فرمانده پایگاه چهارم شکاری نهاجا:

نیروی هوایی ارتش در تمامی عملیاتهای جنگ تحمیلی نقش موثر داشت/ پایگاه دزفول 50 شهید خلبان تقدیم انقلاب کرده است

فرمانده پایگاه چهارم شکاری نهاجاگفت:وظیفه اصلی پایگاه چهارم شکاری نهاجا از سالهای قبل تا به امروز پشتیبانی نزدیک یا همان "Close Air Support" از یگان های سطحی زمینی و دریایی عمل کننده در منطقه بوده است. در عین حال این پایگاه در تمامی رزمایش ها نیز شرکت فعال دارد.
کد خبر: ۱۴۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵ - 31March 2014

نیروی هوایی ارتش در تمامی عملیاتهای جنگ تحمیلی نقش موثر داشت/ پایگاه دزفول 50 شهید خلبان تقدیم انقلاب کرده است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از مشرق، پایگاه چهارم شکاری دزفول با نام شهید وحدتی نوروز امسال همچون سالهای گذشته میزبان هزاران نفر از مردم کشورمان بود که برای آشنایی با دستاوردها و تلاش های رزمندگان نیروی هوایی ارتش به این پایگاه آمده بودند.

فرماندهان، خلبانان و پرسنل این پایگاه نیز در خلال بازدید کاروانهای راهیان نور از این پایگاه و تجهیزات آن، ضمن تشریح دستاوردهای نهاجا، نقش نیروی هوایی و پایگاه چهارم را در دوران دفاع مقدس و پس از آن تشریح می کردند. همکاری و مساعدت مسئولان این پایگاه برای سهولت فعالیت های خبری اهالی رسانه نیز جای تقدیر و تشکر دارد.

سرتیپ دوم خلبان سید حمید رضا آشنا فرمانده پایگاه شکاری شهید وحدتی نیز در خلال یکی از روزهای برگزاری این نمایشگاه، به بیان توضیحاتی در خصوص نقش این پایگاه در دوران دفاع مقدس و پس از آن پرداخت.

لطفا در ابتدا تاریخچه ای از فعالیتهای پایگاه چهارم شکاری و نقش آن در دوران دفاع مقدس بیان بفرمایید

بسم الله الرحمن الرحیم. سال نو را خدمت هموطنان عزیز تبریک می گویم. پایگاه چهارم شکاری از اواسط دهه 1320 شمسی به عنوان یک پادگان شروع به فعالیت کرده و ساخت پایگاه هوایی از 1336 آغاز و از ابتدای دهه 40 شمسی به نیروی هوایی ارتش تحویل شده است.

شاید بتوان پایگاه شکاری وحدتی را نگین پایگاه های هوایی کشور در طول سالهای دفاع مقدس دانست و اگر وجود این پایگاه نبود سرنوشت جنگ به گونه ای دیگر رقم می خورد.

در طول سالهای دفاع مقدس این پایگاه با تقدیم 50 بیش از شهید خلبان و 450 شهید، اسیر و جانباز از پرسنل فنی و سایر کارکنان نقش مهمی در دفاع از کشور داشت و یکی از عملیاتهای مهمی که این پایگاه در آن نقش داشت ، عملیات معروف به 140 فروندی بود.

این پایگاه در این عملیات و در طول دیگر سالهای دفاع مقدس به دلیل برد محدود هواپیماهای اف 5 حمله به اهداف دشمن در فواصل نزدیک و همچنین پشتیبانی نزدیک از یگان های عمل کننده در مرز را بر عهده داشت. بایستی اضافه کنم که نیروی هوایی ارتش در تمامی عملیاتهای زمان دفاع مقدس نقش موثر داشته است و هر عملیاتی که در مناطق جنوبی کشور بوده است پایگاه وحدتی در آن نقش فعال داشته است.

وظیفه فعلی پایگاه هوایی وحدتی در چه مواردی خلاصه می شود؟

وظیفه اصلی این پایگاه از سالهای قبل تا به امروز پشتیبانی نزدیک یا همان "Close Air Support" از یگان های سطحی زمینی و دریایی عمل کننده در منطقه بوده است. در عین حال این پایگاه در تمامی رزمایش ها نیز شرکت فعال دارد.

فلسفه و علت برگزاری بخشی از نمایشگاه راهیان نور در این پایگاه چیست؟

این پایگاه در مسیر زائران راهیان نور بوده و به عنوان نگین پایگاه های نیروی هوایی ارتش در عملیاتهای مهمی شرکت داشته و شهدای زیادی را به انقلاب تقدیم کرده است لذا مناسب است مردم عزیز کشورمان آشنایی بیشتری با تلاش های صورت گرفته توسط نهاجا در آن ایام و دستاوردهای فعلی نیروی هوایی داشته باشند که این نمایشگاه بخش کوچکی از این اقدامات است.

به عنوان فرمانده یکی از مهمترین پایگاههای نهاجا، ایام تعطیلات نوروز را چگونه می گذرانید؟

با توجه به میزبانی پایگاه چهارم وحدتی از اردوهای راهیان نور، ما در این پایگاه از صبح تا عصرگاه به مانند روزهای عادی خدمت و چه بسا بیشتر، در حال پذیرایی از زائران و انجام وظیفه هستیم و در صورتی که زمانی باقی بماند، آن را در کنار خانواده خواهیم گذراند.

امیر اگر در پایان صحبت خاصی دارید بفرمایید

می خواهم خدمت ملت عزیز ایران عرض کنم که رهبری عزیز، امسال را به عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند و ما نظامیان سراسر کشور انشالله سعی داریم، به نوبه خود با مدیریت جهادی و عزم ملی سعی در ارتقاء اقتصاد و فرهنگ مملکت داشته باشیم و این نمایشگاه نیز یکی از مصادیق فرهنگی برای آشنایی ملت عزیزمان با تلاشهای فرزندان خویش در نیروی هوایی است.

نظر شما
پربیننده ها