مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری استانهای حوزه هنری:

قبل از انقلاب از ابزار هنر برای تعالی و رشد افراد استفاده نمی‌شد

حسین نصراللهی زنجانی گفت: آنچه حکومت قبل از انقلاب تزریق می‌کرد استفاده از ابزار هنر برای بی تفاوت نمودن مردم نسبت به ارزش های اسلام بود و از ابزار هنر برای تعالی و رشد افراد استفاده نمی شد.
کد خبر: ۱۵۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲ - 06April 2014

قبل از انقلاب از ابزار هنر برای تعالی و رشد افراد استفاده نمی‌شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حسین نصراللهی زنجانی با بیان اینکه هنر شیوه و راهی است که خداوند در وجود انسان قرار داده که بوسیله آن زیبایی ها، ارزش ها و آرزوها به جامعه منتقل شود، گفت: ذات هنر زیباست؛ گاهی هنر ظرفیتی است که در یک قوم و جمع وجود دارد که در دیگر گروهها نیست.

وی به تعبیر امام خمینی (ره) از هنر اشاره کرد و افزود: این سخن از فرمایشات امام خمینی (ره) است که" هنری مورد قبول اسلام است که انتقال دهنده ارزش های ناب محمدی و صیقل دهنده فهم مردم نسبت به اسلام باشد."

زنجانی در تعریف هنر انقلابی گفت: هنر انقلابی هنری است که مردم را نسبت به وقایع روز آگاه کند و دید افراد را باز کرده و آینده را بهتر ترسیم کند تا در مقابل کج روی ها با دید و روش درست مقابله نمایند. هنرمند باید گام هایی از جامعه جلوتر باشد و فضای خوبی را ترسیم کند و مردم پشت سر او حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان قبل از انقلاب وابسته به دستگاه حکومت بودند، خاطر نشان کرد: ذکر این نکته ضروری است که هنرمندان و شاعرانی هم قبل از انقلاب بودند که با اشعار خود باعث تهییج جریان مردم به سمت انقلاب شدند. آنچه که حکومت در آن دوران تزریق می کرد استفاده کردن از ابزار هنر برای بی تفاوت نمودن مردم نسبت به ارزش های اسلام بود و از ابزار هنر برای تعالی و رشد افراد استفاده نمی شد اما بعد از پیروزی انقلاب این رویکرد متفاوت شد.

زنجانی اضافه کرد: در حال حاضر اشکالی در کار متولیان هنر وجود دارد و آن نداشتن نگاه ساختاری و محتواگرایانه و استفاده روزمره از ظرفیت های هنرمندان است اما با این وجود ما شاهد آثار بسیار خوبی در حوزه های مختلف هنر به خصوص در زمینه ادبیات هستیم.

وی با بیان اینکه ادبیات بعد و قبل از انقلاب تفاوت عمده ای با یکدیگر دارند، افزود: ادبیات بعد از انقلاب شکل و قالب و محتوایی متفاوت پیدا کرد و این در حالی است که در دهه اخیر تغییرات جدیدی در فضای ادبی در سبک شکل گرفته که باید مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد.

زنجانی نقش حوزه هنری را در زمینه ادبیات بعد از انقلاب تشریح کرد و گفت: حوزه هنری یکی از پایگاه های اصلی هنرمندان وفادار به ارزش های انقلاب و اسلام بود. در دوره ای که شاعرانی همچون قیصر امین پور حضور داشتند و اکنون در جریان شعری که توسط آقای قزوه در حال هدایت شاعران جوان است و همچنین در زمینه شعر آیینی و شعر کلاسیک آثار بسیار خوبی در حوزه هنری تولید و منتشر شده است.

وی تصریح کرد: حوزه هنری در زمینه نگارش تاریخ شفاهی و هنر انتقال مفاهیم انقلاب و دفاع مقدس به نسل بعدی، شاخص عمل کرده و در این زمینه متمایز از دیگر سازمان ها است. حوزه هنری قالب و روش منحصر به فردی ارائه داده و بقیه سازمان ها متاثر از این جریان عمل می کنند.

نظر شما
پربیننده ها