کمک ۴۲۹ میلیون دلاری امریکا به سامانه موشکی گنبد آهنین

امریکا و اسرائیل توافقنامه‌ای امضا کرده‌اند که بر مبنای آن ۴۲۹ میلیون دلار از پول مالیات دهندگان امریکایی برای هزینه روی سامانه موشکی گنبد آهنین، "هرچه سریع‌تر در اختیار اسرائیل قرار خواهد گرفت".
کد خبر: ۱۳۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵ - 12March 2014

کمک ۴۲۹ میلیون دلاری امریکا به سامانه موشکی گنبد آهنین

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، به گفته پنتاگون این توافقنامه هفته گذشته با هدف «ادامه حمایت از ساخت سامانه تسلیحاتی گنبد آهنین» و همچنین فراهم آوردن فرصتهایی برای صنعت امریکا به منظور «دریافت فرصتهای تولید مشترک برای بخشهای گنبد آهنین» امضا شد.

بنا بر گزارش پرستیوی، مجلس نمایندگان امریکا در تاریخ ۴ مارس نیز لایحهای تصویب کرد که در آن اسرائیل یکی از «شرکای راهبردی اصلی» امریکا خوانده شد؛ این لایحه همچنین گسترش روابط نظامی واشنگتن و تلآویو را خواستار شد.

این قانون که با ۴۱۰ رای موافق و یک رای مخالف به تصویب رسید، همچنین گسترش ارسال تسلیحات و فناوریهای نظامی امریکا به اسرائیل را خواستار است و کنگره امریکا را به افزایش کمک مالی به سامانه موشکی گنبد آهنین اسرائیل موظف میکند.

هفته گذشته گزارشهایی منتشر شد مبنی بر آنکه کمک مالی به سامانه موشکی اسرائیل از بودجه سال مالی ۲۰۱۵ باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا حذف شده است.

با وجود این، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) که قدرتمندترین لابی حامی رژیم صهیونیستی در آمریکاست به خبرگزاریهای اسرائیلی گفت کمک مالی به این سامانه موشکی به قوت خود باقی است و این گروه برای حصول اطمینان از باقی ماندن میزان کمکهای مالی در سطح سال گذشته در تلاش خواهد بود.

آیپک همچنین اعلام کرد این کنگره است که درباره سطح کمک مالی تصمیم میگیرد و نه رئیس جمهور امریکا.

اسرائیل در حال حاضر سالیانه میلیاردها دلار از امریکا دریافت میکند. بر اساس یک توافقنامه ۱۰ ساله بین واشنگتن و تلآویو که سال ۲۰۰۷ به امضا رسید، ۳۰ میلیارد دلار از پول مالیات دهندگان امریکایی راهی اسرائیل میشود.

کمک نظامی سالیانه امریکا بر اساس توافقنامه موجود تا سال ۲۰۱۷، از ۲.۴ میلیارد دلار به ۳.۱ میلیارد دلار افزایش پیدا میکند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار