تحریم هواپیمایی ایران اقدامی سیاسی و ضد حقوق بشری است

امریکا بر خلاف شعارهای سیاست خارجی خود با اعمال تحریم های غیر قانونی در مورد فروش قطعات هواپیما و صنعت هواپیمایی ایران، حقوق بشر و قوانین بین المللی در مورد صنعت هواپیمایی را نقض می کند.
کد خبر: ۱۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸ - 23July 2013

تحریم هواپیمایی ایران اقدامی سیاسی و ضد حقوق بشری است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، اعمال تحریم هواپیمایی و قطعات هواپیما علیه ایران در دو دهه اخیر نشان داده است در حالی که دولت امریکا خود را منادی حقوق بشر و توجه به قوانین بین المللی معرفی کرده است، این کشور با اعمال این تحریم های غیرقانونی منجر به نقض گسترده حقوق بشر و بی توجهی به حقوق بین الملل در زمینه حمل و نقل هوایی شده است.


آمریکا با تکیه بر اهرم تحریم در چند دهه گذشته تـلاش داشـتـه مـانـع از بهرهمندی ایران از برخی فرصتهای مهم اقتصادی و سیاسی شود و ورود ایران را به برخی میادین و بازارهای پر رقابت تجارت با مشکل مواجه سازد. در عرصهای که سیاست، اقتصاد و حتی فرهنگ کشورها اکنون به سمت جهانی شدن پیش میروند، تحریمها میتوانند تأثیرگذارتر از گذشته باشند و با اعمال تحریم هایی در زمینه های مختلف سعی داشته است فشارهای اعمالی به ایران را با هدف تغییر رفتارهای آن افزایش دهد.


انگیزه های سیاسی باعث اعمال تحریم هواپیمایی ایران شده است


در واقع می توان گفت که به دلیل مخالفت ایران بعد از انقلاب اسلامی با هژمونی امریکا در عرصه جهانی و منطقه ای و همچنین قدرت روبه رشد ایران، امریکا در دو دهه اخیر در پی آن بوده است که درکنار سایر تحریم های اعمالی علیه ایران همانند تحریم های اقتصادی، محدودیت هایی نیز در زمینه هواپیمایی برای کشورمان ایجاد نماید که هدفی جز تحت فشار قرار دادن ایران را تعقیب نمی کند و این موضوعی است که سیاسی بودن اینگونه تحریم ها را آشکار می کند.

همچنین با توجه به روح معاهدات بین المللی و اسناد سازمان های تخصصی در مورد حمل و نقل هوایی همانند اسناد و قوانین مربوط به ایکائو، نباید هیچ محدودیتی در رابطه با حمل و نقول هوایی غیرنظامی دیگر کشورها ایجاد نمود. در حالی که امریکا با اعمال تحریم هواپیمایی و ممنوعیت فروش قطعات هواپیماهای غیرنظامی آشکارا این قوانین را نقض نموده است. لذا با سیاسی دانستن این تحریم ها می توان گفت این تحریمها مغایر حقوق بینالملل بوده و از نظر عرف بینالمللی یک عمل خصمانه است و دولت آمریکا به نادرستی از یک ابزار غیردیپلماتیک در رابطه با ایران با اهداف سیاسی استفاده کرده است.

تحریم هواپیمایی ایران ناقض قوانین بین المللی است

گفتنی است در سال 1346، کشورهای جهان سازمان جهانی ایکائو و یاتا را که مخصوص خطوط هوایی پرواز هستند، به وجود آورده و بر اساس پیمان 96 مادهای ایکائو، این سازمان وظایفی نظیر حفظ جان انسانها، حفظ امنیت هوایی و کمک به توسعه صنعت هواپیمایی و همکاری شرکتها و جلوگیری از رقابت بینالمللی ناسالم را برعهده دارد.

افزایش امنیت در حمل و نقل بین المللی با تلاش های خطوط هوایی در جهت به دست آوردن ناوگانی جدید و
ایمن میسر می باشد. با بررسی حقوقی مفاد قانون تحریم به این نتیجه می رسیم که تحریم های هوایی علیه
کشورمان با روح و متن کنوانسیون هواپیمایی بین المللی مطابق نمی باشد. بنابراین از ایکائو به عنوان سازمان تخصصی سازمان ملل انتظار می رود که فشارهای عمومی بین المللی را بر ایالات متحده به عنوان عضوی از کنوانسیون در خصوص حذف تحریم ها اعمال نماید.

در واقع در حالی که به دلایل مختلفی مانند سیاست های دفاعی کشورها می توانند از فروش هواپیماههای نظامی به برخی کشورهای دیگر خودداری کنند، ولی با توجه به قوانین بین المللی موجود و روح و هدف سازمان های بین المللی مانند ایکائو، اعمال محدودیت برای فروش قطعات هواپیماهای مسافربری علیه ایران توسط امریکا را می توان عملی خلاف حقوق بین الملل و سیاستی خصمانه توصیف نمود که با پیامدهای حقوق بشری نیز همراه می باشد.

نقض حقوق بشر و تلفات انسانی ناشی از تحریم حمل و نقل هوایی ایران

از آنجا که تحریم صنعت هواپیمایی هر کشور منجر به محدودیت هایی برای آن مانند فرسودگی هواپیماها خواهد شد، این امر می تواند پیامدهایی مانند کاهش امنیت پروازی این هواپیماها و در نتیجه به خطر افتادن جان مسافران آنها را در پی داشته باشد. این موضوع در مورد ایران و پیامدهای تحریم های اعمال شده علیه کشورمان قابل مشاهده است؛ بدین نحو که به دلیل فرسودگی برخی هواپیماها به دفعات شاهد سقوط و ایجاد مشکلاتی در حمل و نقل هوایی ایران بوده ایم که باعث از دست رفتن جان تعداد زیادی از افراد بی گناه شده است.
در این رابطه شایان توجه است که آمریکا از اول انقلاب، ورود هرگونه قطعات هواپیمایی آمریکایی مثل بویینگ به داخل ایران را تحریم کرد و این در حالی است که این هواپیما، هواپیمای مسافربری است نه نظامی؛ پس با این وجود با توجه به کشته شدن افراد زیادی در نتیجه فرسودگی هواپیماهای ایران و تحریم های اعمل شده توسط امریکا، جایگاه تحریم قطعات هواپیما در بحث حقوق بشر کجاست؟

در این رابطه این نکته شایان ذکر است که سیاستهای آمریکا در اعمال تحریم و متعاقب آن سقوط هواپیماهای ایران در سالهای گذشته بیش از 1700 کشته بر جای گذاشته است. با توجه به ماهیت قوانین بین المللی و درنظر داشتن تلفات ناشی از تحریم های هواپیمایی ایران می توان گفت تحریم حمل و نقل هوایی ایران و قطعات مربوط به آن با مبانی حقوق بشر منافات داشته است و امریکا به عنوان مجری و عامل این تحریم ها بیشترین مسئولیت را در نقض حقوق بشر در این رابطه دارا می باشد و ایکائو و دیگر نهادهای بینالمللی باید این مسأله را تفهیم کنند که تحریمهای هواپیمایی یکی از مصادیق بارز اقدامات علیه بشریت است که واهی بودن شعارهای امریکا در رابطه با رعایت حقوق بشر را نشان می دهد.

در زمان شاه نیز محدودیت های در زمینه فروش هواپیما به ایران وجود داشت

شایان ذکر است که ایجاد محدودیت برای صنعت هواپیمایی ایران از سوی امریکا مربوط به چند دهه اخیر نمی باشد و در دوران شاه نیز علی رغم وابستگی ایران به امریکا و روابط سیاسی نزدیک دو طرف این محدودیت ها به نحوی دیگر اعمال می شد که از نمونه های آن می توان به مخالفت امریکا با فروش آواکس به ایران اشاره داشت.
بدین نحو که در سالهای 54 و 55 ایران سفارشی برای 7 فروند آواکس به امریکا ارائه نمود که با مخالفت کنگره ی آمریکا مواجه شد. موضوع فروش تجهیزات پیشرفته به ایران برای خود آمریکا نیز به مشکلی تبدیل شده بود سنا مخالف فروش آواکس بود و دولت موافق در نهایت در سال 56 کنگره ی آمریکا رسما مخالفت خود را با این امر اعلام داشت.
 
بنا بر این دولت کارتر که هنوز موافق فروش آواکس به ایران بود برای راضی کردن کنگره اقدام به برداشتن یکسری از سیستم های حساس از روی نمونه ی اصلی آواکس نمود و شاه نیز چون چاره ای نداشت این اقدام را پذیرفت (شایان ذکر است ارزش هر آواکس در آن زمان 135 میلیون دلار بود).
 
البته نکته قابل ذکر در این رابطه این است که آواکس ها هیچگاه به ایران تحویل نگردید چون تاریخ تحویل آنها 1360 بود و در سال 57 انقلاب شد در نتیجه آواکس ها به عربستان تحویل داده شد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار