معاون اردویی، گردشگری و راهیان نور سازمان بسیج مستضعفین خبر داد

تکمیل طرح جامع اردوگاه‌های راهیان نور در دو تا سه سال آینده

معاون اردویی، گردشگری و راهیان نور سازمان بسیج مستضعفین گفت: در طرح جامع برای اسکان زائران، مکان‌های اسکان در شمال، مرکز و جنوب استان خوزستان پیش‌بینی شده است و سپاه‌های استانی و اقشار بسیج مبتنی بر ظرفیت‌های زائران خود برای تحقق این برنامه در حال تلاش هستند.
کد خبر: ۱۴۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶ - 05April 2014

تکمیل طرح جامع اردوگاه‌های راهیان نور در دو تا سه سال آینده

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار سرتیپ دوم "یعقوب سلیمانی" معاون اردویی، گردشگری و راهیان نور سازمان بسیج مستضعفین در گفتوگویی با بیان اینکه ظرفیت اسکان و زیرساختهای لازم برای اسکان و رفاه زائران در اردوهای راهیان نور خوزستان طی ۳ تا ۴ سال اخیرمورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: طراحیهای جامعیای برای اسکان زائران و ایجاد زیرساختهای لازم در مناطق راهیان نور انجام شده است، اگر این طرحها محقق شود در آینده ای نزدیک، در ایامی مانند نوروز که شاهد حجم انبوه زائران در سرزمینهای نور به ویژه در استان خوزستان هستیم، دیگر نیازی به مجموعههای متفرقه مانند مسجد، حسینیه و مدارس برای اسکان زائران نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در اردوهای راهیان نور باید به دو مسئله زیارتگاهها و محل اسکان زائران توجه خاصی داشت، افزود: در این طرح جامع برای اسکان زائران مکانهای اسکان در شمال، مرکز و جنوب استان خوزستان پیش بینی شده است و سپاههای استانی و اقشار بسیج مبتنی بر ظرفیتهای زائران خود، برای تحقق این برنامه در حال تلاش هستند.

احیای پادگانهای استقرار تیپها و لشکرهای دوران دفاع مقدس استانها

سردار سلیمانی با اشاره به اینکه یکی از بهترین مکانها برای اسکان زائران در سرزمینهای نور همان مکانهایی است که نیروهای هر استان در دوران دفاع مقدس در آن مستقر شدهاند، اظهار کرد: ظرفیتی که در این راستا در استان خوزستان وجود داشته در حال احیا است و بسیاری از استانها در حال تکمیل و احیا ظرفیتهای مکان لشکرها وتیپهای خود در دوران دفاع مقدس هستند، البته بخشی هم از این مکانها جزو آثار سرزمینی دفاع مقدس هستند، که باید ظرفیتهای لازم درکنار این آثار سرزمینی ایجاد شود.

وی مشکل اساسی در زمینه اسکان را کمبود زیرسختها در جنوب استان خوزستان اعلام کرد و در ادامه اذعان کرد: خرمشهر و آبادان به دلیل اینکه حجم انبوهی از یادمان های مهم و کلیدی دفاع مقدس را در کنار خود جای دادهاند، با استقبال خوب زائران مواجه هستند، اما با توجه به کم بودند ظرفیتهای گذشته برای اسکان، کار اساسیای در این منطقه صورت گرفته است و آن احداث اردوگاههای بزرگ و مجهز بود.

معاون اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج تاکید کرد: با فعالیتهای صورت گرفته طی دو، سه سال اخیر، امسال ظرفیت اسکان در کل منطقه خوزستان در مجموعه سپاه و بسیج به ۱۰۲ هزار نفر در هر شب در کل استان رسیده که ظرفیتهایی که ارتش، ناجا، آجا و هلال احمر و سایر دستگاهها دارند را هم به این رقم باید افزود.

اشتغالزایی برای مردم خوزستان از مزایای اجرای طرح

وی نکته مهم در خصوص احداث و نگه داری اردوگاهها را اشتغالزایی در منطقه دانست و ادامه داد: ساخت اردوگاهها و نیز نگهداری و تامین امکانات اولیه اردوگاهها و ایجاد مغازه و امکانات رفاهی دیگر در این اردوگاهها، تعداد زیادی از مردم منطقه را مشغول به کار کرده و که با رسیدن ایام نوروز این اشتغالزایی افزایش مییابد.

سردار سلیمانی دیگر فعالیت اشتغالزا در خلال راهیان نور را بازیگری در نمایشهای مربوطه دانست و افزود: برای امسال در نمایشهای رزمی و بصیرتی که درچهار نقطه از استان برگزار شد، از ۴۰۰ بازیگر بومی استفاده شد که خود حجم زیادی از اشتغالزایی را به همراه داشت.

وی اردوگاه شهید باکری را، یکی از بزرگترین پروژههای اردوگاهی سازمان بسیج در کشور ارزیابی کرد و ادامه داد: اردوگاه شهید باکری به منظور ایجاد ظرفیتهای لازم در منطقه جنوب خوزستان و در نزدیکی خرمشهر ساخته شده که ظرفیت نهایی آن ۲۸ هزار نفر است و تا امروز ظرفیت ۱۲ هزار نفری آن به بهره برداری رسیده که تا پایان برنامه جامع و نیز کمکهای دولت، صد درصد ظرفیت این اردوگاه تکمیل میشود و بسیاری از استانها در این اردوگاه مستقر میشوند.

اردوگاه شهید باکری برزگترین پروژه اردوگاهی

وی یکی از مزایای اردوگاه شهید باکری را میدان نمایش آن با دوزاده هزار نفر گنجایش دانست و افزود: دیگر اردوگاههای جنوب اردوگاه فاطمه الزهرا(س) و پیامبر اعظم(ص) بود که امسال به قدوم امام خامنهای(مدظله العالی) در منطقه شرق کارون مزین شد.

دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج، احداث اردوگاه شهیده فرهانیان را دیگر برنامه های معاونت راهیان نور عنوان کرد و گفت: این اردوگاه رو به روی اردوگاه میثاق در حال ساخت است.

سردار سلیمانی گفت: کل سپاههای استانی امروز در جنوب خوزستان دارای اردوگاه هستند و برخی هم در مرکز و شمال نیز مکانهایی را دارند، که در آینده تکمیل و قابل بهره برداری خواهد بود.

وی در پایان در خصوص امکانات اردوگاهی  واسکان در استانهای دیگر که دارای یادمان هستند، گفت: در استانهای ایلام، کرمانشاه، کردستان و بعضا آذرباییجان غربی، طرحهایی به منظور اسکان انجام شده و یا در حال انجام است، که طی دو سه هفته آینده با فرا رسیدن زمان اعزامها در اردیبهشت ماه، آمارها و وضعیت کلی اردوگاهی محقق شده، تا آن زمان اعلام خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار