نقش تدابیر انتظامی، آموزشی و فرهنگی در کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال

در سال های اخیر، اقدامات مقابله ای نیروی انتظامی در کنار سایر مراکز فرهنگی و آموزشی کشور، منجر به کاهش حوادث و آسیب های جانی و مالی در چهارشنبه آخر سال شده است.
کد خبر: ۱۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸ - 17March 2014

نقش تدابیر انتظامی، آموزشی و فرهنگی در کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس چهارشنبه آخر سال که چهارشنبه باستانی ایرانی هاست و از هزاران سال تاکنون به عنوان نمادی از آداب و رسوم کشورمان ماندگار شده، این رسم اگرچه گویای غنای فرهنگی ایرانیان است ولی آتش آن، گاه دامان شهروندان را می گیرد تا نوروز را یا سیاه به تن کرده و یا سفره هفت سین شان را در بیمارستان های شهر پهن کنند.

تغییرات ایجاد شده در مراسم چهارشنبه آخر سال موجب شده تا زوایای نشاط آور این رسم کمرنگ شود و جایش را به ترقه بازی و استفاده از مواد محترقه و منفجره خطرناک بدهد.

امروزه منسوخ شدن آئین های قدیمی و جایگزین شدن موارد پرخطر جدید، چهارشنبه آخر سال را به جشنی وحشت آور، پرمخاطره و نازیبا تبدیل کرده است که حوادث سال های گذشته، گواه این مدعاست.
 

فرمانده ناجا: پلیس به دنبال جلب مشارکت والدین در کنترل حوادث چهارشنبه آخر سال 

فرمانده نیروی انتظامی چندی پیش در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات پلیس در چهارشنبه آخر سال گفت: اولین اقدام پلیس در این شب، اجرای برنامه های فرهنگی است و پلیس مشارکت مردم و خانواده ها را می طلبد، خوشبختانه طی سال های گذشته شاهد بهبود رفتار در چهارشنبه آخر سال بوده ایم، چرا که مردم توانسته اند رفتار خود را در این روز کنترل کنند و نیروی انتظامی نیز پیش بینی های لازم را برای برقراری امنیت در این روز کرده است.

وی ضمن درخواست همکاری از خانواده ها افزود: والدین نباید برای شادی خود، دست به وسایل و کارهای خطرناک بزنند و تنها حضورشان در کنار فرزندان و یا انجام نورافشانی در این شب کافی است ؛ به هر میزان که جامعه رو به عقلانیت می آورد شاهد بهبود رفتار هستیم.
 
رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز: هزینه کنترل پیامدهای مراسم چهارشنبه آخر سال صرف آموزش شود
سردار زمانیان در خصوص حوادث این شب گفت: استفاده از مواد محترقه و منفجره طی سال های اخیر، سوختگی و جراحات شدید شهروندان را در پی داشته که به نظر می رسد مهمترین علت آن، عدم آگاهی مردم و کمبود فضاهای تفریحی است؛ انجام هرکار خوب، اگر به درستی مورد توجه قرار نگیرد تبدیل به زشتی می شود، بنابراین لازم است، شهروندان بویژه جوانان توجه داده باشند تا شادی چهارشنبه آخر سال را با استفاده از وسایل غیرمجاز و خطرناک، تلخ نکنند.
 
وی با اشاره به اینکه اغلب جمعیت کشورمان را جوانان تشکیل می دهند، گفت: این جمعیت جوان برای تقویت روح و روان و ایجاد نشاط و سر زندگی به تفریح و سرگرمی نیاز دارند، هر ساله اعتباراتی از بودجه کشور و نیروی انسانی عظیمی از گروه های امدادی، نیروی انتظامی و مراکز بهداشت و درمان سراسر کشور برای کنترل پیامدهای این مراسم و حوادث ناشی از بازی با مواد محترقه و انفجارهای نامعقول، صرف می شود.
 
رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور افزود: اگر این هزینه ها صرف فرهنگ سازی و آموزش جوانان و خانواده ها و ایجاد مکان ها و برنامه هایی برای تخلیه شور و نشاط آنان در نظر گرفته شود، کمتر شاهد بروز اتفاقات ناگوار و غیرقابل جبران خواهیم بود.
 
آمارها حاکی از سیر نزولی تعداد آسیب دیدگان در چهارشنبه آخر سال است
این درحالی است که بیشترین قربانیان این رفتارهای خطرآفرین، نوجوانان و جوانان هستند که رفتارهای هیجانی کنترل ناپذیری از خود بروز می دهند، از طرفی باید بیماران قلبی و عروقی و کهنسالان را نیز به جمع قربانیان این حوادث اضافه کرد که در خانه های خود نیز از گزند ترکش های این حوادث دور نمی مانند و از قربانیان این رفتار های ناهنجار به شمار می روند؛ چه بسیار کسانی که وقتی چشم و دست شان را بر اثر استفاده از مواد محترقه خطرناک از دست داده اند دچار پشیمانی می شوند که هیچ نتیجه ای ندارد.
 
در آمارهای مقایسه ای بین سال های 90 و 91 ارائه شده از سوی آتش نشانی تهران 33/44 درصد کاهش در اعزام نیرو به صحنه های آتش سوزی گزارش شده است که خود مبین کاهش حوادث می باشد.

براساس اعلام اورژانس کشور نیز، در سال 90، 338 نفر در چهارشنبه آخر سال مجروح شدند که از این تعداد 2 نفر فوتی، 185 نفر سرپائی و 153 تن نیز بستری شدند اما در سال 91، 42 نفر مجروح شدند که خوشبختانه کسی فوت نکرده است.
 
کشف 29 میلیون مواد محترقه با اجرای 4 مرحله طرح عملیاتی

اما عملکرد پلیس آگاهی در میان چیست؟ جلوگیری از انتقال مواد محترقه و شناسائی و مقابله با باندهای تهیه و توزیع مواد محترقه و افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند در سال های اخیر به شدت مورد توجه پلیس آگاهی قرار گرفته است.
 
سردار زمانیان در این خصوص گفت: ابلاغ دستورالعمل و بخشنامه هایی در راستای تشدید مقابله با قاچاقچیان مواد محترقه به خصوص در سه ماهه پایانی سال، کنترل مجرمان حرفه ای و سابقه دار در حوزه قاچاق کالاهای ممنوعه و اجرای 4 مرحله طرح عملیاتی سراسری و منطقه ای مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اولویت مبارزه با مواد محترقه از ابتدای دی ماه تا کنون که نتیجه آن کشف بیش از 29 میلیون انواع مواد محترقه بوده از اقدامات پلیس آگاهی ناجاست.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی ناجا در پاسخ به سئوالی در خصوص علت قاچاق مواد محترقه خطرناک به کشور گفت: با توجه به تولید بسیار کم مواد محترقه مجاز در کشور و وجود بازار مصرف و سود سرشار حاصل از قاچاق آن، باعث ترغیب قاچاقچیان به انتقال این کالا به کشور شده است.
 
به گفته سردار زمانیان، با توجه به اینکه عمده مصرف مواد محترقه در مراسم و جشن های پایان سال می باشد، قاچاقچیان فعالیت خود را در این ماه ها تشدید و در حجم زیاد مبادرت به انتقال اینگونه مواد به داخل کشور می کنند و سپس از طریق شیوه و شگردهای مختلف اقدام به حمل از مناطق مرزی به شهرهای پرجمعیت و مراکز استانها کرده و با دپو در انبارهای از پیش تعیین شده، آنها را در روزهای پایانی سال به بازار عرضه و از این طریق پول هنگفتی را به جیب می زنند.
 
وی در خصوص مبادی ورود مواد محترقه به کشور نیز اظهار داشت: استان های آذربایجان غربی، کردستان در غرب و استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان در جنوب از مبادی ورودی می باشند؛ این درحالی است که در یازده ماهه سال 92، بیش از 29 میلیون عدد انواع مواد محترقه در کشور توسط پلیس کشف و ضبط شده است.
  
