گزارشی از دستاورد جدید متخصصان دفاعی

"بینا" موشک مدرن جنگنده‌های ایران برای کور کردن چشم دشمنان + عکس

از نکات قابل توجه در موشک بینا امکان شلیک آن به‌صورت "سطح به سطح" است. هر چند تعداد زیادی از موشک‎های ساخته شده در دنیا هم به صورت "هوا به سطح" و هم "سطح به سطح" قابل کاربری هستند اما تاکنون موشک سطح به سطح هدایت لیزری در این ابعاد و وزن و با این روش عملیاتی مشاهده نشده است.
کد خبر: ۱۴۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰ - 17March 2014

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از مشرق، آخرین دستاورد موشکی کشورمان برای هواپیماهای رزمی سرنشیندار، موشک هوا به سطح هدایت لیزری پیشرفته "بینا" است که چندی پیش معرفی شد. این سلاح با بهرهگیری از آخرین فناوریها در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، طراحی، ساخته و با کمک نیروی هوافضای سپاه آزمایش شده و انواع دیگری از آن نیز در آینده معرفی میشود.

مهمات هدایتشونده در دنیا برای پاسخ به نیازهایی همچون کاهش بمبها یا موشکهای مصرفی برای انهدام یک هدف و کاستن از تعداد هواپیمای درگیر در هر عملیات تهاجمی توسعه یافتند که این موارد در نهایت به کمتر شدن هزینهها، استهلاک تجهیزات و کاهش احتمال از دست رفتن هواپیما در عملیات منجر میشد. یکی از گونههای پرکاربرد سلاحهای هدایت شونده هوا به سطح بمبها و موشکهای هدایت شونده با پرتو لیزر هستند.

روش پر استفاده در هدایت لیزری مهمات هواپرتاب به این ترتیب است که یک کاربر از طریق نشانهگذار، پرتو لیزر را به هدف تابانده و بازتاب این پرتو که به سمت بالا به شکل یک قیف جهت گرفته است توسط جستوجوگر (Seeker) موجود در دماغه موشک دریافت شده و بر مبنای تشخیص اختلاف زاویه این پرتو با مسیر موشک، فرامین هدایتی برای تصحیح مسیر آن ارسال میشود تا با حرکت به داخل این قیف لیزری، موشک به طور دقیق، یعنی با خطایی در حد چند متر به هدف برخورد کند.

نظر شما
پربیننده ها