آشنایی با جایگزین S300 در روسیه

پهلوان افسانه‌ای جایگزین S-300 می شود+عکس

این سامانه دفاع هوایی از سه بخش اصلی پست فرماندهی، سامانه راداری و پرتابگر موشکی تشکیل میشود. لقب این سامانه دفاع هوایی "ویتیاز" است که مربوط به یکی از پهلوانان افسانه‌ای در فرهنگ اسلاو است.
کد خبر: ۱۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴ - 16March 2014

پهلوان افسانه‌ای جایگزین S-300 می شود+عکس

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از مشرق، شرکت دفاعی آلماز روسیه از نسل جدید پدافند هوایی خود رونمایی کرده است. این سامانه با نام "S-۳۵۰" شناخته میشود. سامانه موشکی مورد نظر که در جریان نمایشگاه ماکس ۲۰۱۳ از آن رونمایی شده است یک سامانه با تحرک بالا به شمار میآید که از سامانه دفاع هوایی S-۴۰۰ کوچکتر بوده اما از موشکهای سطح به هوای مدل ۹M۹۶E۲ که در اس ۴۰۰ استفاده میشود بهره میبرد.

این سامانه دفاع هوایی از سه بخش اصلی شامل: پست فرماندهی، سامانه راداری و پرتابگر موشکی تشکیل میشود. لقب این سامانه دفاع هوایی "ویتیاز" است که مربوط به یکی از پهلوانان افسانهای در فرهنگ اسلاو میباشد.

پست فرماندهی مدل ۵۰K۶E توانایی کنترل همزمان ۲ دستگاه رادار و ۸ پرتابگر را داشته و میتواند با ۱۶ هواپیما و یا ۱۶ موشک در آن واحد درگیر شود. هدف اصلی از طراحی این سامانه یافتن جایگزینی برای مدلهای اولیه سامانه دفاع هوایی S-۳۰۰ مثل مدلهای PS و PMU میباشد. این سامانهها قرار است که در سال ۲۰۱۵ میلادی از ارتش روسیه بازنشسته بشوند و بناست که سامانه S-۳۵۰ جایگزین این سیستمها بشود.



                                               پست فرماندهی مدل ۵۰K۶E

تحرک بالا، توانایی درگیری همزمان با طیف گوناگونی از تهدیدات هوایی در شب و روز و همچنین تمامی شرایط آب و هوایی و همچنین زمان کم مورد نیاز برای استقرار از جمله نکات مثبت این سامانه به شمار میآید. باید اضافه کرد که سیستم دفاع هوایی S-۳۵۰ میتواند در زمانی در حدود ۵ دقیقه آماده کار شود. بنابر اطلاعات موجود این سامانه در پاییز امسال آزمایشات خود را آغاز میکند.


                               پرتابگر موشکی مدل ۵۰P۶E

پرتابگر موشکی مدل ۵۰P۶E شامل ۱۲ فروند موشک مدل ۹M۹۶E۲ و یا ۹M۹۶ میباشد که از سامانه پرتاب عمودی استفاده کرده و میتواند با تهدیداتی تا فاصله ۱۲۰ کیلومتر و ارتفاع حدودا ۲۰ کیلومتری از سطح زمین درگیر شود. یکی از نکات مثبت این سامانه پرتابگر توانایی استفاده از موشکهای کوچکتر مثل سری ۹M۱۰۰ است. بر خلاف دو مدل بالایی که از هدایت راداری بهره میبرند، این موشک کوچکتر با استفاده از سامانههای فروسرخ با برد کمتر برای درگیری با موشکهای کروز و پرندههای بیسرنشین به کار میرود.



                                             سامانه راداری مدل ۵۰N۶E

رادار مدل ۵۰N۶E به کار رفته در این سامانه از انواع فاز آرایه به شمار میآید و بر پایه سامانه دفاع هوایی "KM-SAM Chun Koong" ارتش کره جنوبی که با کمک روسیه طراحی و ساخته شده است به تولید رسیده است. این سامانه روسی قرار است تا در کنار سیستمهایی همچون اس ۴۰۰، اس ۵۰۰ و پانتسیر اس ۱ دفاع چند لایه هوایی از حریم هوایی روسیه را بر عهده بگیرد. بر اساس اخبار موجود، ارتش روسیه قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۰ دستگاه از این سامانه را به خدمت بگیرد.

نظر شما
پربیننده ها