مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تشریح کرد

دستورالعمل طرح آرامش بهاری در قم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با تشریح دستورالعمل طرح آرامش بهاری در قم گفت: این طرح با هدف ارائه مجموعه برنامه‌های خدماتی، رفاهی، فرهنگی و مذهبی به زائران و مسافران نوروزی اجرا می‌شود.
کد خبر: ۱۴۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷ - 22March 2014

دستورالعمل طرح آرامش بهاری در قم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس حجتالاسلام والمسلمین شوذب شیری با اشاره به فرا رسیدن نوروز ۹۳ و تقارن این روزها با ایام فاطمیه اظهار کرد: به منظور تقویت باورهای دینی و مذهبی و نیز بهرهبرداری مطلوب از فضای معنوی امامزادگان و بقاع متبرکه، دستورالعمل طرح نوروزی آرامش بهاری در قم به طور کامل تهیه شده است؛ طرح آرامش بهاری به معنای مجموعه برنامههای خدماتی، رفاهی، فرهنگی و مذهبی برای مسافران نوروزی بقاع متبرکه و جهتدهی به مناسبتهای ملّی مورد تأیید شرع مقدس اسلام است و بقاع متبرکهای که ظرفیت اجرای برنامههای مذهبی - فرهنگی را داشته باشد در این زمینه مشخص میشوند.

وی افزود: تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی با استفاده از ظرفیت تعطیلات عید نوروز، تقویت باورهای دینی و مذهبی و ارتقاء سطح فکری، فرهنگی زائرین و مسافران نوروزی، تبلیغ و ترویج سنتهای اصیل اسلامی به هموطنان در عید نوروز باستانی و خدمترسانی مطلوب و ایجاد رضایت و علاقهمندی در زائران محترم بقاع و اماکن متبرکه از جمله اهداف طرح آرامش بهاری محسوب میشوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه شناساندن امامزادگان عظیم الشأن (ع) و معرفی بقاع و اماکن متبرکه به زائران محترم در ایام نوروز از دیگر اهداف در نظر گرفته شده است عنوان داشت: خدمت رسانی مطلوب و ایجاد رضایت و علاقهمندی در زائران محترم بقاع و اماکن متبرکه، آماده سازی اماکن متبرکه در جهت پذیرش زائر، فراهم نمودن تسهیلات لازم در جهت جذب مردم به خصوص نوجوانان و جوانان نسبت به حضور در اماکن متبرکه و استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه و تعطیلات عید نوروز جهت ارتقاء سطح فکری و فرهنگی زائرین و مسافران نوروزی از دیگر اهداف به شمار میروند.

وی ادامه داد: خیمههای معرفت نیز طی ایام نوروز برپا میشوند؛ این خیمهها به منظور بهرهگیری از روشهای تبلیغی نوین و استفاده از تکنولوژی و ابزار جدید، جهت ارتقاء سطح دینی و معرفتی زائرین و مجاورین امامزادگان شاخص وانس هرچه بیشتر جوانان، نوجوانان و حتی کودکان با روحانیت وپاسخگوئی به سوالات، شبهات، راهنمائی و مشاوره، با احداث خیمه و غرفههای گفتمان دینی ومذهبی، مشاوره و پاسخگوئی به مسائل شرعی و... در صحن امامزادگان نسبت به برپائی آن اقدام شده است.

شیری با بیان اینکه زمان اجرای طرح۲۸ اسفند ماه لغایت ۱۵ فروردین ماه خواهد بود گفت: ستاد مرکزی طرح آرامش بهاری شامل معاون فرهنگی و اجتماعی به عنوان رئیس ستاد، مدیرکل امور فرهنگی (معاون ستاد) و نیز معاون امور اوقافی معاونت اوقافی، حقوقی و امور مجلس، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی، معاون بهره برداری اقتصادی، موقوفات و بقاع متبرکه، مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل، مدیرکل حراست، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، سرپرست اداره کل امور دینی و اعزام مبلغ و مدیرکل مؤسسات خیریه و امور اجتماعی به عنوان دیگر اعضا فعالیت خواهند کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی نیز وظیفه پیش بینی شیفت نوروزی در ستاد سازمان و استانها و پشتیبانی مناسب از کارکنان مجری طرح در طول زمان برگزاری ویژه برنامه آرامش بهاری، نظارت بر عملکرد و فعالیت خدام و کارکنان بقاع متبرکه در طول طرح و شیفتبندی، اعلام ساعات کار و مرخصی خادمین مستقر در بقاع متبرکه در طول ایام نوروز را بر عهده خواهد داشت.

وی با اشاره به وظایف معاونت بهره برداری اقتصادی موقوفات در این ستاد گفت: برنامهریزی و نظارت جهت احداثات در بقاع متبرکهای که در طرح آرامش بهاری مورد بهرهبرداری قرار میگیرد، نظارت بر ساماندهی و جمع آوری هرگونه مصالح ساختمانی و نخاله موجود در محوطه بقاع متبرکه مجری طرح، پیگیری و تسریع در تعمیر و مرمت، تکمیل و تجهیز سرویسهای بهداشتی موجود و افزایش تعداد سرویسها بر اساس طرح جامع و یا سرویس موقت و نظارت بر تسطیح محوطه و ایجاد فضاهای اسکان موقت (محل استقرار چادر)، پارکینگ و روشنایی برای استفاده زائرین از جمله این موارد هستند.

شیری به لازم الاجرا بودن برخی فعالیتها در قابل طرح آرامش بهاری اشاره کرد و افزود: اجرای مراسم لحظه تحویل سال نو در بقاع متبرکه شاخص و در مسیر تردد مسافرین و زائر خیز و پر تردد با رعایت شؤنات مذهبی، حضور روحانی و اقامه نماز جماعت در همه بقاع متبرکه مجری طرح، انجام تبلیغات و اطلاعرسانی در سطح شهر، رسانهها و محیط پیرامونی بقاع متبرکه، انجام اقدامات ویژه درخصوص ترویج فرهنگ وقف با رویکرد ایجاد وقف جدید و ارائه خدمات رفاهی (نظافت و آراستگی محیط داخلی و بیرونی بقعه، آمادهسازی و نظافت سرویسهای بهداشتی، ارائه خدمات درخصوص زائرسرا و اسکان موقت در حد مقدورات بقعه) جزو این موارد به شمار میروند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: برنامهریزی جهت طرح موضوع در شورای اداری استان و عضویت اداره کل در ستاد تسهیلات نوروزی استان، پیگیری لازم از طریق ستاد تسهیلات نوروزی جهت درج و گنجاندن بقاع متبرکه در نقشه آثار مراکز زیارتی و سیاحتی استان و معرفی بقاع شاخص و تاریخی در بروشورهای ستاد در سطح استان و شهرستان، تشکیل جلسه با هیئت امناء و مدیران مراکز فرهنگی قرآنی بقاع متبرکه جهت برنامهریزی دقیق و توجیه دستورالعمل ابلاغی، برگزاری نشست اعضاء هیئت امناء و مدیران مراکز فرهنگی قرآنی در استان جهت تبیین و تشریح طرح و برگزاری نشست اختصاصی جهت برنامه ریزی دقیق طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه، با حضور اعضاء هیأت امناء، شورای فرهنگی و مدیران مراکز فرهنگی قرآنی امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان از جمله اقداماتی هستند که صورت گرفتهاند یا در طول انجام طرح به انجام خواهند رسید.

وی تصریح کرد: خیمههای معرفت دارای غرفههای متعددی از جمله گفتمان دینی، پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره برای خانواده و جوانان، کودکان، همه واقف باشیم و قرآن هستند.

شیری از برنامهریزی جهت شب چهارشنبه آخر سال با عنوان استقبال از سال جدید، با قرائت دعای توسل توسط مادحین اهل بیت (ع) شهرستان خبر داد و عنوان داشت: برپائی مراسم دعای توسل، کمیل و ندبه در این ایام در بقاع متبرکه شاخص هم در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به برنامهریزی جهت برگزاری مراسم ویژه تحویل سال نو درجوار امامزادگان وبقاع متبرکه برجسته و شاخص استانها و شهرستانها با تبلیغات گسترده و هماهنگی و اجرای برنامههای قرائت قرآن با حضور قاریان ممتاز، سخنرانی، مناجاتخوانی، قرائت زیارت آل یاسین و قرائت دعای تحویل سال، پخش زنده پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمان تحویل سال نو در بقاع متبرکه، عطرافشانی و گلباران قبور مطهرشهدا درامامزادگان و بقاع متبرکه درلحظه تحویل سال توسط هیئت امناء، خادمین و زائرین، تهیه هفت سین قرآنی و معنوی در امامزادگان و بقاع متبرکه و توزیع کتابچه آرامش بهاری واجرای مسابقه پیامکی، ارسال کلیپهایی از سخنان مقام معظم رهبری و... از طریق سامانه بلوتوث، در طول برنامه از دیگر برنامههای پیشبینی شده هستند.

وی بیان داشت: اجرای برنامههای ویژه به صورت نمایشگاهی و یا مسابقات فرهنگی برای کودکان و نوجوانان از طریق تعامل با کانونهای کودکان و نوجوانان، مربیان مهد، دعوت از مربیان کودکان جهت اجرای برنامههای مذهبی، شعرخوانی، و نقاشی و قرائت قرآن، برگزاری مسابقات فرهنگی در سطح امامزادگان و بقاع متبرکه با تشخیص کارگروه شهرستان و اجرای مسابقه کتابخوانی با موضوع آرامش بهاری هم در اولویت قرار گرفتهاند.

شیری با تاکید بر تدارک مکانهای مناسب جهت امانتدهی چادر در مدخل ورودی امامزادگان ابراز کرد: مرتب و منظم بودن چادرهای مخصوص بانوان و ارائه آنها به صورت بستهبندی شده و رعایت بهداشت در این زمینه و نیز برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در مورد حجاب در کنار مکاتبه و هماهنگی با طلاب و اساتید حوزه علمیه خواهران جهت حضور در امامزادگان و بقاع متبرکه برای مشاوره با موضوع حجاب و عفاف و مسائل خانواده جزو فعالیتهای فرهنگی مربوط به بحث عفاف و حجاب در قالب طرح آرامش بهاری هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: غبارروبی و نظافت امامزادگان و بقاع متبرکه و سالنهای جانبی چند روز مانده به اجرای طرح آرامش بهاری مطابق مفاد دستورالعمل ابلاغی با حضور مسئولین محترم ادارات، همکاری مردم و در صورت امکان با حضور تنی چند از مسئولین شهری با هماهنگی قبلی صورت گرفته است.

وی از آمادهسازی و تجهیز زائرسراهای بقاع متبرکه به تجهیزات اقامتی و مورد نیاز از قبیل برق، آب، ملزومات گرمایشی، پتو، لوازم و وسایل پخت و پز در حد مقدورات خبر داد و خاطرنشان کرد: نظافت و آمادهسازی سرویسهای بهداشتی، زدودن دیوار نوشتههای سرویسها، تعمیر، تکمیل و افزایش تعداد سرویسهای بهداشتی، آمادهسازی فضا و اماکنی جهت استقرار چادرهای مسافرین نوروزی و تدارک جایگاههای اسکان موقت، . برپایی و احداث ایستگاههای صلواتی، پذیرایی شربت و شیرینی، چای و نیز پیشبینی اماکنی جهت تهیه غذا و اطعام مسافرین نوروزی افزایش پرسنل و استفاده از خدام افتخاری و نیروهای داوطلب واجد شرایط و دارای رفتار و اخلاق پسندیده در بقاع متبرکهای که در مسیر بین راهی قرار دارند، تجهیز بقاع و اماکن متبرکه به وسایل ایمنی، کمکهای اولیه، کپسولهای آتش نشانی و... و نیز توزیع برشورهای ارسالی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان به صورت هدفمند در ایام تعطیلات عید نوروز در امامزادگان و بقاع متبرکه هم صورت میگیرند.

شیری با اشاره به برنامه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برای فعال نمودن شبکه خدام افتخاری گفت: انجام تبلیغات محیطی مناسب در رابطه با طرح آرامش بهاری در میادین اصلی شهر در طول طرح، نصب پلاکارد، بنر و پارچه نوشتههایی در رابطه با رعایت حجاب و عفاف در دربهای ورودی سطح امامزادگان و بقاع متبرکه، انجام تبلیغات محیطی مناسب در سطح شهرستان با موضوعات مرتبط طرح و . فعال نمودن سیستم سامانه بلوتوث جهت ارسال احادیث و مطالب ارزشمند صوتی و تصویری و نرمافزارهای تلفن همراه در امامزادگان و بقاع متبرکهای مجری طرح آرامش بهاری هم پیش بینی شده است.

نظر شما
پربیننده ها