محمدرضا زائری در آئین رونمایی کتاب "همت":

تولید محتوا مهمترین تعهد فرهنگی امروز ما است

مدیر موسسه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی گفت: شاید به جرأت بتوان گفت یکی از مهمترین ضرورت‌ها و تعهدات فرهنگی امروز ما ـ متولیان فرهنگی، سیاستگذاران، نویسندگان، هنرمندان ونخبگان فردی در مقابل نسل جوان تولید محتوایی است.
کد خبر: ۱۳۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰ - 09March 2014

تولید محتوا مهمترین تعهد فرهنگی امروز ما است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "محمدرضا زائری" مدیر موسسه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی عصر دیروز در آئین رونمایی از کتاب "همت" در محل خبرگزاری ایبنا اظهار کرد: سرعت و شتاب تحولات اجتماعی و ماهیت تغییرات فرهنگی که با رسانههای نوین و سبک جدید زندگی رخ میدهد بیش از پیش در شکاف و فاصله فرهنگی و اجتماعی نسلها آشکار میشود و اگر پیش از بروز چنین شکافی چندین نسل زمان میخواست اینک حتی به یک نسل هم نمیرسد.

وی افزود: شاید به جرأت بتوان گفت یکی از مهمترین ضرورتها وتعهدات فرهنگی امروز ما ـ متولیان فرهنگی، سیاستگذاران، نویسندگان، هنرمندان ونخبگان فردی در مقابل نسل جدید تولید محتوایی است که فارغ از دیدگاههای سیاسی یا مواضع اعتقادی یا سلیقههای فرهنگی، نسل جدید را به گذشته خودش پیوند دهد، هویت اورا حفظ کند و به او تشخص و تمایز ببخشد.
 
زائری با بیان اینکه مخاطبان نسل جدید بیآنکه بدانند وبخواهند، از ما انتظار دارند برای حفظ یکپارچگی و پیوند هویت فرهنگی و اجتماعی آنان با ریشهها و اصل و اساس و خاستگاهشان کالاهایی فرهنگی عرضه کنیم، ادامه داد: باید در عرصه ادبیات و هنر آثاری پدید آوردیم که تجربههای گرانسنگ و خاطرههای مشترکی را که به قیمت خون و جان پدران و مادرانشان شکل گرفته است به آنان منتقل کند.
 
مدیر موسسه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تصریح کرد: در این جایگاه و از این زاویه دید دیگر نه نغمه شورانگیز "ای ایران" تنها به حسین گل گلاب تعلق دارد و نه شیرینی فال حافظ تنها سهم شیرازیهاست. اینجا داشتهها و سرمایههای ملت و یک تاریخ و یک سرزمین میراث معنوی همه فرزندان آنها به شمار میرود و حفظ و صیانت از این میراث و انتقال صحیح آن به آیندگان وظیفهای اساسی است.
 
وی با اشاره به کتاب "همت" نوشته محمد عزیزی خاطرنشان کرد: اثرخواندنی و ارزشمند "همت" که در سه کتاب فصول گوناگونی از داستان زندگی قهرمان بزرگ معاصر ایران شهید حاج محمد ابراهیم همت را روایت میکند، این تعهد و رسالت تاریخی را به انجام رسانده و چیزی به ادبیات غنی معاصر ما افزوده که بیتردید ارزش و تاثیرفراوان خواهد داشت.
 
زائری افزود: محمد عزیزی با نگارش این اثر تصویری تماشایی و چشم نواز از این شخصیت بزرگ و ملی رسم کرده که به راحتی با مخاطب عمومی ارتباط برقرار میکند و مخصوصاً جوانترهایی که چندان با این شخصیت ممتاز آشنا نیستند میتوانند به خوبی او را درک کنند و به فهم انگیزهها، دغدغهها و مسایل روحی و درونی او نزدیکترشوند.
 
وی ادامه داد: محمد عزیزی با تلاشی قابل ستایش و همتی بلند طی سالهای طولانی همه اسناد و مدارک موجود درباره این شخصیت بزرگ را با دقت مرور کرده و به تعبیر خودش قطعههای پراکندهای از این تصویر تابناک را کنار هم قرار داده است تا در نهایت مجموعهای تقریبا منسجم و یکپارچه با قلمی شیرین و نرم درباره او به مخاطبان نوعرضه کند و این همت محمد عزیزی را باید آفرین گفت.
 
وی به روایت خاص عزیزی از این شخصیت تاریخی و انقلابی اشاره کرد و یادآور شد: عزیزی در مقدمه کتاب خود در توصیف شخصیتی چون همت می نویسد: کسانی که "او فقط نامی شنیدهاند و یا حداکثر هر روز ازاتوبان او رد میشوند بدون آنکه بدانند به راستی این مرد که بوده است؟ ما و نسل امروز ما بیش از این حرفها نیازمند شناختن امثال شهید محمد ابراهیم همتاست"
 
زائری اذعان داشت: بدین ترتیب "همت" عزیزی برای مخاطب شخصیتی ملموس و قابل فهم میشود که نزدیکتر و آشناتر است و او در مسیر همراهیاش رد این کتاب چارهای جز دوست داشتنش ندارد و باید به احترام در مقابل عظمت و خلوص و صفایش سر خم کند و لاجرم این "همت" را آفرین میگوید و میستاید.
 
مدیر موسسه فرهنگی سرچشمه با اشاره به قلم روان محمد عزیزی تصریح کرد: محمد عزیزی با قلمی روان هم نمادهایی را درمقابل چشم مخاطب قرار میدهد تا به مفاهیم و محتواهایی معنوی مورد نظر خود برسد وهم با پرداخت تصاویری عینی از زندگی روزمره و مادی و عادی قهرمانان داستانش خود را از گرفتاری در ورطههای پیچ در پیچ سمبولیسم و نمادگرایی نجات میدهد و با زبانی متعادل و میانه رو شخصیت او را ترسیم میکند.
 
زائری ارائه تصاویری ملموس از زندگی را دیگر ویژگی این کتاب دانست و تصریح کرد: در لابلای صفحات کتاب با تصاویری متفاوتروبروییم، از عقربهای داخل خانه که پای رختخواب بچهها میگردند تا موشهای داخل داخل سنگر که غذای رزمندهها را میخورند. از ترسیم دقیق وضع داخلی زندگی خانواده فرماندهان در مجتمع مسکونی تا رابطه صمیمی و عاطفی و عمیق میان این قهرمانان باهمسر و فرزاندانشان.

وی افزود: تصویر سینمایی و شاعرانه لحظات شهادت و عروج این قهرمان بزرگ نیز درست در همین قاب دیده میشود. از یک سو موتور و انفجار و گلوله وترکش است و از سوی دیگر بانویی سبد به دست که در کنار جاده ایستاده و سفره هفت سین و سری که بر گردن بریده نمیگذارند و امانتی که باز میگردانند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار