ما داریم می آییم» نگاه نوستالوژیک به کربلا و دفاع مقدس ندارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، وحید جلیلی از فعالان رسانهای شب گذشته در آیین تحلیل از سراینده مداحی «کربلا، کربلا ما داریم میآییم» که در سازمان رسانهای اوج برگزار شد، با اشاره به اینکه این اثر از لحاظ ادبی سهل و ممتنع است اما با این وجود ماندگار شده، گفت: مهمترین کلید واژه این مداحی «کربلا، کربلا» است زیرا هم هویت انقلابی و دفاع مقدس و هم هویت سیاسی، اعتقادی و مبانی تئوریک را بیان میکند.

وی ادامه داد: تصویری که برخیها از دفاع مقدس در نوشتهها و فیلمهایشان به دنبال طرح آن هستند، تصویری بدون شناسنامه سیاسی است از این رو در چنین فیلمهایی عنوان میکنند میخواهند به «اسپیلبرگ» برسند لذا میبینیم تصویری سلاخی شده از دفاع مقدس نشان میدهند.

جلیلی با بیان اینکه «کربلا، کربلا ما داریم میآییم»، اثری است که نگاه رو به جلو دارد، تصریح کرد: هر فعالیت فرهنگی مربوط به دفاع مقدس اگر ذیل انقلاب اسلامی نباشد، نمیتوان آن را اثری فرهنگی تلقی کرد.

اکبر نقیبی پژوهشگر دفاع مقدس هم در سخنانی با یاد آوری این موضوع که برای پیدا کردن «اکبر شریعت» سراینده مداحی «کربلا، کربلا ما داریم میآییم»، متوسل به سامانه ۱۱۸ شدم، بیان داشت: با تماس با ۱۱۸ پنج شماره با نام اکبر شریعت به دست آوردم که اولی پیر زن بود، دومی عنوان کرد اشتباه است، سومی گفت واگذار شده و چهارمین شماره صحیح بود.

وی یاد آور شد: وقتی با اصرار سید ناصر حسینیپور نویسنده «پایی که جای ماند» به منزل «اکبر شریعت» در شیراز رفتیم، باور نمیکرد منزل «شریعت» در پایینترین نقطه شیراز آن هم در گمنامی زندگی کند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار