شهبازی:

اسناد ایثارگران میراث مشترک بشری محسوب می‌شود

مدیرکل جمع‌آوری، نگهداری و تنظیم آثار بنیاد شهید و امور ایثارگران، "سرگذشت پژوهی" را شامل آنچه ایثارگر از خود به جای گذاشته یا دیگران برایش ساخته‌اند معرفی و این روش را اصلی‌ترین روش گردآوری اسناد و آثار شهدا عنوان کرد.
کد خبر: ۱۳۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۰ - 22July 2013

اسناد ایثارگران میراث مشترک بشری محسوب می‌شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، محبوب شهبازی، فعالیت این مرکز در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را مطلوب توصیف کرد و افزود: از سال 76 تا 83 فعالیتهای خوب و مطلوبی انجام گرفت ولی بحث معیشتی و درمان اجازه ورود گسترده به کارهای فرهنگی را نمیداد و حرکت از رویه خدماتی به رویه فرهنگی سخت و زمانبر بود در حالی که ماهیت و فلسفه وجودی بنیاد مسایل فرهنگی است که در نهایت منجر به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت میشود.

وی ادامه داد:از سال 83 برنامه گردآوری اسناد و آثار متعلق به شهدا در دستور کار قرار گرفت که این طرح اولیه به اسم طرح "مشعل شهادت" مشهور است. علاوه بر این طرح که ویژه گردآوری وصایای شهدا بود، طرحهای دیگری مانند "روایت عشق" به منظو گردآوری خاطرات شهدا، «راویان نور» برای دستیابی به آثار دیداری و شنیداری، آثار شهدای دانشآموز و دانشجو انجام شد که آخرین دستاورد آن تالیف کتاب ارزشمند "فرهنگ اعلام شهدای دانشجو" بود که بهترین اثرپنج سال اخیر بنیاد نیز شناخته شده است.
 
شهبازی اسناد مربوط به ایثارگران را به مثابه حافظه دوران دفاع مقدس به عنوان میراث فرهنگی رزمندگان و در سطحی بالاتر به عنوان میراث مشترک بشری دانست و بیان کرد: این اسناد باید ثبت و ضبط شده و به نسلهای بعدی منتقل شود که مرکز اسناد ایثارگران با کمک تمامی دستاندرکاران میکوشد تا این وظیفه خطیر را به نحو احسن به انجام برساند.
 
وی اظهار کرد: خانواده، سازمان محل خدمت، محل اعزام شهید، محل تحصیل شهید از جمله هشت منبع اصلی و همچنین دوستان، هم محلیها و فامیلهای دور و نزدیک و مواردی از این دست از منابع فرعی برای گردآوری اسناد و آثار شهدا تعریف شدهاند که طی این سالها مورد استفاده این اداره کل قرار گرفتهاند.
 
شهبازی گفت: از 270 هزار ایثارگر مورد مطالعه بیش از هشت میلیون سند از قبیل وصیتنامه، نامه، خاطره، مناجاتنامه، دلنوشته یا مطالبی که دیگران در رابطه با شهید و یا خاطراتی که درباره شهید نوشته بودند به دست آمده که همگی مستندسازی و گلچین شدهاند.
 
وی خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از ظرفیت قانونی به منظور یکپارچهسازی تمامی آثار و اسناد فرهنگی شهدا و ایثارگران، استفاده از توان و امکانات مادی و معنوی خانوادههای شاهد و ایثارگران و نیز جلب مشارکت سازمانها، نهادها،ارگانهای دولتی و غیردولتی خط مشیهایی است که این اداره کل برای انجام بهتر کار جمعآوری، نگهداری و تنظیم آثار بنیاد به آنها توجه دارد.
 
شهبازی مرکز اسناد بنیاد را معتبرترین مرکز اسنادی در حوزه دفاع مقدس دانست که تمامی اسناد آن برطبق استانداردهای بینالمللی و رطوبت و دمای کاملاً صحیح آرشیو شدهاند و گفت: 75 هزار مورد از اسناد شهدا به صورت کاملاً بومی و ایرانی مثل پوست پیاز، انار و چای بازسازی و احیا شدهاند و تاکنون 23 موزه استانی دفاع مقدس از این آثار بهرهمند شده است.
 
وی در پایان اظهار کرد: اگرچه فرآیند کار بسیار سخت و طاقتفرسا بود اما دیدار با خانوادههای شهدا و استفاده از رهنمودهای آنها سختیها را به امید و انگیزه برای ادامه راه تبدیل کرده است.
نظر شما
پربیننده ها