معصومه عیوضی مطرح کرد

لزوم نزدیک شدن سلیقه داوران و نویسندگان در جایزه ادبی یوسف

برگزیده ششمین جشنواره سراسری داستان کوتاه دفاع مقدس گفت: عملکرد مسئولین برگزار کننده جایزه ادبی یوسف در زمینه اطلاع رسانی بسیار خوب بوده است.
کد خبر: ۱۳۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷ - 09March 2014

لزوم نزدیک شدن سلیقه داوران و نویسندگان در جایزه ادبی یوسف

معصومه عیوضی، نویسنده داستان «پرنده و خاکریز» و برگزیده ششمین جشنواره سراسری داستان کوتاه دفاع مقدس (جایزه ادبی یوسف) در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: یکی از اهداف بزرگ این جشنواره  تولید و نشرداستان در زمینه دفاع مقدس است که تاکنون این جشنواره توانسته است اهداف خود را به خوبی دنبال کند.

وی افزود: داستان «پرنده و خاکریز» درباره یک پرنده است که بال او زخمی شده و توسط یک رزمنده مداوا  می شود و پس از بهبودی پرواز می کند و می رود. این پرنده چند ماه بعد در حالی که شیمیایی شده نزد آن رزمنده باز می گردد و او را از خطر شیمیایی شدن منطقه آگاه می کند.

عیوضی تصریح کرد: در هر شش دوره جایزه ادبی یوسف شرکت کرده و در سه دوره از آن موفق به دریافت جایزه شده ام در حوزه انقلاب و دفاع مقدس داستانهای دیگری هم به نگارش در آوردم که برخی از آنها مورد تقدیر قرار گرفته است، به عنوان مثال هم داستان «آدمک» و هم داستان «عقربه ها خوابشان می آید» در جشنواره انقلاب مورد تقدیر قرار گرفت.

وی ادامه داد: اگر نویسندگان ما آگاهی کاملی در مورد انتظارات داوران این گونه جشنواره ها داشته باشند بهتر می توانند داستان های خود را به نگارش در بیاورند. من برای این جشنواره سه داستان فرستادم اما درست آن داستانی انتخاب شد که من اصلا انتظارش را نداشتم، این نشان می دهد که فاصله زیادی بین انتظارات داوران و سلیقه نویسندگان وجود دارد که بهتر است این فاصله برداشته شود.

معصومه عیوضی که با داستان کوتاه "ماموریت" در جشنواره ادبی «هشت» شرکت کرده و حائز رتبه اول شده است در خصوص این داستانش نیز گفت: مهمترین ویژگی داستان"ماموریت" واقعی بودن آن است، این داستان به اتفاقی که برای یک فرمانده جنگی در سردشت افتاده است اشاره دارد و توضیح می دهد که چگونه این فرد توانسته است با تاسی ازفضائل اخلاقی  حضرت ثامن الائمه به عنوان یک الگو برای مردم سردشت معرفی شود. این فرد که اصالتا همدانی است به عنوان یک فرمانده جنگی در سردشت فعالیت داشته و از سوی مردم سردشت لقب «فرمانده قلب ها» را دریافت کرده است.
 

نظر شما
پربیننده ها