حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی:

گزینه روی میز ما، قدرت نرم جمهوری اسلامی است

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: قدرت جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر قدرت نرم افزاری بوده است و گزینه روی میز ما، قدرت نرم جمهوری اسلامی است.
کد خبر: ۱۳۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹ - 12March 2014

گزینه روی میز ما، قدرت نرم جمهوری اسلامی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از نسیم، حجتالاسلام والمسلمین "علی سعیدی" نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در گفتوگویی پیرامون تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور، فرصتها و تهدیدهای پیش روی نظام و صورت وضعیت فعلی کشور در حوزه سیاسی، فرهنگی و منطقهای به بیان نظرات خود پرداخت که متن کامل گفتوگو را با هم میخوانیم:

سپاه در خنثی کردن راهبردها و هدف گذاری قدرتهای فرا منطقهای و حامیان تروریسم در سوریه نقش خود را چگونه ایفا کرده است؟

در مجموعه جغرافیای جهان اسلام دو نگاه به اسلام از سوی جبهه استکبار ترویج و تقویت میشود؛ یکی اسلام افراطی - تکفیری و دوم اسلام سکولار؛ این در حالی است که شاهد بروز مجدد سوسیالیزم و مادی گرایی در کنار لیبرالیزم که یک جریان افسار گسیخته است، هستیم. نیروی قدس سپاه در عرصه منطقهای و جهانی ماموریتش ترویج اسلام ناب محمدی(ص) و گفتمان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری میان مسلمانان است و در این عرصه نیروی قدس به خوبی نقش خود را در زمینه انتقال فرهنگ اسلام به دنیای اسلام ایفا کرده است. آنچه که در عرصه مقاومت فلسطین و غزه تاثیر گذار بوده و در سوریه توانسته است معادله را تغییر دهد و نقشههای جبهه استکبار و سلطه را خنثی سازد، تکیه بر قدرت نرم بوده است. حال در صحنه واقعیت باید گفت آمریکاییها و اسرائیلیها که در برابر قدرت نرم در غزه و لبنان نتوانستهاند فائق آیند چگونه میخواهند در مقابل پتانسیل قوی ایران اسلامی عرض اندام کنند؟ لذا بسیار مسلم است که آنها در برابر قدرت نرم جهان اسلام نمیتوانند کاری از پیش ببرند.

مقام معظم رهبری در رهنمودهای اخیر خودشان راه علاج دشمنیها را تکیه بر توان و اقتدار ملی و پیمودن اقتصاد مقاومتی دانستند؛ به نظر شما مهمترین و قویترین اقدامات در این راستا چه میتواند باشد؟

حقیقتا نگاه مقام معظم رهبری استراتژیک است همانند طبیبی که آثار بیماری را در حال حاضر و آینده میبیند و هشدار میدهد ولی متاسفانه گوش شنوا نیست؛ اقتصاد مقاومتی تدبیر عالمانه و بسیار هوشمندانهای بود که از سوی رهبری مطرح شد؛ اینکه ما میتوانیم نیازهایمان را خودمان تامین کنیم و در مسیر استقلال و خودکفایی هستیم، تردیدی نیست، ولی یک سِری از نیازهایمان را باید از بیرون تامین کنیم و باید ببینیم که در برابر تحریمهای ظالمانهای که دشمن اعمال کرده ما چگونه باید رفتار کنیم تا بتوانیم ایستادگی کنیم. کشور چین با بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر، 155 میلیارد فوت مکعب گاز مصرف میکند، ولی ما با 75 میلیون جمعیت 155 میلیارد فوت گاز مصرف میکنیم. آیا کشور ما با این نوع مصرف میتواند در برابر استکبار مقاومت کند؟ مردم چین در رفاه نیستند، ولی ذخایر ارزی این کشور دنیا را مبهوت کرده است، برای ایستادگی در صحنه بینالمللی باید ذخیره ارزی را حفظ کرد. توسعه بی حد و حصر شهرستانها قابل قبول نیست؛ باید توسعه را هدفمند کرد و به نیازهای ضروری توجه داشت. اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت و فشار آوردن بر مردم نیست، بلکه اقتصاد مقاومتی پادزهر مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی استکبار علیه کشور است و اگر بنا باشد با تحریمهایی که از سوی دشمن علیه ما اعمال میشود، مقابله کنیم باید سیاستهای اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است را سرلوحه کار خود قرار دهیم. نقش دولت، مجلس، مردم و صدا و سیما در تحقق این امر بسیار تعیین کننده است.