معاون اجتماعی ناجا: رویکرد اجتماعی، گفتمان حاکم ناجا در چهارشنبه آخر سال
 
معاون اجتماعی نیروی انتظامی به رویکرد ناجا در چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت: رویکرد پلیس در این شب صرفاً اجتماعی است و پلیس نه تنها مخالف شادی و نشاط مردم نیست بلکه گفتمان حاکم ما وجود شور و اشتیاق در جامعه است.
 
اقدامات آموزشی و فرهنگی را نباید فراموش کرد
آیا تنها تشدید اقدامات پلیس و عملکرد قابل قبول آنان در راستای مبارزه با قاچاق مواد محترقه خطرناک به کشور در کاهش حوادث این مراسم کافی است؟ اگرچه در سال های اخیر اقدامات آموزشی و فرهنگی زیادی انجام شده که اثرات قابل توجهی هم داشته اما این اقدامات باید ادامه داشته باشد. به هر میزان آگاهی افراد در خصوص استفاده از مواد منفجره و محترقه خطرناک افزایش یابد، از وقوع این حوادث نیز بیشتر پیشگیری خواهد شد. موضوع ایمنی و پیشگیری از حواث مربوط به این روز درابتدای امر برای کودکان و نوجوانان شاید جالب نباشد اما می توان با تشریح ارتباط این موضوع با زندگی و سلامت آنها، آموزش در این زمینه را قابل فهم تر کرد.

اما نقش والدین را نیز نباید فراموش کنیم، چرا که والدین با نفوذ ترین افراد در نزد کودکان و نوجوانان هستند و می توانند رفتار فرزندانشان را مدیریت کنند.

مواد محترقه کم خطر و استاندار در اختیار نوجوانان قرار بگیرد
اما یکی دیگر از اقدامات در جهت کاهش حوادث و سوانح چهارشنبه آخر سال، ساخت مواد محترقه کم خطر و فراهم کردن مکان های مخصوص برای برپایی اینگونه جشن ها است، مجید نوجوان 15 ساله در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه چهارشنبه آخر سال را به همراه دوستانش به خیابان می آیند تا آتش بازی کنند، گفت: قطعا اگر مواد محترقه استاندار و کم خطر در اختیارم قرار بگیرد استقبال می کنم اما باید مکان هایی برای فروش اینگونه مواد به ما معرفی شود تا وسایل مورد نیازمان را از این مکان ها تهیه کنیم در غیر اینصورت مجبوریم هر نوع مواد محترقه ای که توسط دست فروشان فروخته می شود خریداری کنیم!

رئیس مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات ناجا: رسانه ها نقش مهمی در کاهش سوانح چهارشنبه آخر سال دارند
 
رئیس مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات ناجا یکی از مهمترین راهکارها در جهت پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال را معلمان دانست و تصریح کرد: امروزه ارتقای سلامت از طریق مدارس، یکی از موثرترین و کارآمدترین راه های بهبود کیفیت زندگی بچه ها است و تقریبا در تمامی کشورها، معلمان جاذب ترین و پرنفوذترین اشخاص در نزد افراد هستند، بنابراین آموزش پیشگیری و جلوگیری از حوادث ناشی از مواد محترقه در مدارس می تواند بیشترین تاثیر را بر روی این قشر داشته باشد.
 
سرهنگ یارندی همچنین برنقش رسانه های دیداری، شنیداری و ... تاکید کرد و گفت: تلویزیون به عنوان مهمترین وسیله ارتباطی برای کودکان و نوجوانان، اوقات فراغت آنان را پر می کند از این رو، بسیج کردن رسانه ها در راستای ارائه آموزش های پیشگیرانه و چگونگی استفاده از مواد محترقه ایمن، می تواند در کنار برنامه های دیگر، تاثیری شگرف در جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار داشته باشد.
 
امیدواریم شاهد باشیم این مراسم امسال بدون یک مورد حادثه به پایان برسد تا خانواده ها و هموطنان سالی همراه با سلامتی و شادی را پیش روی داشته باشند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار