به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب(س)

زینب(س) الگویى براى امروز جامعه

حسین(ع) آمد تا عزت و عظمت اسلام و پیامبر خدا و خاندان وحى را حفظ کند، و زینب(س) همراه آن حضرت شد تا این عزت و بزرگى و نیز حقانیت و عظمت خود سالار شهیدان و حماسه عاشورا را حفظ کند.
کد خبر: ۱۳۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۲ - 06March 2014

زینب(س) الگویى براى امروز جامعه

خبرگزای دفاع مقدس، سالروز میلاد خجسته حضرت زینب(س) فرصتى است براى بررسى این موضوع و پاسخ به این سؤال که؛ از یک شخصیت بزرگ مانند آن حضرت، چگونه مى توان در این زمان الگو گرفت و قدم در راه او گذاشت؟

در این نوشتار اجمالا به فهرستى از محورها مى پردازیم که پاسخ سؤال را روشن سازد.

1ـ حفظ عزت، عظمت و وقار

زینب(س) عزت و متانت و شخصیت عظیم و معنوى خود را در تمام طول واقعه کربلا و بعد از آن و در دل آن غوغاى شکننده و بسیار سنگین مصائب و حوادث کربلا که مردان بزرگ را از پاى درمى آورد، کاملاً حفظ کرد.

اگر کسانى تصویرى جز این از شخصیت بزرگ زینبى ترسیم کنند و ذره اى سستى و ذلت و ضعف به آن راه دهند، حقیقتاً به آن حضرت و به اصل حماسه عاشورا و بلکه به مکتب وحى و رسالت و امامت جفا کرده و نسبت کذب داده اند، زیرا زینب(س) تربیت شده و عصاره این مکتب و این خاندان است. وقتى او را کوچک، و ضعیف معرفى کنند و بگویند این میوه درخت وحى و رسالت است، در حقیقت به خود درخت اهانت کرده اند.

حسین(ع) آمد تا عزت و عظمت اسلام و پیامبر خدا و خاندان وحى را حفظ کند، و زینب(س) همراه آن حضرت شد تا این عزت و بزرگى و نیز حقانیت و عظمت خود سالار شهیدان و حماسه عاشورا را حفظ نماید. در این صورت، چگونه مى توان مفاهیم و پدیده هایى متضاد با هویت و محتواى مکتبى و عاشورایى به او نسبت داد؟ مگر حافظ عزت، مى تواند با ذلّت و کوچکى چنین حماسه اى را حفظ کند؟!

2ـ حفظ تعالیم و آموزه هاى دین

همین استدلال در مورد حفظ احکام و تعالیم دین نیز جارى و سارى است. آنان که قائل شده اند حجاب زینب واهل بیت سالار شهیدان در طول حماسه عاشورا و بعد از آن مخدوش شد، چگونه ادعا مى کنند که حسین(ع) براى حفظ دین و احکام آن قیام کرد؟! و زینب(س) براى حفظ حماسه حسین(ع) همراه ایشان آمد؟ آیا این خود نقض غرض نیست؟ در ارتباط با بخش قبل، اساساً باید گفت جلوهاى از عزت و عظمت و وقار و شخصیت معنوى زینب(س)، همین حجاب و شکوه دینى و پوشش آن حضرت بوده است. پس حفظ آن، به حفظ حجاب کامل و حیثیت پوششى ایشان برمى گردد.

3ـ علم و دانش

زینب(س) یک شخصیت علمى بوده است. بانویى که از آغاز تولد در دامان خاندان وحى و امامت و علم و دانش رشد یافته و شخصیت و استعدادى بس بزرگ همچون رسالت حفظ عاشورا را داشته، چگونه مى تواند در بُعد علم و دانش منزلتى همسان و متناسب با این شخصیت نداشته باشد؟ او، هم در علم دین و معنویت و هم درعلوم روز آن روزگار، قطعاً در میان بانوان یگانه و بى بدیل بوده است. بنابراین، این محور هم مى تواند و بلکه باید به عنوان یکى از مهمترین زمینه هاى تأسى به آن حضرت در این زمان براى بانوان و دختران به شمار آید. دختر پیرو زینب(س) در هر دو محور باید از آگاهترین و عالمترین افراد جامعه باشد.

4ـ حفظ حریم امام و حجت خدا و ولایت محورى.

5ـ بصیرت و ژرف نگرى اجتماعى و سیاسى (شناخت افراد، جریان ها، جامعه، حکومت و...)

6ـ مسئولیت شناسى و مسئولیت محورى، حضور به موقع و لازم در صحنه، نقش اساسى داشتن در مظاهر مختلف حمایت از انقلاب و نظام و حریم امامت و ولایت.

7ـ عبادت و عبودیت؛ زینب(س) یک "بنده" واقعى، مخلص و کامل الهى بود، سر تا پا عبد محض خدا و فانى در او بود و نماز شب او در شب یازدهم عاشورا صرفاً یک نمونه از بندگى و عبادت هاى حضرتش به شمار مى آید.

8ـ ایثاروگذشت ازهمه چیز (از زندگى راحت و باعزت در وطن، در کنار شوهر و خانواده بودن، برخوردارى از موقعیت ممتاز اجتماعى، روانه کوه و بیابان شدن و هجرت در کنار حجت خدا، دیدن آن مصائب و سختى هاى طاقت فرسا و حفظ دین و حجت خدا به هر قیمت.)

در یک سخن باید گفت زینب(س) بعد از مادر بزرگوارشان حضرت زهرا(س) به راستى یک بانوى نمونه اسلام بوده و هستند و محورهاى هشتگانه ذکر شده مى تواند بهترین زمینه ها براى الگو گرفتن از ایشان توسط افراد جامعه و خصوصاً دختران و بانوان در این زمان به شمار آید.

میلاد فرخنده اش مبارک باد.
 

نظر شما
پربیننده ها