در خصوص نحوه تعامل سپاه با دولت یازدهم توضیح بفرمایید؟

سپاه یک نهاد انقلابی - مردمی بوده است که در واقع در چارچوب تدابیر و سیاستهای کلان از سوی مقام معظم رهبری مسیر حرکتی خود را دنبال میکند .بنای سپاه در هر دولتی بر همکاری بوده و این همکاری تا زمانی که اصول و مبانی رعایت شده باشد ادامه داشته و حتی فراتر از درخواستی که دولتها داشتهاند همکاری کرده است؛ بخشی از مهندسی فعال سپاه در عرصه جنگ و دفاع مقدس وارد عرصهی سازندگی شده است که هر کشوری پس از جنگ اگر نتواند حداقلهای خود را تامین کند نمیتواند انقلاب و آرمانهایش را حفظ کند .براین اساس لازم بود سپاه مهندسی خود را برای کمک به ملت و دولت وارد عرصه خدمت رسانی کند، هرچند دشمن همواره تلاش کرده است تا چهرهی سپاه را در این عرصه در راستای کسب در آمدزایی به جامعه القا و معرفی کند. هدف سپاه از ورود به پروژههای مهم اقتصادی حرکت در راستای وظیفه ذاتی سپاه، یعنی دفاع از انقلاب اسلامی که عرصههای مختلفی از جمله عرصه سازندگی و پیشرفت کشور را شامل میشود با فرمان مقام معظم رهبری بوده به آن ورود پیدا کرده است. سیاست قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در انجام پروژههای ملی استفاده از ظرفیتهای موجود در نقاطی است که بخشهای خصوصی توان ورود به این پروژهها را ندارند، بوده است و در این راستا تاکنون صدها شرکت و موسسه با قرارگاه همکاری موثر و صمیمانهای داشتهاند. سخنان آقای روحانی در همایش اخیر فرماندهان و مسئولین سپاه و اظهار آمادگی سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه برای همکاری با دولت توانستند بخشی از شایعات و ذهنیات رسانههای بیگانه را در خصوص نوع تعامل دولت و سپاه با یکدیگر مرتفع سازند. ما در دولت جدید همان اصول و چارچوب را داریم و تا هنگامی که دولتها براساس این موازین حرکت کنند تمامی همکاریها را خواهیم داشت و برای دولت یازدهم هم آرزوی موفقیت در مسیر مصالح انقلاب و نظام و پیاده کردن منویات رهبری داریم و سپاه نیز در این راستا از هیچ کمکی به دولت دریغ نخواهد کرد.

ارزیابی شما از روند مذاکرات هستهای با گروه 1+ 5 و درخواست آژانس انرژی اتمی برای بازدید از صنایع دفاعی و موشکی ایران چیست؟

به قدر کافی و وافی فرمایشات مقام معظم رهبری این خطوط را ترسیم و روشن میکند که دشمن به دنبال چیست. دشمنی آنها با ما بر سر اصل دین خدا، نبوت و قرآن است؛ انقلاب ما نیزهمانند انقلاب تمامی رهبران الهی که با مستکبرین در تقابل بودهاند با آمریکا بعنوان یک قدرت استکباری، درگیر است؛ ما راهی برای سازش با استکبار نداریم. در توافقنامه ژنو، ایران به دنبال به رسمیت شناخته شدن حق غنیسازی و رفع تحریمهای ظالمانه علیه ملت خود بوده و در مقابل نیز طرف مذاکره کننده هدفی را برای خود دنبال میکند. ما دستاوردهای خود را که با حفظ تمامی ارزشهایی که طی 35 سال گذشته بدست آوردیم نباید به راحتی از دست بدهیم؛ ملتهای مسلمان در برابر آمریکا و استکبار قد علم کردهاند و قلب تپنده هدایت خیزش بیداری اسلامی که امروز در خاورمیانه اتفاق افتاده، نشات گرفته از انقلاب اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری است. امروز شاهدیم که مرز تقابل با آمریکا تبدیل به صحنه بینالمللی و منطقهای شده است تا جایی که کلینتون میگوید "من هر جا میروم نفوذ ایران را میبینم"؛ یعنی دشمنان در مورد دفاع معنوی انقلاب و نظام در فلسطین، حزب الله، بحرین و عراق با ما مشکل دارند. ملت ایران انتظار دارند که مذاکره کنندگان با قوت و تکیه بر ارزشها و فرمایشات رهبری بتوانند با شهامت و بهرهگیری از قدرت نرم انقلاب از حقوق مسلّمشان حمایت کنند و اگرچنانچه به حقوق ما احترام نگذاشتند با تکیه بر قدرت درونی خود و با استقامت، همانند 35 سال گذشته باید عمل کرده و از حقوق خودمان حمایت و دفاع کنیم.

منشا فتنههای جدید که انقلاب اسلامی را تهدید میکند، چیست؟

معتقدم که از اول انقلاب تا به امروز با چالشهایی مواجه بودهایم؛ بعنوان نمونه در دوره زعامت امام خمینی(ره) با چالشهایی مانند قضیه ی بنی صدر و منافقین مواجه بودیم و ایشان با تفکر نهضت آزادی و جبهه ملی به مقابله برخاستند. ریشه چالشها به دو نوع برداشت از حکومت دینی باز میگردد که در ذهن برخی از مسئولین وجود دارد؛ این دو نگاه در 4 حوزه سیاست خارجی، فرهنگ، اقتصاد و تیم اداره کشور سایه میاندازد. بعنوان مثال باید ببینیم که آیا درعرصه بینالملل واقعا مرزبندی ما با رژیم صهیونیستی ریشه استراتژیکی، امنیتی یا ابزاری دارد؟ آیا دفاع ما از فلسطین مقطعی، مبنایی یا ابزاری است؟ آیا ما در ارتباط با فلسطین فقط منافع ملی یا اصول دینی را رعایت میکنیم و یا هر دو باید باهم دیده شود؟ در اوایل انقلاب، اختلاف و مبنای تقابل ما با رژیم صهیونیستی بیشتر جنبه اعتقادی داشت، ولی این موضوع(تقابل با رژیم صهیونیستی) امروز علاوه بر جنبههای اعتقادی، ابعاد وسیع امنیتی و استراتژیک یافته است.

هر انقلابی باید دو کار اساسی را در کنار سایر کارها انجام دهد؛ نخست هیئت حاکم را بردارد و سپس طبقه حاکم را بردارد و اگر در تحقق این امر موفق نشود، ماندنی نخواهد بود و هنر امام خمینی(ره) این بود که هر دو مورد را انجام داد؛ هم هیات حاکمه رژیم پهلوی را ساقط کرد و هم طبقه حاکم فاسد واشرافی را برداشت. دو دیدگاه مردمسالاری سکولار و مردمسالاری دینی با یکدیگر متفاوت هستند. مردمسالاری سکولار مهمترین خصیصهاش این است که منافعش با استکبار یکی است. در پاسخ برخی از آقایانی که میگویند کشور در وضعیت بحرانی به سر میبرد باید گفت، کشور بحرانی نیست، بلکه مدیریتی میخواهد تا مردم را در شرایطی که جنگ تمامعیار با استکبار دارند مدیریت کند تا مردم در صحنه بمانند؛ لذا به بهانه بحرانی بودن کشور، نمیتوان دست از مبارزه برداشت.

نقش روحانیت در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی به ویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس چه بوده است؟

علمای طراز اول در عصر غیبت، پرچمدار گفتمان دینی و تحقق بخش رسالت انبیاء و ائمه معصومین علیهمالسلام بودهاند که مقطع تاریخی مربوط به دوران شیخ طوسی تا آیت الله العظمی بروجردی (ره) وسپس دوره حضرت امام خمینی(ره) که میراث همه علما را به منصهی ظهور رساندند و زمینه تحقق حاکمیت دینی را فراهم کردند. روحانیت بیش از هزار سال است که این نقش را عهدهدار بوده و در این راستا ارتباط تنگاتنگی با مردم در ارائه خدمات دینی برقرار کرده است. در تاریخ معاصر نقش روحانیت در راستای تحقق حاکمیت دینی بسیار پررنگتر از دورههای دیگر بوده است؛ بعنوان مثال در قرارداد رویتر به نقش "ملا علی کنی"، در جنبش تنباکو به نقش "میرزای شیرازی"، در نهضت مشروطیت به نقش "شیخ فضل الله نوری" و در نهضت ملی ایران به نقش "آیت الله کاشانی" و "نواب صفوی" و در ادامه به نقش امام خمینی(ره) بعنوان یک عالم برجسته و مرجع طراز بالا میتوان اشاره کرد. در زمان جنگ روحانیون برجسته طراز اول و شهدای محراب بودند که در مقاطع مختلف به جبهه میرفتند و در تقویت روحیه رزمندگان به ایفای نقش اساسی خود میپرداختند. در کنار آنها نیز روحانیون دیگری از طریق حوزههای علمیه و مراکز حوزوی در قالبهای متفاوت به جبهه اعزام میشدند و گروه دیگر نیز روحانیونی که بعنوان نماینده ولی فقیه و یا مسئول عقیدتی سیاسی ارتش و دیگر نیروهای مسلح همراه یگانها بودند. ما در حال حاضر بیش از4000 روحانی شهید شناسایی شده داریم که سرآمد این روحانیون شهید آیتالله شیخ "فضلالله محلاتی" نماینده حضرت امام خمینی (ره) در سپاه بود که درتاریخ یک اسفند سال 64 در حرکت به سمت جبهه جنوب با شلیک ناجوانمردانهی جنگنده دشمن به هواپیمای حامل آنان و تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی مسئولین دیگر به شهادت رسیدند.

