حجت الاسلام شیرازی خبر داد

ارائه تقریظات جدید رهبر معظم انقلاب در یک کتاب

حجت‌الاسلام و المسلمین علی شیرازی از تدوین جلد دوم کتاب «نسیم سبز خاطره‌ها» خبر داد و گفت: در این اثر ۱۰ تقریظ تازه نوشته شده بر آثار دفاع مقدس توسط رهبر انقلاب به چاپ خواهد رسید.
کد خبر: ۱۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱ - 07April 2014

ارائه تقریظات جدید رهبر معظم انقلاب در یک کتاب

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، حجتالاسلام و المسلیمن علی شیرازی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی از آمادهسازی جلد دوم «نسیم سبز خاطرهها» خبر داد و گفت: در این اثر قرار است ۱۰ تقریظ جدید نوشته شده توسط رهبر معظم انقلاب بر آثار و خاطرات دفاع مقدس تدوین و جمعآوری خواهد شد. این تقریظات قبلاً نوشته و یا برخی رسانهای شده بودند که برای اطلاعرسانی عموم مردم جمعآوری شده و قصد دارم یا در یک مجلد مجزا و یا در ادامه «نسیم سبز خاطرهها» به چاپ برسانم.
 
وی ادامه داد: تمامی این آثار بهصورت خاطرات و یا سرگذشتنامه با موضوع دفاع مقدس نوشته شدهاند. در این جلد تقریظات مقام معظم رهبری بر آثاری مانند «لشکر خوبان»، «جشن حنابندان»، «کالکهای خاکی»، «گردان نهم»، «دختر شینا»، «نورالدین پسر ایران» و «پایی که جا ماند» به چاپ خواهد رسید.
 
شیرازی یادآور شد: تقریظات مقام معظم رهبری بر تعدادی از این آثار مانند «لشکر خوبان» پیشتر منتشر و رونمایی شد، اما نظر ایشان در مورد تعدادی از این آثار مانند «گردان نهم» منتشر نشده است. این قسمت کتاب شامل نظر ایشان در خصوص برخی از آثار است که ساختار و محتوای آثار را تأیید کرده بودند که این بخش نیز برای اطلاع عموم به چاپ خواهد رسید.
 
این نویسنده به عادت کتابخوانی رهبر معظم انقلاب و نوشتن تقریظ اشاره کرد و افزود: نوشتن تقریظ و حواشی بر آثار را ایشان از زمان جوانی انجام میدادند. این نوع دستنوشتهها را میتوان در لابهلای کتابهایی که ایشان پیش از انقلاب خوانده بودند هم دید. منتهی از اولین کتابهایی که ایشان بعد از انقلاب بر آن تقریظی مرقوم فرمودند، کتابی بود که خاطرات طلبهای جوان از جبهههای جنگ را روایت میکرد. این کتاب در دهه ۶۰ نوشته شده بود و آن موقع ایشان رئیس جمهور بودند. بعد از این آثار «حماسه هویزه» نصرتالله محمودی جزء اولین کتابهایی بودند که به این سیاق تقریظ بر آنها نوشته شد. نوشتن این تقریظات بر کتابهای خاطرات در حالی صورت گرفته بود که در آن زمان روال و رویه نگارش و انتشار خاطرات همانند امروز رایج نبود.
 
بهگفته شیرازی هنوز زمان دقیق انتشار این اثر مشخص نیست، اما تلاش میشود تا پایان سال جاری توسط انتشارات سوره مهر به بازار کتاب راهی شود.
 
 «نسیم سبز خاطرات» پیش از این با تمرکز بر تقریظات مقام معظم رهبری بر ۳۶ اثر در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسیده بود. شیرازی کتاب را با سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان، نویسندگان و هنرمندان دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در تاریخ بیست و پنجم تیرماه سال ۱۳۷۰ آغاز میکند.
 
ایشان در این دیدار فرمودند: «این دغدغه در ذهن من است که فرهنگ جنگ و فرهنگ انقلاب و در حقیقت روحیه انقلاب، آن روحیهای که در جنگ، میدانی برای رشد و بالندگی پیدا کرده بود، از بین نرود. آن هشت سال جنگ بایستی تاریخ ما را تغذیه کند. ما باید از آنچه در این هشت سال جنگ اتفاق افتاده، آن روحیه مقاومت، آن روحیه فداکاری همراه با اخلاص؛ همانی که حقیقتاً در عرصههای جنگ وجود داشت، استفاده کنیم. این جنگ یک گنج است، آیا ما خواهیم توانست این گنج را استخراج کنیم یا نه؟ …». بیانات مقام معظم رهبری در این دیدار باعث شد تا نیروهای دفتر ادبیات و هنر مقاومت، صدها کتاب خاطره و داستان و یادداشت و گزارش جنگ را تدوین و منتشر کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار