موافقت کنگره امریکا با ارسال کمک نظامی به شورشیان سوریه

در صورتی که شورشیان سوریه این کمک ها را دریافت نمایند شاهد افزایش خشونت ها و کشته شدن افراد زیاد دیگر در سوریه خواهیم بود و این امری است که دولت امریکا در شعارها و ژست های سیاسی مخالفت خود را با این روند اعلام می کند.
کد خبر: ۱۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰ - 23July 2013

موافقت کنگره امریکا با ارسال کمک نظامی به شورشیان سوریه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، پس از تصمیم دولت امریکا مبنی بر ارسال کمک های نظامی مستقیم به شورشیان سوریه و به دلیل نگرانی از پیروزی های ارتش این کشور در مقابل شورشیان، کنگره امریکا نیز موافقت خود را با ارسال این کمک ها اعلام نمود.


در حالی که از آغاز بحران در سوریه دولت امریکا به همراه متحدان غربی و عربی خود همواره با اعمال فشار بر دولت سوریه از مواضع شورشیان این کشور حمایت کرده است، در هفته های اخیر در پی آن بوده است که نقش مستقیم تری در بحران ایفا نماید.
 
در این راستا، با وجود مخالفت برخی سناتورهای امریکا با دخالت مستقیم این کشور در بحران سوریه، کنگره امریکا موافقت خود را با تصمیم دولت مبنی بر ارسال کمک های نظامی مستقیم برای شورشیان اعلام کرد.
 
در واقع از زمان آغاز ناآرامی ها در سوریه امریکا به روش های مختلف مانند اعمال تحریم های یکجانبه علیه دولت سوریه و یا اعمال فشار بر دولت سوریه از طریق سازمان های بین المللی و منطقه ای به دنبال تضعیف و منزوی کردن دولت این کشور برآمده است و بدین نحو نقش مهمی در کمک به شورشیان ایفا کرده است.
 
از دیگر نمودهای بارز نقش امریکا در کمک به شورشیان می توان به مذاکرات آن با کشورهای منطقه برای دخالت در بحران سوریه و تسلیح شورشیان اشاره داشت که تلاش داشته است مواضع شورشیان را در سوریه علیه دولت این کشور تقویت نماید.
 
اما آنچه در دوره کنونی شایان توجه می باشد به این موضوع برمی گردد که پس از پیروزی های ارتش سوریه در مقابل شورشیان این کشور در ماه های اخیر به خصوص عملیات های آن در دمشق و القصیر، دولت امریکا طی تصمیمی اعلام کرده بود که برای تقویت مواضع شورشیان سوریه قصد دارد با ورود مستقیم به بحران، کمک های نظامی خود را برای شورشیان ارسال نماید.
 
اما با گذشت بیش از یک ماه از اتخاذ این تصمیم توسط دولت باراک اوباما، به دلیل مخالفت های کنگره و نگرانی آنها از مسلح شدن بیشتر گروه های تندرو که ممکن است منافع امریکا را در آینده تهدید نمایند، هنوز این تصمیم اجرایی نشده است.
 
رویترز در این باره نوشت: پس از مذاکرات و اعمال فشارهای مختلف به کنگره، مایک راگرز رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرد که مجلس نمایندگان و سنای این کشور موافقت خود را با تصمیم دولت باراک اوباما اعلام کرده است و دولت می تواند با رعایت مسائلی کمک های نظامی خود را برای شورشیان روانه کند.
 
در این رابطه آنچه مهم به نظر می رسد به پیامدهای اجرایی شدن این تصمیم برمی گردد. بدین نحو که در وهله نخست در صورتی که شورشیان سوریه این کمک ها را دریافت نمایند شاهد افزایش خشونت ها و کشته شدن افراد زیاد دیگر در سوریه خواهیم بود و این امری است که دولت امریکا در شعارها و ژست های سیاسی مخالفت خود را با این روند اعلام می کند.
 
اما نکته مهم دیگر به این مساله برمی گردد که با توجه به نفوذ القاعده در میان شورشیان سوریه و مواضع رادیکال بیشتر گروه های شورشیان که در موضوعات منطقه ای نیز مخالف سیاست های امریکا می باشند، در صورتی که آنها این کمک ها را دریافت نمایند به طور یقین در آینده نه چندان دور از این کمک ها برای ضربه زدن به منافع امریکا در منطقه استفاده خواهند کرد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار