گزارش:

سناریوسازی کشتی توقیف‌شده، گامی به‌ سوی شکست مذاکرات جامع هسته‌ای

ادعای رژیم صهیونیستی در خصوص کشف یک کشتی حامل سلاح ایرانی برای نوار غزه در اولین روز مذاکرات جدی کارشناسی ایران و ۱+۵، آیا نمی‌تواند نوعی سناریوسازی برای شکست مذاکرات جامع باشد؟
کد خبر: ۱۳۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲ - 06March 2014

سناریوسازی کشتی توقیف‌شده، گامی به‌ سوی شکست مذاکرات جامع هسته‌ای

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، در شرایطی که اجلاس ایپک در واشنگتن ادامه دارد و مقامات آمریکایی نیز در این اجلاس، آنچه میتوانستهاند را علیه جمهوری اسلامی ایران بر زبان آوردهاند و این لابی صهیونیستی هم در نامهای انواع و اقسام تقاضاها را در خصوص برنامه هستهای ایران از جمله برچیده شدن آن مطرح کرده است، رژیم صهیونیستی حتی به این اکتفا نکرده و تلاش کرده است پروژه ایرانهراسی خود را با «انفجار یک بمب خبری» تکمیل کند.

در شرایطی که مذاکرات کارشناسی در خصوص دستیابی به توافق جامع نهایی بین ایران و شش کشور موسوم به ۱+۵ از دیروز در وین شروع شده و امروز نیز ادامه مییابد، اعلام خبر توقیف یک کشتی حامل سلاح ایرانی به مقصد نوار غزه در رسانههای جهان را باید پرده دیگری از تلاش اسرائیل برای پیشبرد پروژه ایرانهراسی و بهشکست کشاندن مذاکرات ایران و ۱+۵ دانست.

در شرایطی که بهباور سید عباس عراقچی، از مذاکرهکنندگان هستهای ایران و معاون حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه حتی احتمال ۵۰ درصد برای حصول توافق نهایی، احتمالی خوشبینانه است، اسرائیل در تلاش است با تسری موج ایرانهراسی و بازتاب گسترده آن در رسانههای جریان غالب، سطح مطالبات طرف غربی در مذاکرات را افزایش داده و عملا احتمال موفقیت آن را از اینکه هست نیز کمتر کند.

تغییر در شرایط بینالمللی پس از حصول توافق ژنو از یکسو و نگرانی نتانیاهو از تمایل شدید بنگاههای اقتصادی غربی برای توسعه روابط اقتصادی با ایران که میتواند آسیبی جدی به تحریمهای یکجانبه غرب علیه جمهوری اسلامی وارد کند، تلآویو و سران تندروی آن را بر آن میدارد که از هر ابزاری علیه ایران استفاده کنند و سناریوسازیهای خبری علیه کشورمان از این جمله است.

بنا بر برخی گزارشها، کشتی توقیف شده حامل چند فروند موشک ساخت سوریه از نوع «خیبر» بوده است که با برد حدود ۱۰۰ کیلومتر بهراحتی میتوانند از نوار غزه تلآویو را هدف قرار داده و همچون جنگ ۳۳ روزه لبنان، از میان تدابیر پدافندی رژیم صهیونیستی عبور کنند. اگرچه ایران حامی مقاومت اسلامی است و نیازی هم به مخفی کردن حمایت خود از جریان مقاومت نمیبیند اما قطعا برای ارسال کمکهای خود برای مقاومت از چنان مسیر ناامنی استفاده نمیکند که تلآویو یا متحدانش بتوانند آن را رهگیری کرده و توقیف کنند.

آنهایی که با توانمندیهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران آشنایی دارند به خوبی میدانند که اگر واقعا ایران در این برهه از زمان یا هر برهه دیگری از زمان، قصد ارسال محمولهای به نوار غزه را داشت، دست مامورین امنیتی رژیم صهیونیستی به آن نمیرسید.

علیرغم سناریوسازی اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران، امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان ادعای رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد و گفت: «عبور یا حرکت کشتی حامل سلاح از ایران به سوی غزه هیچگونه واقعیت و وجود خارجی ندارد.» وی همچنین طرح اینگونه مطالب را مبتنی بر دروغپردازیهای تکراری و بیپایه و اساس و رسانههای صهیونیستی برشمرد.

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت یازدهم نیز در واکنش به ادعای مقامات رژیم صهیونیستی در صفحه خود در توئیتر چنین نوشت: «یک کشتی ایرانی حامل سلاح برای غزه! توقیف شده دقیقا در زمان برگزاری کمپین ضدایرانی ایپک! این تصادفی جالب است یا تکرار دروغهای شکستخورده؟»

در نقطه مقابل، کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا که پس از حصول توافق ژنو نیز، تفاسیر بسیار غریبی از آن ارائه کردهاند از فرصت ایجاد شده توسط مقامات و رسانههای صهیونیستی نهایت استفاده را به عمل آورده و بر موج ایرانهراسی دامن زدند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن تأیید میکند که اسرائیل یک فروند کشتی حامل سلاحهای ایران به غزه را توقیف کرده است. وی افزود آمریکا جزئیاتی که اسرائیل منتشر کرده را تأیید میکند.

در همین شرایط سخنگوی کاخ سفید هم در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره مدعیات اخیر گفت: «این اقدامات غیرقانونی برای جامعه جهانی قابل قبول نیستند.»

این مقام آمریکایی افزود که واشنگتن هنوز مشکلات زیادی با ایران دارد و ایران حامی سازمانهای تروریستی و منشأ رفتارهای نادرست در منطقه است. وی ادعا کرد مشاوران اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی برای توقیف این کشتی با یکدیگر همکاری کردهاند.

این موج ایرانهراسی در شرایطی که نمایندگان ایران و ۱+۵ در وین در حال گفتگو هستند، چه معنی مشخصی میتواند داشته باشد؟ آیا جز آنست که صهیونیستها برای شکست مذاکرات و طرح زیادهخواهی طرف غربی در آن برنامهریزی کردهاند و واشنگتن نیز طبق معمول با نوای آنها همنوا شده است؟

مجموعه اهدافی که رژیم صهیونیستی با این اقدام در افکار عمومی و مذاکرات ایران و ۱+۵ دنبال میکند را شاید بتوان چنین دستهبندی کرد:
۱- اسرائیل بهدنبال آن است که وانمود کند این ایران است که بهرغم توافق ژنو، از فضای حسن نیت خارج شده است و بنابراین نمیتوان به این کشور اعتماد کرد؛
۲- تلآویو با اقدام اخیر طرح مساله توانمندی موشکی ایران در مذاکرات جامع را همچون یک الزام جلوه خواهد داد؛ مسالهای که طرف ایرانی اعلام کرده که در خصوص آن مذاکره نخواهد کرد؛
۳- در شرایطی که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده همچنان تلاشهای خود را برای سازش اسرائیل و تشکیلات خودگردان ادامه میدهد، نتانیاهو بار دیگر فرصت این را خواهد یافت تا در افکار عمومی این تلاشها را به حاشیه براند؛
۴- کنگره آمریکا که به شدت به لابیهای صهیونیستی متمایل است در آستانه انتخابات کنگره فرصت آن را خواهد یافت تا بار دیگر اقدامات ضدایرانی خود را توسعه داده و بر طبل قطعنامههای جدید بکوبد.

به قول بیبیسی، یک ماه پیش از آنکه ایران توسط جورج دابلیو بوش، ضلعی از محور شرارت خوانده شود هم ادعای کشف یک کشتی حامل سلاح ایرانی مطرح شده بود. باید دید اینبار این ادعا چه نتایجی را در بر خواهد داشت؟

نظر شما
پربیننده ها