روحانیت در عرصه جهاد فرهنگی و مقابله با جنگ نرم چگونه عمل کرده است؟

دوره امام خمینی (ره) دوره جنگ سخت بود، لذا در ادبیات گفتمانی ایشان سخنی از جنگ نرم را نمیبینیم. با اتمام جنگ تحمیلی شیوههای دشمن از جنگ سخت به جنگ نرم تغییر پیدا کرد؛ اصطلاحاتی مانند تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم را در دوره پس از امام(ره) درادبیات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) شاهد هستیم. امام خمینی(ره) یک سری رهنمودهای کلی و اصولی داشتند که مقام معظم رهبری نیز بر روی همان اصول ایستادهاند، این اصول ثابت بوده و باید همگان بویژه سیاستمداران به اصول ثابت امام توجه کنند. امام(ره) فرمودند "من چه زنده باشم چه نباشم نگذارید اسلام به دست نامحرمان و نااهلان بیفتد"؛ این یک اصل کلی و ثابت است، یعنی اختصاص به زمان خاصی ندارد. جنگ نرم مقتضیات خود را دارد و با جنگ سخت متفاوت است. هزینه جنگ سخت سنگین و مشهود است، ولی هزینه برای مقابله با جنگ نرم مشهود نبوده وبه مراتب هزینه هایش بسیار سنگین تراست؛ جنگ نرم تفکر، مغز و قلب ما را مورد هدف قرار میدهد. در جنگ سخت تنها رزمندگان در جبهه با آن مواجه هستند، ولی جنگ نرم کل کشور را در برمیگیرد که در این عرصه و میدان جایگاه روحانیت شفافتر و برجستهتر بوده و اقتضا میکند بیشتر حضور یابند. سربازان مقابله با جنگ نرم چه کسانی هستند؟ مقام معظم رهبری به دانشگاه اشاره دارند و میفرمایند که دانشجویان و دانشگاههای ایران یکی از اهداف دشمن هستند؛ عرصه کشورعرصه جنگ است و حوزههای علمیه باید پیرامون این موضوع فکر کرده و با تولید ادبیات و آثار نرم افزاری، استفاده از هنر، دانش و علم در عرصه مقابله با جنگ نرم دشمن، شیوههای نوین و مناسبی برای انتقال پیام دینی به جامعه را عملیاتی کنند. در حال حاضر واقعیات حکایت دارند که حجم تهاجم فرهنگی و جنگ نرم بسیار گسترده است، اما میزان پشتیبانی و تجهیزات ما در جهت آفند و پدافند برای مقابله با این حجم از دشمن کافی نیست.

جایگاه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در عرصه بازدارندگی و مقابله با تهدیدات دشمن را چگونه ارزیابی میکنید؟

قدرت نرم متکی بر روح حاکم بر ادیان توحیدی است؛ اصول ثابت و متغیرها فرا روی رهبران الهی است؛ در کلام رهبران الهی شاهدیم که کلامشان کلام خداوند بوده و به قدری نفوذ دارد که میتواند انسان را دگرگون سازد. امام خمینی (ره) که شعارشان شعار حقگرایی بود و منطق مقام معظم رهبری نیز که منطق عقلانی است همین گونه عمل کرده اند. ادبیات و گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان حق، دعوت از مستضعفین و مقابله با ظلم بوده است؛ در واقع اگر آمریکا مستکبر و ظالم نیست چرا از واکنشها ناراحت میشود؟ اگر آنها راست میگویند از ظلم و خوی استکباری دست بردارند؟ درعرصه جنگ قدرت جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر قدرت نرم افزاری بوده است .پیروزی همواره با حق بوده و این حقیقت در دفاع مقدس کاملا تجربه شده است. دشمنان میگویند "همه گزینهها روی میز است"؛ گزینه ما نیز قدرت نرم است که تاکنون بسیارموفق عمل کرده، اما جبهه کفر که از این قدرت برخوردار نیست در برابر ما توفیقی پیدا نکرده است. قدرت نرم یعنی باور انقلاب، ایستادگی و مقاومت که در طول این35 سال به رغم هجمههای گسترده و دائمی دشمنان توانسته است بر جبههی متحد و فراگیر آنان فایق آیند.

نظر شما
پربیننده ها